Omscholen tot industrieel ontwerper, hoe doe je dat?

Hallo 

Op dit moment ben ik communicatie-/verkoopassistente. Ik ben 34 jaar oud en ik wil me graag omscholen op het gebied van CAD en daarom CAD/CAD technicus of industrieel tekenaar worden. 

Ik heb een achtergrond in informatica, BTS management informatica, bachelor en master in reclamecommunicatie en DESS in website creatie. 

Ik wilde weten of het al mogelijk was om een snelle training te volgen? Of misschien zelfs werk-studie op mijn leeftijd? wat bij mij zou passen, dat geef ik toe. 

Alvast bedankt voor uw antwoord. 

Nadine

Hallo

Om dit te bereiken, zou u moeten zien hoe u gebruik kunt maken van uw recht op de opleiding die u aan uw werkgever verschuldigd was of bij opleidingsorganisaties. Er zijn opleidingen zoals het CIF individueel opleidingsverlof waar ook gebruik van gemaakt kan worden. Het is een training die wordt gedaan door Greta; En er is ook zelftraining met tutorials in software en die op het net.

Hallo

In onze vestiging volgen we in een jaar een opleiding tot cartoonist.

http://ts.cism.free.fr/

2 likes

En de website van mijn school voor informatie:

http://www.erplyon.fr/

1 like

Dank u voor uw antwoorden. 

Ze zullen me enorm helpen om verder te komen in mijn project:) 

Goede paal uitgerekt Alain :)

2 likes

Anders, om wat relevanter te zijn in mijn antwoord ;), heb ik zelf een reconversie gemaakt.

Ik heb in 1999 een baccalaureaat in "industrieel productontwerper" behaald, lijkt mij.

Daarna heb ik meer dan 10 jaar in het leger gewerkt. Ik kwam terug in het systeem door een eenjarige opleiding (betaald door het leger) "senior technicus in industrieel ontwerp" te integreren bij de AFPA zonder enige :) publiciteit te maken. Ik had op dat moment het geluk om contact op te nemen met de trainer die me pre-trainingen had gegeven.

Dus ik kreeg mijn BTS in 2012, ik was 32 jaar oud. ^^

Ik hoop dat ik jou ook een beetje heb geholpen.

2 likes

Ambitieus  project!

Ik ga de dienstdoende Cassandra spelen.

Wat weet je over deze (boeiende) baan?

Wat is een CAD-technicus?

Een technische opleiding in de klassieke cyclus start in het 2de leerjaar en eindigt in het beste geval 5 jaar later met een DUT/BTS. Bij omscholing, zonder technische basis (a priori), lijkt het mij dat 2 jaar een minimum is.

@Alain: Heeft u onder uw trainees trainees zoals Nadine gehad die helemaal geen technische achtergrond hebben (gehad)?

@Fab: Je baccalaureaat gaf je de basis (vooral kaartlezen, dat is wat mensen op het werk het meest missen). Pre-training met de basis helpt enorm...

Een leerwerktraject zou ideaal zijn, maar je moet gewoon een bedrijf vinden/overtuigen om je aan te nemen...

Laten we duidelijk zijn, ik wil je niet ontmoedigen en help je heel graag via dit forum als je besluit dit avontuur aan te gaan.

Maar deze baan gaat niet alleen over het "aftrekken van een veldmuis" om mooie beelden te maken. Het werk is gemakkelijker geworden dankzij computers, maar het stelt je niet vrij van de rest (berekeningen naar maatonderdelen, materialen), en het is deze "rust" die het moeilijkst aan te pakken/te verwerven zal zijn.

3 likes

Inderdaad Steph, ik ben het op sommige punten met je eens.

Ik denk dat je al een goed gevoel voor logica nodig hebt om toegang te krijgen tot dit beroep.

Bij de Pôle Défense Mobilité (de omscholingsorganisatie van het leger) had ik een goede reeks tests doorstaan die overeenkwamen met dit gebied van omscholing.

Ik had nog een goede basis over van mijn baccalaureaat, zowel in tekenen als mechanica. Daarvoor had ik microtechnologie gevolgd, waardoor ik kennis kon opdoen over verspanen.

