Het formaat van schetsen in één dimensie wijzigen

Hoi allemaal

Ik probeer wanhopig het formaat van een schets te wijzigen... Laat het me uitleggen!

Ik heb op internet een DXF gekocht van een patroon dat ik wil lasersnijden. Mijn patroon heeft een bepaalde maat, waaraan ik een schaalwaarde kan geven om het op X en op Y groter of kleiner te maken, in verhouding tot mijn originele patroon.

Mijn probleem is dat ik de beeldverhouding wil wijzigen en ik kan niet vinden hoe ik deze bewerking moet uitvoeren, wat mij eenvoudig lijkt. Weet iemand hoe dat te doen?

Bij voorbaat dank,

Julian

Hallo Julien, 

Het is inderdaad een dxf, als de modelbouwer parametrische afmetingen heeft verstrekt, kan deze worden bewerkt in autocad, DraftSight of iets dergelijks,

Probeer voor solidworks het volgende te doen:

1. Open solidworks, 
  2. Blader naar de DXF (controleer extensie). 
  3. Importeer de dxf als een schets. 
  4. Maak een blok. 
  5. Door op het blok te klikken, verschijnt er een optie voor het proportioneel wijzigen van de grootte in de eigenschap van de manager,
  6. Exporteer opnieuw naar dxf. 

Ook mogelijk met bijvoorbeeld een extrusienaaf en dan invoegen > functie > schaal, (xyz-factor) 

1 like

Goedenavond @jmoerman.cmt ,

Een geometrische transformatie die minder triviaal is dan het lijkt: cirkels worden ellipsen, vierkanten worden parallellogrammen of diamanten, hoeken blijven niet behouden.
Ik zie niet direct een oplossing met SolidWorks, maar...

Een eenvoudig voorstel:
1- Importeer uw DXF als een SolidWorks-schets in een onderdeel
2- Plaats de schets in het vlak van de weergave (scherm) en oriënteer deze weergave vervolgens om de gewenste reductie te krijgen, door rond y te draaien voor een reductie die volgt op x (of rond x voor een reductie die volgt op y). De constructie van een bijgebouw maakt een nauwkeurige oriëntatie mogelijk
3- Sla op in DXF-formaat door het vakje "In uitvoering" aan te vinken in het gebied "Weergaven om te exporteren".

De alfa-oriëntatiehoek van het aanzicht moet worden geverifieerd cos(alfa) = k waarbij k de reductiecoëfficiënt in de gewenste richting is (k < 1).

De methode beantwoordt de vraag met als nadeel dat gekromde entiteiten (cirkels, ellipsen, splines, enz.) worden vervangen door reeksen segmenten. De geometrische strengheid verliest, maar het is misschien genoeg voor het snijden van een decoratief element.

Vriendelijke groeten.

affinite_dxf.png
2 likes

Hallo en bedankt aan jullie beiden die me hebben geantwoord.

Ondertussen bleef ik een beetje zoeken en vond DE oplossing die ik zocht.

Ik importeerde mijn DXF als een 2D-schets in een onderdeel en gaf het vervolgens een dikte door er een basisplaat van te maken (Sheet Metal-module)

Eenmaal getransformeerd in een volume, is er een "Schaal"-functie die te vinden is in "Insert\Function\Scale" en waarmee u uw 3D kunt uitrekken tot de gewenste verhoudingen via schaalfactoren die kunnen verschillen op X, Y en Z.

Kortom, ik probeerde de bewerking uit de schets uit te voeren als je wat verder moet gaan en het op het volumegedeelte moet doen!

Probleem opgelost!

2 likes

Aan de andere kant, om opgelost te zetten, staat het niet in de titel met [Opgelost] maar onder het beste antwoord moet je op de link klikken "dit antwoord loste mijn probleem op" of iets dergelijks, ik weet de exacte bewoording niet meer.

Dus dit is je laatste antwoord.

3 likes