Interessante vraag!

Aangezien niemand mijn vorige vraag heeft beantwoord,

Ik kom hier terug op het onderwerp:

Gebruikt u functionele analysemethoden als inleiding op een ontwerp? (ja of nee?)

Bij analysemethoden denk ik aan de analyse van behoeften (APTE = diagram van gehoornd beest en octopus), FAST, hiërarchie van functies, ...

of kwaliteit: Waardeanalyse, FMEA, SMED, ...

Bij voorbaat dank!

Alan

Hallo

af en toe als het nodig is, maar ik ben niet vrij om te beslissen (helaas)!

Mijn hiërarchie heeft de neiging om me te conditioneren volgens hun verlangens :/.

4 likes

@ Leblanc

Dit is helaas vaak het geval door gebrek aan kennis

@+

3 likes

@a. Leblanc,

Dat wil zeggen dat u deze analysemethoden wilt gebruiken, maar niet uw hiërarchie?

Maar kennis wordt overgedragen, anders zou deze site niet bestaan... We zijn een team, en ik ben van mening dat iedereen deze saus kan meebrengen (brainstormen), maar wanneer er een persoonlijke interesse is om de teamgeest te begrijpen, verdwijnt als bij toverslag...

7 likes

+1000 a.leblanc.. Voor je laatste antwoord ^_^ ;-)

3 likes

Nee, dat is het niet helemaal, alain. ERP, natuurlijk zou ik deze methoden graag toepassen als ik het over design heb, maar ik bepaal niet het weer op de BE. Als er een "Willekeurige" knop is en je hebt een printer die in orde is, waarom zou je jezelf dan meer vragen stellen?

2 likes

Gt22, ik heb misschien niet het label van een ingenieur, maar ik ben in het veld geweest en niet in een broodjeszaak. Als je bijvoorbeeld een collega hebt die meer studies heeft gedaan dan jij, gericht op materiaalanalyse, en hij vraagt je naar de betekenis van de term schurend, dan word ik daar gek van!

7 likes

Hallo 

Tijdens mijn studie gebruikten we deze methoden voor mini-projecten... Ik zou ze nu graag op het werk willen gebruiken, maar helaas heb ik directe toegang tot het ontwerp omdat ze me bijna alle informatie geven...

1 like

Hallo 

Naar mijn mening is functionele analyse een verplichte stap, om vanaf het begin de juiste vragen te stellen. En het is een tijdsbesparing op de lange termijn, denk ik. 

3 likes

+1 btorres_01, dat is vaak het probleem, we krijgen geen tijd om te controleren of ideeën uit te wisselen.

3 likes

@Alain, eerlijk gezegd heb ik deze methoden niet toegepast in een van de dozen die ik heb kunnen doorlopen (ongeveer 10).

Dit zijn waarschijnlijk zeer goede methoden, maar vanuit het oogpunt van het MKB is het tijdverspilling als je al achter ;) aan zit

5 likes

@ leblanc toen ik het had over gebrek aan kennis

het was niet voor jou, maar natuurlijk de hiërarchie van de BE

afhankelijk van de structuur(en) van BE

en welke van + is in overeenstemming met uw positie, uw rang, uw functie 

Je wordt vaak in een hokje gestopt dat je door gezag geen spreekrecht geeft

Dus doe wat ik je zeg en maak geen ruzie

Mijn plezier was op een bepaald moment

om dingen te creëren die ik kende zonder doel

enkel om de beoordelingsfout van het ontwerp van het genoemde voortbrengsel te bewijzen

Wat een tijd en geld verspild aan het volgen van de richtlijnen van de kleine bazen

@+ ;-)

PS:

1. De chef-kok heeft altijd gelijk
  2. In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat een ondergeschikte gelijk heeft, zie paragraaf 1
  3. De chef-kok slaapt niet op het werk. Denkt hij.
  4. De chef-kok is nooit te laat. Hij wordt elders vastgehouden.
  5. De chef-kok verlaat zijn baan nooit vroegtijdig. Hij heeft een zakelijke bijeenkomst
  6. De baas leest nooit zijn krant op het werk. Hij vraagt.
  7. De chef-kok maakt geen misbruik van zijn secretaresse. Hij voedt hem op
  8. De leider is altijd de leider. Zelfs naakt
  9. Wie het kantoor van de chef betreedt met zijn eigen meningen, moet vertrekken met die van de chef.
  10. In geval van twijfel heeft artikel 1 voorrang
6 likes

Bedankt gt22 dsl, zeker soms ontbreekt het de hiërarchie aan kennis en daarom zijn ze goed omringd. Maar op dit niveau zijn er geen zorgen binnen het team, we hebben een zeer bekwaam en zeer menselijk hoofd ontwerp, bij ons ligt het probleem verder naar het noorden. Het is uit den boze om iemand bij een project te betrekken, tenzij je ze nodig hebt, het is eerder in die zin dat het zonde is, want soms zou ik graag meer willen leren in andere vakgebieden (we hebben bijvoorbeeld Ansys aan de BE, maar niet aanraken...).

2 likes

@b_torres_1,

En gebruik je deze methoden soms?

Hallo

We gebruiken deze methoden niet, behalve dat we een vrij geavanceerde functionele specificatie hebben. (als je daar de tijd voor neemt).

Kortom, ik zie het nut niet in van een klein project waarbij ik meer tijd ga besteden aan het doen van deze administratieve documenten dan aan het project zelf.

Daarna denk ik dat het sterk afhangt van je vakgebied en je projecten.

Aan de andere kant begin ik gevraagd te worden om eco-design te doen, en volgens de informatie die ik heb gehad, zie ik het als zeer tijdrovend.

S.B

2 likes

Ik denk dat het soms heel nuttig kan zijn, een functionele analyse stelt je in staat om een goede functionele beoordeling te hebben en zo een keten van dimensies te optimaliseren.

2 likes

@alain. ERP

Ik gebruik het diagram van het gehoornde beest en het octopusdiagram, ik heb zo'n diversiteit aan projecten dat ik zonder dat zou verdwalen. 

Nadat ik in een ontluikend ontwerpbureau zit, zullen we op de lange termijn misschien niet meer zo werken (vanwege tijdgebrek), maar dat zou jammer zijn, want het helpt me enorm. 

1 like

Bedankt allemaal!

Het is in ieder geval een enquête die rijk is aan lessen.

Ik stel vast dat deze methoden weinig gebruikt worden, terwijl ze wel een belangrijke rol spelen in opleidingen.

Hoewel ik in het begin terughoudend was, toen ik de Functionaalanalyse ontdekte (ik had de indruk dat we deuren openduwden), denk ik oprecht dat het een manier van denken is die de voorstudie rationaliseert. Het kan uiteindelijk vrij snel met gewoonte worden aangepakt, omdat veel van de studieonderwerpen behoorlijk op elkaar lijken.

Dit is uiteindelijk wat ik als cartoonist deed toen ik een nieuwe studie ontdekte: ik nam de tijd om de gegevens die mij werden verstrekt te ordenen om niets belangrijks te missen, om de tijd te nemen om alternatieve oplossingen te zoeken voor degene die uit gewoonte komt, ...

Kortom, de redenering achter deze methoden is heel rationeel, maar je moet je ze nog steeds eigen maken en de basis goed beheersen.

2 likes

Het moet ook gezegd worden dat ik  in mijn tijd, tijdens mijn studie, deze methoden niet zag, of te snel om ze te onthouden.

S.B

1 like