Om x redenen hield ik mijn hand op de tekening, of het nu voor kleine persoonlijke projecten of renovaties van het huis was, of zelfs tijdens mijn carrière als zeiler-fuiliser, ik ontwierp zelfs een hoepel voor onze boten... nou ja, om eerlijk te zijn moest het eerste prototype worden aangepast, want met de versnellingen die we in de Gu hebben gestopt... in combinatie met de toestand van de zee... nou ja, euh... het heeft gebogen !:)...

Maar we kregen toch het resultaat dat we wilden...

Mijn laatste jaar in het leger stelde me in staat om op snelheid te komen (dankzij de cursus die door de trainer werd gegeven) en me voor te bereiden op de training van BTS, calculus, RDM enzovoort.

In deze training waren er 2 trainingen samen, de BAC- en BTS-niveaus voor dezelfde duur...

Maar het is waar dat er weinig mensen buiten het milieu waren, en de weinige van deze mensen hadden moeite om bij te blijven. Nadat ik ook denk (zonder kritiek te willen leveren) dat het te wijten was aan hun vermogen om te begrijpen en aan te passen ... De andere mensen in BTS kwamen ofwel uit een "assembler" -achtergrond bij AIRBUS, bijvoorbeeld, of uit onderhoudstechnici... Maar altijd verbonden met mechanica en techniek, hadden ze een goede achtergrond in relatie omdat ze goed thuis waren in pure mechanica en veel ervaring hadden op het gebied van kennis van mechanismen.

Misschien Nadine, als het bestaat (te worden gecontroleerd), moet je een persoonlijkheids- en psychotechnische test (gerelateerd) aan deze baan doen, om er zeker van te zijn dat het bij je past.

Deze baan kan in sommige gevallen erg stressvol zijn en afhankelijk van het bedrijf waar je bij komt werken.

In design moet je vaardigheden in rekenen (veel rekenwerk), RDM, snelheid van uitvoering.... kunnen koppelen en  vooral van ideeën/vindingrijkheid ... En er zijn momenten waarop het komt en andere keren dat het een dag helemaal wit is... (nou ja, van mijn kant) :)... Om nog maar te zwijgen over de stress van de klant die het project voor gisteren wil hebben ... ^^

Ik hoop dat ik je heb geholpen.

Vriendelijke groeten.

2 likes

Hallo

Om een goede tekenaar in mechanica te worden, heb je goede technische kennis nodig, die naar mijn mening niet in de stage wordt opgedaan, maar door te oefenen. Het belangrijkste is niet om software onder de knie te krijgen, maar om te weten hoe je de software moet ontwerpen, is alleen een hulp om het werk te vergemakkelijken. Het is ook noodzakelijk om kennis te hebben over hoe u de onderdelen die u maakt moet vervaardigen. Ik zie steeds meer onderdelen waarvan we niet weten hoe we ze moeten bewerken: onmogelijk boren, onhaalbaar frezen. Ik heb het niet over de offerte, die niet in een dag kan worden verkregen. Ik wacht nog steeds op een software die automatisch een offerte zou maken.

Groeten

2 likes

Het is inderdaad waar dat de techniek (meting, berekening, ect ...) Ik heb het niet :/ Zou het meer zijn om echt te zien en te verdiepen!!  

In ieder geval dank ik u hartelijk voor uw hulp, uw standpunten, uw informatie. 

Hallo Nadine,

De klasgenoten reageerden  goed en geven je veel elementen om je te begeleiden in dit project. Niets is onmogelijk als je er moeite voor doet. Bereidheid en veel motivatie zijn de sleutels tot het succes van uw project. Maar kom eerst meer te weten over de baan. Industrieel ontwerper of CAD-technicus is geen computergraphics. Bovendien worden deze banen steeds meer ingenomen door jonge ingenieurs omdat  er genoeg van op de markt zijn (vooral in grote bedrijven).

Ik raad je aan om eerst meer te weten te komen over de baan en vervolgens ontdekkingsstages te lopen bij bedrijven in de R&D-ontwerpbureaus. Om verschillende sectoren van activiteit te kiezen om uit de idealisering van dit beroep te komen.

Deze baan vereist dat je rigoureus bent, een goede teamgeest hebt. Zeer goed zicht in de ruimte. Dan mechanische en tekenvaardigheden, alleen een volledige training zal deze vereisten met zich meebrengen. Om korte trainingen te vermijden, willen bedrijven ze niet. Ik had een kandidaat van dit type en hij werd niet geselecteerd.

