Inderdaad Steph, ik ben het op sommige punten met je eens.
Ik denk dat je al een goed gevoel voor logica nodig hebt om toegang te krijgen tot dit beroep.
Bij de Pôle Défense Mobilité (de omscholingsorganisatie van het leger) had ik een goede reeks tests doorstaan die overeenkwamen met dit gebied van omscholing.
Ik had nog een goede basis over van mijn baccalaureaat, zowel in tekenen als mechanica. Daarvoor had ik microtechnologie gevolgd, waardoor ik kennis kon opdoen over verspanen.
Om x redenen hield ik mijn hand op de tekening, of het nu voor kleine persoonlijke projecten of renovaties van het huis was, of zelfs tijdens mijn carrière als zeiler-fuiliser, ik ontwierp zelfs een hoepel voor onze boten... nou ja, om eerlijk te zijn moest het eerste prototype worden aangepast, want met de versnellingen die we in de Gu hebben gestopt... in combinatie met de toestand van de zee... nou ja, euh... het heeft gebogen !:)...
Maar we kregen toch het resultaat dat we wilden...
Mijn laatste jaar in het leger stelde me in staat om op snelheid te komen (dankzij de cursus die door de trainer werd gegeven) en me voor te bereiden op de training van BTS, calculus, RDM enzovoort.
In deze training waren er 2 trainingen samen, de BAC- en BTS-niveaus voor dezelfde duur...
Maar het is waar dat er weinig mensen buiten het milieu waren, en de weinige van deze mensen hadden moeite om bij te blijven. Nadat ik ook denk (zonder kritiek te willen leveren) dat het te wijten was aan hun vermogen om te begrijpen en aan te passen ... De andere mensen in BTS kwamen ofwel uit een "assembler" -achtergrond bij AIRBUS, bijvoorbeeld, of uit onderhoudstechnici... Maar altijd verbonden met mechanica en techniek, hadden ze een goede achtergrond in relatie omdat ze goed thuis waren in pure mechanica en veel ervaring hadden op het gebied van kennis van mechanismen.
Misschien Nadine, als het bestaat (te worden gecontroleerd), moet je een persoonlijkheids- en psychotechnische test (gerelateerd) aan deze baan doen, om er zeker van te zijn dat het bij je past.
Deze baan kan in sommige gevallen erg stressvol zijn en afhankelijk van het bedrijf waar je bij komt werken.
In design moet je vaardigheden in rekenen (veel rekenwerk), RDM, snelheid van uitvoering.... kunnen koppelen en vooral van ideeën/vindingrijkheid ... En er zijn momenten waarop het komt en andere keren dat het een dag helemaal wit is... (nou ja, van mijn kant) :)... Om nog maar te zwijgen over de stress van de klant die het project voor gisteren wil hebben ... ^^
Ik hoop dat ik je heb geholpen.
Vriendelijke groeten.