Dat is eigenlijk wat ik zoek, maar ik wil dat het progressief is tussen het platte deel en het gestempelde deel en zonder uitstekend deel zoals hier het geval is.
Je weet heel goed wat het verschil is tussen vouwen in het echte leven en wat er met software gevormd kan worden dat niet haalbaar zou zijn.
In jouw geval, als je echt progressiviteit wilt, zoals in mijn afbeelding met het platte deel dat de twee stortkokers verbindt, moet je bijvoorbeeld niet "Plaatwerk gebogen op rand" gebruiken, maar het hele deel plat tekenen zoals lasersnijden zou doen, maar je zult door iteratie moeten werken om een fluitrand te verkrijgen en vervolgens de functie "geschetste vouw" te gebruiken bij de schets met wie het goed gaat.
Merk op dat "geschetste vouw" een slechte vertaling is omdat het betekent gemaakt van een lijn in een schets: deze lijn komt overeen met het midden van de Vé.
De andere oplossing, maar zeker niet haalbaar vanuit productieoogpunt, is om een terugwinning te doen door het materiaal te verwijderen. Als het een paar onderdelen zijn, is een handmatige herbewerking het eenvoudigst, als het voor honderden of duizenden is, laat hij een gereedschap maken dat het onderdeel vasthoudt tijdens het verwijderen van materiaal.
Persoonlijk zou ik een geavanceerd lasersnijden en vouwen doen met "geschetste vouwen", wetende dat je na de inkeping toch een probleem zult hebben in de werkplaats!. Daarom zei ik dat solidwords heel goed perfecte vormen kunnen tekenen die onmogelijk precies identiek te verkrijgen zijn.
Zou ik een tutorial van de 1e methode kunnen hebben, want ik ken dit proces niet, omdat het me net als het hele deel onmogelijk maakt om het platte deel in het midden te houden
Dit is wat ik een beetje haastig voorstel. Ik ben me ervan bewust dat het niet precies de vorm is die je wilt, maar er is maar één straal of spline om aan te passen in de schets.
Ik kan je het model sturen als je in SW 2021 bent.
Vertel me of het model dat ik voorstel meer of minder bij je past
Vriendelijke groeten
Om niet de moeite te nemen om de afgeronde vorm te reproduceren, maakt u slechts een kwart van het onderdeel en vervolgens symmetrieën.
Helemaal nee, dat is helemaal niet wat ik zoek, sorry.
Hier is een schets die meer op mijn verwachtingen zal lijken, maar ik wil dat het in het midden plat is en niet uitstraalt met een terugwijkend effect van de vouw naar het platte deel
anders zit ik op solidworks 2016, maar ik heb de werk-pc die onder 2021 is
De afmetingen die in mijn schets worden gegeven, zijn willekeurige afmetingen die ik uiteindelijk zou afronden
Als ik het goed begrijp, is het doel om het platte centrale deel geleidelijk te verbinden met de halfronde uiteinden van het onderdeel. Ingewikkeld met de volumefuncties, maar geen probleem in oppervlakte met drie groepen functies: de platte achtergrond (in geel), de verbindingen die delen van kegels zijn (in blauw), de zijvleugels die linkeroppervlakken zijn (gebaseerd op een 3D-schets), vrij dicht bij vlakken als het centrale deel niet te smal is. Geen probleem om het oppervlak af te vlakken, in rood, met de randen die de verschillende gebieden afbakenen. De bezorgdheid komt dan van twee soorten: - Het is onmogelijk om een significante dikte aan het onderdeel te geven, tenzij u ermee instemt om het naar buiten toe te doen. En ten koste van lelijke verbindingen; - De productie zal geen wandeling in het park zijn als het onderdeel is gemaakt van dik plaatstaal, zoals uw schetsen suggereren. SW2021 model bijgevoegd.
Sorry dat ik niet aan je verwachtingen heb voldaan, maar ik heb een van je foto's gemaakt, maar nu begrijp ik het volledig met je laatste voorbeeld en ook degene voorgesteld door @m.blt
Ik zie dat je een geschetste vouw hebt gemaakt ;-)
Ik kom terug op wat m.blt zegt en wat je eerder had gezegd om te weten hoe het onderdeel in productie wordt gemaakt. Solidworks kan je heel goed het onderdeel maken dat je wilt: maar in de fab kun je het alleen maken met een rework machining. en voor het vouwen moet je een voorvouw doen en vervolgens een stempel met een Vé et Contre-Vé die voor de gelegenheid is gemaakt.
Het laatste deel en wat je het beste kunt doen zonder nabewerking omdat in je laatste deel SW gedeeltelijk rekening houdt met de vervorming van de fitting.
U kunt de dikte 2 mm bevestigen, welk materiaal en ook waarvoor het onderdeel wordt gebruikt, want afhankelijk van de afwerkingsgraad kunnen we andere oplossingen bedenken.
Bedankt jongens, M.blt heeft gevonden wat ik wilde doen, maar nu moet ik dit allemaal implementeren en aanpassen.
Zozo_mp ook dank aan jou die ook naar mijn onderwerp hebt gekeken en je hoeft geen spijt te hebben, het kan geen kwaad.
Wat de dikte betreft, deze zal tussen de 1.2 en 1.5 liggen en zal worden gemaakt op een roestvrijstalen basis maar zeer kneedbaar, bovendien al gedaan op enigszins vergelijkbare refs en bijna geen bounce bij het vouwen.
Nog een laatste klein dingetje, ik heb geprobeerd te begrijpen hoe ik het moet doen, maar het is tijdverspilling, dus zou er een liefdadige ziel zijn om me een kleine video-tutorial van A tot Z te maken
Tot slot kan het onderdeel op een relatief eenvoudige manier worden gemodelleerd met de plaatwerkmodule van SolidWorks. Een tutorial lijkt me niet essentieel... Zie bijgevoegd bestand (SW 2021)
@cil.dede_1 Ik zou graag het stuk willen zien als het klaar is en vooral wat je in fab moest doen, vooral voor het equivalent van de overgangsvouw (mini crunching ????) en dit om hetzelfde vormniveau te bereiken als het model van @m.blt