Solidworks-bestanden hernoemen

Hallo

Ik werk met SolidWorks PDM Standard 2017 en MyCADTools.
Momenteel heb ik veel dubbele namen, na een massale gegevensimport in de PDM.
Duplicaten zijn meestal in V01, V02, enz. die werden gebruikt om alternatieve ontwerpen te maken.

Vandaag zou ik de bestanden moeten hernoemen, ZONDER ZE TE KOPIËREN (omdat ik de geschiedenis, revisie, staat, enz. moet bewaren), maar in batch (enkele duizenden bestanden), en met regels: Vervang V01 door V02 bijvoorbeeld, of voeg een achtervoegsel toe.

Wat is de juiste tool hiervoor?

Ik heb al veel tests gedaan (Project Explorer, Copy Tree, enz.), en ik heb de optie die ik mis gewoon niet gevonden!

Bij voorbaat dank voor uw verlichting;)

Bjr,

Met PDM gebruik ik move tree, maar ik blijf in dezelfde map en gebruik de replace with functie

De bestanden die ik hernoem en die op dezelfde plaats blijven, staan in de gele lijn en ik schakel elk ander bestand uit dat per ongeluk kan worden genomen (bijv. schroeven, handel,.... )

2 likes

Hallo

Het is inderdaad de tool die het meest geschikt lijkt, maar deze is helaas alleen beschikbaar met PDM PRO, en ik gebruik PDM Standard...

Of de bestanden nu wel of niet uit de kluis worden geëxtraheerd, het hernoemen met Project Explorer KOPIEERT de bestanden, het hernoemt ze niet...

Slimme eigenschappen kunnen ze niet hernoemen: de opties voor het hernoemen zijn er alleen voor het naamgevingsbeleid van de gekopieerde bestanden. 

De projectmanager kopieert de bestanden ook, niet hernoemt ze. Er is een optie om verbinding te maken met de PDM, maar dit is alleen mogelijk met MyPDMTools, die alleen beschikbaar is met een PDM Pro...

Ik heb dus nog steeds geen oplossing met mijn standaard PDM !!

Hallo

Als er geen bestaande tools doen wat u wilt, kunt u de "Homemade"-methode overwegen en daarvoor zou een Excel-macro het werk moeten kunnen doen. Je Solidworks/PDM reseller zou je hierbij moeten kunnen helpen als je niet genoeg kennis van vba hebt.

Ik weet niet of standaard PDM ook wordt afgehandeld door API's zoals PDM Pro en als dat niet het geval is, moet je misschien alle bestanden handmatig uitpakken voordat je ze verwerkt en ze vervolgens handmatig archiveren.

[EDIT] misschien iets ingewikkelder dan dat, blijkbaar werkt standaard PDM niet met API's zoals PDM Pro.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo

Waarom dupliceert u niet met Project Manager naar een tijdelijke schijf, verwijdert u de map die u wilde hernoemen en plaatst u uw hernoemde kopie terug op de juiste plaats?

Bovendien lijkt het me minder gevaarlijk dan direct bekendheid te geven en het risico te lopen fouten te maken.

1 like

Hallo

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!

@d.Roger

Inderdaad, de Standaard PDM heeft geen API... Een macro "in de PDM" is dus niet mogelijk. Ik heb traditionele tools geprobeerd met uitgepakte bestanden, en zelfs offline, maar de hernoemingstools doen een COPY, wanneer de bestanden in de PDM staan.

@ Sbadenis

Ik wil de naam wijzigen ZONDER COPING, om de geschiedenis van mijn bestanden te bewaren (wie heeft het gemaakt, wie heeft het de eerste keer gevalideerd, enz.). En de PDM behoudt de versies, dus een foutje maken is geen probleem;)

@joel.condevaux

Bedankt voor het delen. Thuis start de tool met een foutmelding en er staat niets bij... Misschien omdat ik Windows 10 gebruik? Ik ben geen beheerder van mijn computer, maar ik denk niet dat dat het is... Ik stuur je graag de volledige foutmelding als je geïnteresseerd bent (onverwerkte uitzondering - kan de ActiveX-component niet maken). Maar als het via de SolidWorks API gaat, heb ik hetzelfde probleem als met Project Explorer, denk ik.

Als ik iets anders vind, zal ik er zeker van zijn om deze draad bij te werken, en als iemand "de" oplossing heeft, ben ik altijd geïnteresseerd !!

