Maar kennis wordt overgedragen, anders zou deze site niet bestaan... We zijn een team, en ik ben van mening dat iedereen deze saus kan meebrengen (brainstormen), maar wanneer er een persoonlijke interesse is om de teamgeest te begrijpen, verdwijnt als bij toverslag...
Nee, dat is het niet helemaal, alain. ERP, natuurlijk zou ik deze methoden graag toepassen als ik het over design heb, maar ik bepaal niet het weer op de BE. Als er een "Willekeurige" knop is en je hebt een printer die in orde is, waarom zou je jezelf dan meer vragen stellen?
Gt22, ik heb misschien niet het label van een ingenieur, maar ik ben in het veld geweest en niet in een broodjeszaak. Als je bijvoorbeeld een collega hebt die meer studies heeft gedaan dan jij, gericht op materiaalanalyse, en hij vraagt je naar de betekenis van de term schurend, dan word ik daar gek van!
Tijdens mijn studie gebruikten we deze methoden voor mini-projecten... Ik zou ze nu graag op het werk willen gebruiken, maar helaas heb ik directe toegang tot het ontwerp omdat ze me bijna alle informatie geven...
Naar mijn mening is functionele analyse een verplichte stap, om vanaf het begin de juiste vragen te stellen. En het is een tijdsbesparing op de lange termijn, denk ik.
Bedankt gt22 dsl, zeker soms ontbreekt het de hiërarchie aan kennis en daarom zijn ze goed omringd. Maar op dit niveau zijn er geen zorgen binnen het team, we hebben een zeer bekwaam en zeer menselijk hoofd ontwerp, bij ons ligt het probleem verder naar het noorden. Het is uit den boze om iemand bij een project te betrekken, tenzij je ze nodig hebt, het is eerder in die zin dat het zonde is, want soms zou ik graag meer willen leren in andere vakgebieden (we hebben bijvoorbeeld Ansys aan de BE, maar niet aanraken...).
We gebruiken deze methoden niet, behalve dat we een vrij geavanceerde functionele specificatie hebben. (als je daar de tijd voor neemt).
Kortom, ik zie het nut niet in van een klein project waarbij ik meer tijd ga besteden aan het doen van deze administratieve documenten dan aan het project zelf.
Daarna denk ik dat het sterk afhangt van je vakgebied en je projecten.
Aan de andere kant begin ik gevraagd te worden om eco-design te doen, en volgens de informatie die ik heb gehad, zie ik het als zeer tijdrovend.
Ik denk dat het soms heel nuttig kan zijn, een functionele analyse stelt je in staat om een goede functionele beoordeling te hebben en zo een keten van dimensies te optimaliseren.
Ik gebruik het diagram van het gehoornde beest en het octopusdiagram, ik heb zo'n diversiteit aan projecten dat ik zonder dat zou verdwalen.
Nadat ik in een ontluikend ontwerpbureau zit, zullen we op de lange termijn misschien niet meer zo werken (vanwege tijdgebrek), maar dat zou jammer zijn, want het helpt me enorm.
Het is in ieder geval een enquête die rijk is aan lessen.
Ik stel vast dat deze methoden weinig gebruikt worden, terwijl ze wel een belangrijke rol spelen in opleidingen.
Hoewel ik in het begin terughoudend was, toen ik de Functionaalanalyse ontdekte (ik had de indruk dat we deuren openduwden), denk ik oprecht dat het een manier van denken is die de voorstudie rationaliseert. Het kan uiteindelijk vrij snel met gewoonte worden aangepakt, omdat veel van de studieonderwerpen behoorlijk op elkaar lijken.
Dit is uiteindelijk wat ik als cartoonist deed toen ik een nieuwe studie ontdekte: ik nam de tijd om de gegevens die mij werden verstrekt te ordenen om niets belangrijks te missen, om de tijd te nemen om alternatieve oplossingen te zoeken voor degene die uit gewoonte komt, ...
Kortom, de redenering achter deze methoden is heel rationeel, maar je moet je ze nog steeds eigen maken en de basis goed beheersen.