Het kiezen van een leerwerkprogramma is ideaal omdat je de theorie en de praktijk hebt. Het is geen kwestie van leeftijd. Het leerwerkprogramma is een goede aanwinst , het is wat je je eerste ervaring zal brengen. Iets waar veel vraag naar is als het eenmaal op de markt is.

Om deze training te doen, kunt u een CIF aanvragen bij uw bedrijf of het arbeidsbureau.

Daar ga je

3 likes

@pompon dank u voor uw mening en uw hulp. 

Ja, ik ben me er 100% van bewust dat CAD Technician niet ver van het computergraphics is!!  

Ik moet meer in detail te weten komen... Bij de AFPA is er een opleiding van 9 maanden. Ik denk dat het de korte training is waar je het over had. moet ik voor een BTS of DUT gaan?

Nogmaals bedankt

In mijn tijd werd gezegd dat de DUT theoretischer was (universitaire opleiding verplicht) dan de BTS. In de praktijk, dus op het niveau van bedrijven, denk ik niet dat er vaak een differentiatie wordt gemaakt.

In ieder geval weet ik niet of je bij omscholing een DUT kunt krijgen. De titel van het diploma is van weinig belang, naar mijn mening is het belangrijkste dat het van hetzelfde niveau is als bac+2.

@stefbeno: ok voor de training ... een BAC +2 equivalentie te doen als gevolg... Ik moet het uitzoeken

Hallo nadine.meyer,

De collega's hebben het allemaal over de besproken punten, maar een kleine verduidelijking is noodzakelijk. Er is het beroep van tekenaar (geen ontwerper), een baan die wordt uitgeoefend in samenwerking met mensen van BE (teamwork ), en ja, het is onmogelijk om alles te weten over de processen van productie, assemblage en ..., anders zou een groot deel van de berichten op dit forum niet bestaan (ik heb het over alle beroepen die verband houden met deze activiteit).

De meest logische manier om te leren is om als tekenaar te werken om voldoende ervaring en kennis op te doen om jezelf vervolgens als tekenaar te profileren;-) , maar je moet jezelf investeren en zelf leren. Het is net als skiën, in het begin is het steil, maar dan ontspan je en heb je plezier.

Dit beroep is aanwezig in vele professionele activiteiten, marketingontwerp (speelgoed, parfums, enz.), pure en harde mechanica, hout, elektronica en elektrotechniek, bouw... Het is niet nodig om alles te weten, behalve de kennis met betrekking tot uw beroep en te weten waar u informatie kunt zoeken als dat nodig is.

Persoonlijk ben ik bezig met waterdichting en het is erg interessant omdat het alles raakt (medisch, mechanisch, pneumatisch, hydraulisch, motorsport...). Ik heb een professioneel baccalaureaat in elektrotechniek gedaan, daarna ben ik verder gegaan met een BTS ATI in werkstudie (het is een opleiding die alles raakt) en ik heb een langdurige opleiding tot CAD-tekenaar gevolgd bij ENSAM, deze baan stelt me in staat om te ontwerpen met kennis die ik tijdens deze jaren van opleiding heb opgedaan. Het is echt het creatieve aspect en het verzamelen van kennis van al deze bijbehorende activiteiten die me aantrok in deze baan.

Tot slot wil ik zeggen dat je noodzakelijkerwijs aan het begin van je carrière als ontwerper geen verantwoordelijkheden zult hebben zoals het dimensioneren van mechanische elementen of het ontwerpen van een raket in je eentje, tenzij je begaafd bent of een onverantwoordelijke manager hebt ;-).

2 likes

A.Leblanc: Dank u voor uw mening. Inderdaad, beginnen als cartoonist om een voet in het vak te hebben, zou inderdaad zijn wat ik nodig zou hebben!! maar naar welke opleidingstitel moet ik dan zoeken, want hoeveel ik ook kijk, ik vind die opleiding van tekenaar of alros die ik slecht heb gevraagd :/ of ga ik in alle opzichten!!

Wat betekent BTS ATI? 

Hallo

De titel moet zeker industrieel of bouwontwerper zijn.

Computer-Aided Tekenaar --> CAD

Computerondersteund ontwerp --> CAD

Technische ondersteuning van ingenieur --> ATI

@ A.Leblanc: ok dank je! Ik zal zien wat ik kan vinden... en informeer !!