Ik ben op zoek naar advies en informatie voor een eventuele professionele reconversie... Ik ben Spaans, 46 jaar oud, ik heb altijd in grafisch ontwerp gewerkt, vooral in verpakkingen. Door de verpakking raakte ik geïnteresseerd in 3D (ik ben een 3D grafisch ontwerper, ik gebruik 3DS Max). Ik woon pas 2 jaar in Frankrijk en ik heb moeite met het vinden van een baan in 3D of grafisch ontwerp in het algemeen... (blijkbaar is leeftijd een echte handicap in deze sector).
Kortom, ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot industrieel ontwerp en ik zou graag willen weten hoe de markt het doet voor industrieel ontwerpers (verkooppunten, salarissen, enz.). Uw advies zal van onschatbare waarde zijn...
Ik ben docent op het gebied van industrieel ontwerp en ik heb de afgelopen 5 jaar een duidelijke toename opgemerkt in het aannemen van mijn stagiairs aan het einde van de school.
Over het algemeen neemt het aantal advertenties elk jaar toe door de advertenties op sites als INDEED te observeren.
En dan is het nog maar goed met bedrijven dan in het recente verleden.
Ik sta mezelf nog steeds toe om uw antwoord @alain te wegen. ERP: inderdaad, jouw onderzoeksregio zal het antwoord enorm doen evolueren!
Als ik bijvoorbeeld mijn geval neem, kom ik oorspronkelijk uit Tours, werk ik momenteel in Lyon en ben ik op zoek naar een baan in St Etienne (ja, daar is het gemakkelijker mee, daar ben ik het mee eens)
Maar in Lyon is het geen probleem om werk te vinden in de BE ... net als St Etienne, het is een echte saaie. En toch is er slechts 60 km tussen de twee steden. Wat Tours betreft, het is een gemiddelde van de twee. Noch goed, noch slecht.
Kortom, ik zou je aanraden om je te verdiepen in de markt bij jou in de buurt. Een eenvoudige oplossing is om naar PoleEmploi.fr te gaan en te zoeken op beroep en stad. Je zult je beter bewust zijn van wat het is.
Dat gezegd hebbende, als leeftijd een punt van zorg is in je huidige onderzoek, ben ik helaas bang dat het in alle takken hetzelfde is :s