Hallo
Ik heb een 3D onderdeel gemaakt met daarin een spline. Voor verspaningsdoeleinden zou ik de 2D-coördinaten moeten ophalen van punten die op gelijke afstand op deze spline samenvallen (interpolatie). En je kunt je voorstellen hoe bewerkelijk het is om deze stippen met de hand te plaatsen met een tussenruimte van 0,1 mm en vervolgens hun coördinaten op te nemen...
Dus ik zoek een andere oplossing maar er doen zich twee kleine problemen voor mij voor: de punten 1_placer en dan hun contactgegevens 2_récupérer.
Ik was in staat om allereerst op het net een macro te vinden die het mogelijk maakt om de coördinaten van schetspunten op te halen (en geen referentiepunten, wees voorzichtig). Dus ik heb veel manieren geprobeerd om punten op dezelfde afstand op deze spline te plaatsen:
- een lineaire herhaling gebruiken, maar het werkt niet voor een curve
- met "Tool>Sketch Tool>Segment", maar dat werkt ook niet voor een spline
- met een lineaire herhaling van een verticale lijn en het creëren van hun snijpunt met de spline om een schetspunt te creëren. Maar deze snijpunten moeten één voor één worden aangemaakt, dus handmatig, wat net zoveel tijd verspilt
-met behulp van de functie "Referentiegeometrie>Punten>Afstand langs de curve" om punten te maken die ik vervolgens heb geconverteerd naar een schetsentiteit.
Dus mijn uiteindelijke oplossing is om voor een macro te gaan om dit te doen. Ik vond toen een andere die behoorlijk effectief was. Om het te gebruiken, moet je de spline in een schets tekenen en er vervolgens een referentiepunt op plaatsen (maar niet samenvallend met het startpunt, jammer). U moet dan het onderdeel onder een naam opslaan en vervolgens dit punt selecteren en de macro starten. De macro maakt daarom een tekstbestand met de coördinaten van dit referentiepunt, en verplaatst het een bepaald aantal keren (stepSize) een bepaald aantal keren (nPoints).
Het is dus bijna perfect.
Maar ik zou graag de nPoints willen vervangen door een variabele, zodat de "for"-lus stopt bij het laatste punt. Dat wil zeggen dat ik de coördinaten van alle punten van de curve ophaal, met een stap van 0,1 mm, tot het einde ervan, maar zonder verder te gaan en zonder voor het einde te stoppen. Idealiter zouden het beginpunt en het eindpunt het begin- en eindpunt van mijn spline zijn (wat op dit moment niet eens mogelijk is voor het beginpunt, want als we een referentiepunt maken op het beginpunt van de spline, retourneert de macro niet de juiste waarden). Het zou dus zichzelf moeten berekenen (in relatie tot de grootte van de geselecteerde spline bijvoorbeeld), en ik zou niet met het aantal punten hoeven te spelen.
Kan iemand mij helpen? Wetende dat dit zeker nuttig kan zijn voor anderen, aangezien Solidworks het niet automatisch lijkt te doen en je niet toestaat om de spline-vergelijking direct op te halen.
Bij voorbaat dank!
Sbier
coordonnees_points_spline.swp