Ik ben op zoek naar advies en informatie voor een eventuele professionele reconversie... Ik ben Spaans, 46 jaar oud, ik heb altijd in grafisch ontwerp gewerkt, vooral in verpakkingen. Door de verpakking raakte ik geïnteresseerd in 3D (ik ben een 3D grafisch ontwerper, ik gebruik 3DS Max). Ik woon pas 2 jaar in Frankrijk en ik heb moeite met het vinden van een baan in 3D of grafisch ontwerp in het algemeen... (blijkbaar is leeftijd een echte handicap in deze sector).
Kortom, ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot industrieel ontwerp en ik zou graag willen weten hoe de markt het doet voor industrieel ontwerpers (verkooppunten, salarissen, enz.). Uw advies zal van onschatbare waarde zijn...
Ik ben docent op het gebied van industrieel ontwerp en ik heb de afgelopen 5 jaar een duidelijke toename opgemerkt in het aannemen van mijn stagiairs aan het einde van de school.
Over het algemeen neemt het aantal advertenties elk jaar toe door de advertenties op sites als INDEED te observeren.
En dan is het nog maar goed met bedrijven dan in het recente verleden.
Ik sta mezelf nog steeds toe om uw antwoord @alain te wegen. ERP: inderdaad, jouw onderzoeksregio zal het antwoord enorm doen evolueren!
Als ik bijvoorbeeld mijn geval neem, kom ik oorspronkelijk uit Tours, werk ik momenteel in Lyon en ben ik op zoek naar een baan in St Etienne (ja, daar is het gemakkelijker mee, daar ben ik het mee eens)
Maar in Lyon is het geen probleem om werk te vinden in de BE ... net als St Etienne, het is een echte saaie. En toch is er slechts 60 km tussen de twee steden. Wat Tours betreft, het is een gemiddelde van de twee. Noch goed, noch slecht.
Kortom, ik zou je aanraden om je te verdiepen in de markt bij jou in de buurt. Een eenvoudige oplossing is om naar PoleEmploi.fr te gaan en te zoeken op beroep en stad. Je zult je beter bewust zijn van wat het is.
Dat gezegd hebbende, als leeftijd een punt van zorg is in je huidige onderzoek, ben ik helaas bang dat het in alle takken hetzelfde is :s
Meld u aan bij ManPower, maak vervolgens uw profiel aan en maak uw zoekalert aan. U ontvangt alles per e-mail. Nabijgelegen agentschappen , in verband met bedrijven, zullen u bellen. (ManPower is een rekruteringsbedrijf dat sterk geconcentreerd is in deze sector.)
Bedankt, je opmerkingen helpen me enorm. Ik woon in Bordeaux. Ik ben al geregistreerd bij Pôle emploi, Manpower en anderen. En ik heb gemerkt dat er nogal wat aanbiedingen zijn voor industrieel ontwerpers. Maar ik ben bang wat Coin37Coin zegt, dat leeftijd ook een obstakel is om aangenomen te worden.
Dus ga ik verder met mijn zoektocht naar informatie om deze omgeving in Bordeaux en omgeving beter te leren kennen.
@felipe.ubeda: Het is niet dat ik je niet bang wil maken. Als je dit werk wilt doen, ga ervoor! Het is op veel punten de moeite waard.
Maar we mogen ons gezicht niet verbergen en erkennen dat als recruiter, tussen een 45-jarige persoon die begint in het beroep en een jongere die aan zijn carrière begint... De jonge Serra bevoorrecht. Ik zou het alleen knijpen voor de claim van salaris. Vooral omdat ik niet de indruk heb dat je een belangrijke mechanische achtergrond hebt (het is geen kritiek, maar het is een opmerking die regelmatig tegen je zal worden gemaakt tijdens je interviews)
Je hebt een levensstijl, gewoonten, kinderen om te voeden, activiteiten om voor te betalen etc etc, en dat is normaal. Als gevolg hiervan zul je onvermijdelijk meer vragen dan een jongere die aan zijn carrière begint en zal de recruiter niet begrijpen waarom hij meer betaalt wat hij goedkoper kan hebben.
Kortom, als je je wilt omscholen in dit beroep, bereid dan een concreet betoog voor... En denk niet dat deze verdomde leeftijdsbarrière zal verdwijnen.