Hallo

Om het programma te downloaden moet je naar mijn website https://sites.google.com/site/bibotacconcept

1. Download zowel "Bibotac.exe" als "Bmpextract.swp" bestanden
  2. Kopieer ze naar een directory op je "C"
  3. Lancering Bibotac
  4. Selecteer de map die u wilt indexeren
  5. Gebruik de functies voor het massaal hernoemen van gegevens.

Ik heb nooit de tijd genomen om de Franse versie af te ronden, maar ik blijf beschikbaar voor elke uitleg.

Joel.

1 like

Hallo;

De oplossing van  sbadenis lijkt mij het meest relevant. (Projectmanager).

Controleer ook de opties van uw PDM (u moet het hernoemen van bestanden toestaan), anders is de duplicatie impliciet.

2 likes

Hallo

Heeft u toegang tot de invoegtoepassing "Dispatch" in uw versie van ePDM? Hiermee kun je kleine scripts maken via een (vrij beperkte) grafische interface. Ik heb er een gemaakt in onze implementatie die een of meer SOLIDWORKS-bestanden hernoemt van een variabele met een unieke verwijzing via een contextueel commando.

Door een programma buiten de PDM te gebruiken, vrees ik dat het bijwerken van de verwijzingen tussen bestanden (zoals bij het handmatig hernoemen) niet zal worden gedaan.

Vriendelijke groeten

Julian

1 like

Hallo @Maclane,

Handmatig kan ik de bestanden hernoemen. Is er een andere optie om in te schakelen/toe te staan, voor het "extern" hernoemen van scripts/programma's?

Als ik een kopie moet doornemen, geef ik de voorkeur aan de "Kopieerboom" van de PDM, maar ook daar verlies ik de geschiedenis... Dus helaas biedt de projectmanager me niet de oplossing voor het hernoemen, ondanks dat het een uitstekend hulpmiddel is.

Hallo @julien.marcer

De invoegtoepassing "Dispatch" is alleen beschikbaar met PDM Pro (voorheen EPDM / Enterprise PDM): http://help.solidworks.com/2017/French/EnterprisePDM/Admin/c_add_ins_overview.htm.

Dus ik kan geen macro doen in de standaard PDM, die geen toegang tot de API toestaat... En met een PDM Pro zou ik waarschijnlijk "Move Tree" gebruiken!

Bedankt voor uw interventies - ik zal mijn tests en onderzoek voortzetten en u op de hoogte houden.

Goed...

Geen oplossing gevonden.
De oplossing die ik ga toepassen is om de bestanden uit te pakken en ze vervolgens te hernoemen in de SolidWorks-ontwerpboom.

Vervolgens gebruik ik "Integratie" om mijn ERP-nummer bij te werken vanaf de bestandsnaam.

Genieten!

Hallo

Ik zag net het onderwerp, als je de hernoemingsrechten op de bestanden hebt is het mogelijk om via de VBA Excel de bestanden automatisch te hernoemen.

Om te zien of het toegankelijk is op PDM Standard omdat ik in de pro-versie zit, kan ik altijd het stukje code en referenties geven om te activeren in VBA Excel.

2 likes

Hallo Cyril.f,

Worden de links in de use cases met dit stukje code bijgewerkt?

Ik doe de test graag, want ik zit momenteel in de PDM-evaluatieperiode, dus ik kan mijn data laten crashen;p

Maar ik ben een beginner in VBA, ik waarschuw liever! Dus aarzel niet om me de details te geven!!

Bij voorbaat dank,

Hallo

De use cases zijn geüpdatet omdat dit de klassieke manier van werken met PDM is. Aan de andere kant zal hij normaal gesproken bij de opening om registraties vragen omdat de namen zijn veranderd. Vervolgens kunt u de SolidWorks PDM File Conversion Utility gebruiken om de bestanden op te slaan en heeft u dus geen permanente opslagberichten.

Voor de macro voeg ik een Excel-bestand toe dat het bevat. Als het niet werkt, moet u de referenties controleren als de referentie "PDMWorks Enterprise 201x Type Library" actief is (de x moet een 7 zijn). Deze is te vinden in het menu Extra> Referenties van de VBA-editor.

De kolommen die moeten worden ingevuld, zijn afkomstig uit de zoekresultaten van de kluis. Afhankelijk van uw configuratie kunnen er meer of minder kolommen zijn, dus u zult de kolomnummers in de macro moeten wijzigen zodat de informatie op de juiste plaats wordt opgehaald.

renommage_fichiers.xlsm
2 likes