Mijn vraag is zowel eenvoudig als het antwoord moet, denk ik, ingewikkeld zijn. Ik moet een eindige-elementenberekening uitvoeren op een plank gemaakt van volume en melamine gelamineerd houten paneel (niet-isotroop materiaal), waarbij er een wapening is geïntegreerd in een groef in de plank. Deze versteviging is gemaakt van aluminium en er is "interferentie" tussen deze versteviging en de plank.
Ik zou graag willen weten hoe ik de maximale vervorming (en dus de doorbuiging) van mijn plank kan berekenen, wetende dat ik het vele malen heb geprobeerd maar nooit ben gelukt. Bij voorbaat dank voor uw antwoorden,
Hier is een van de vele oplossingen. Vanaf de zijkant gezien zien we de plank en een dennenstaartprofiel + schroeven, evenals een deksel maar dat er alleen voor de esthetiek is en niet is meegenomen in de berekening.
Voor berekeningen die beginnen met interferenties, moet men een contact van typen gebruiken: Strakke pasvorm.
Persoonlijk betwijfel ik of de berekening normaal zal verlopen door alleen dit type contact in te voegen.
Wat ik persoonlijk zou doen, is het model vereenvoudigen:
De schroef in het midden van de insert door een as of een vorm van omwenteling als je zo dicht mogelijk bij de waarheid wilt komen.
Dan zou ik een berekening maken met de 2D-vereenvoudigingsoptie met de axisymmetrische optie, je rechthoekige plank wordt dan vervangen door een cilindrische plank (het maakt in dit geval misschien niet uit), het nadeel is dat we het idee van orthorische materialen verliezen.
Breng vervolgens het Tight Fit-contact aan en pas mesh-bedieningselementen toe op de randen die in contact komen.
Als je het idee van orthotrope materialen wilt behouden, moet je in volume blijven, maar de berekeningen zullen veel langer duren.
@coyote: Ik heb inderdaad de interferentie opgeheven en het type verbinding tussen mijn lichaam en mijn board gespecificeerd, maar het leidde me nog steeds verkeerd.
@mickael.cordero: Bedankt voor het advies, ik zal dit zo snel mogelijk toepassen om te zien of het werkt.
Een andere eenvoudige oplossing is het isoleren van je plank. Je schetst het contactoppervlak op het contactvlak,
dan doe je "Scheidingslijnen" (Invoegen/Curven/). Het enige wat u hoeft te doen is een vlakke ondersteuningsbeperking toe te voegen dankzij de resulterende zijde. Als u bevestigingsschroeven heeft, maakt u een beperking van het vastgeschroefde type met een virtuele plaat aan de resulterende zijde.