Wat ik je op zijn minst kan aanraden, is om de aanbiedingen voor werk-studieprogramma's te krijgen (er zijn er enkele op Pôle Emploi). Bedrijven lijken geneigd om iemand op te leiden, of zelfs om aan het eind aan te werven. Het enige dat overblijft is uw project aan hen voor te stellen en uw argumenten naar voren te brengen.
Veel succes in ieder geval voor deze moeilijke periode, in de hoop dat deze zo kort mogelijk zal zijn.
Ik denk ook dat werkstudie de beste manier kan zijn om je om te scholen!
Het stelt je in staat om bij de basis te beginnen, en het salaris is geen probleem voor de werkgever omdat er schalen zijn (aan de andere kant kan het een probleem voor je zijn, afhankelijk van je levensstandaard!).
Persoonlijk blijf ik vrij positief over de trend van de toekomstige markt die, na enkele jaren waarin projecten in de dozen zijn gebleven, een duidelijke trend voelen naar investering = behoefte aan ontwerp
Hallo Felipe. Voor 3Dgraphie is het op dit moment geblokkeerd. Mijn nichtje is net 2 jaar geleden klaar met haar studie aan ESMA en ze heeft het moeilijk. Voor design, probeer het BE auto-ontwerp. Als je mobiel en Engelssprekend bent, zijn ontwerpers zeer gewild in Noord-Europese landen. Ze zijn de dagelijkse ontwerpen (meubels, serviesgoed, accessoires enz...) altijd een stap voor
Het is aan jou om jezelf zo goed mogelijk te verkopen, in Frankrijk ben je oud op 50 (ik ben 49!). In Duitsland (ik ben grensarbeider) is leeftijd helemaal geen belemmering.
Als je de kans hebt, zou een training in een meer industrieel ontwerpgerichte software zeker een pluspunt zijn. Op bourgondië misschien meer Catia of SolidWorks maar je zou ook op Pro-eng/Creo moeten kunnen vinden.
In mijn bedrijf (in Toulouse) zijn er maximaal 2 3DS-gebruikers voor meer dan 60 cartoonisten. Maar het wordt alleen gebruikt voor communicatie (video van de werking van de lopende band bijvoorbeeld). En zelfs dan is het geen fulltime bezigheid. De rest van de tijd ontwerpen ze wel. Ze geven er zelfs de voorkeur aan om de tekening op Catia te doen en de modellen op 3DS max te importeren.
Als je weinig ervaring hebt, zal een recruiter altijd een afweging maken tussen de tijd die hij aan je zal besteden om je op te leiden. Hoe verder je weg gaat, hoe moeilijker het wordt.
Hallo, ik ben een industrieel ontwerper en ik werk met soliworks, maar sinds een maand ben ik vandaag op zoek naar projecten of zelfs een baan in de wijn
Net als bij een opgraving in 2016 is het een kwestie van terroir en terroir is belangrijk voor het inhuren van WIJN die met mate moet worden geconsumeerd ;-)
Van mijn kant ben ik Frans, maar ik woon in Nieuw-Zeeland (qwerty en accent gaan niet samen, neem me niet kwalijk). Persoonlijk zal ik je vertellen dat de manier waarop je dingen presenteert je zal helpen. Als u een vacature ziet in een bedrijf, bijvoorbeeld een ketelmaker, fabrikant van tanks. Je gaat ter plaatse, je neemt ruwe maten en vervolgens solliciteer je door je CV en je tekening te koppelen, bereid je vanuit huis de tank voor waarvoor je de maten hebt genomen ;p.
Als het werkt, als je de baan krijgt, koop je een biertje voor me. Lukt het niet, dan doe je ervaring op. winnen, winnen.
Voor de reconversie kant ben ik nu 5 jaar ketelmaker. Op een weddenschap met mijn baas, begin ik over 3 weken cartoonist te worden. zeer eenvoudige dingen (tafel, verschillende braket-voeding voor lasersnijden)
mijn CAD-niveau is op dit moment zeer gemiddeld, maar de weinige kennis die ik heb opgedaan is genoeg om nuttig te zijn op de schaal van mijn ketelmakerbedrijf;
En geloof het of niet, het feit dat ik de workshop heb doorlopen vergemakkelijkt mijn relaties met de norse ketelmakers enorm. Het stelt me soms ook in staat om te anticiperen op ontwerpbureaufouten, de beroemde relatie tussen echte omstandigheden en computers.
Wat zeker is, is dat als dit echt is wat je wilt doen, je er zult komen