SolidWorks schematische weergave

Hoi allemaal

Gebruiken mensen de schematische weergave in SolidWorks om een assembly te maken?

Zijn er echte voordelen?

Bedankt.

Hallo

Dit is natuurlijk een vrij praktische functie om echt geschikte onderdelen te maken, maar van mijn kant gebruik ik de gebruikelijke functies door het onderdeel te bewerken als ik echt aan de assemblage wil werken. Maar misschien heb ik er ook niet genoeg naar gekeken!

Fijne dag.

2 likes

Hallo

Ik gebruik de functie voor schematische weergave en ik vind het efficiënt, omdat ik tijd bespaar, en zelfs als ik zie dat de assemblage die ik ga maken, wel of niet werkt

1 like

Hallo

Ik zou zeggen dat het allemaal afhangt van wat je bedenkt.

Een antwoord geven met zo weinig elementen is lastig.

Wat zeker is, is dat een schematische weergave zeer praktisch is bij het ontwerpen van een assemblage met bewegende delen.

Heel snel kun je met de schetstools de verschillende onderdelen schematisch tekenen, animeren en zo bijvoorbeeld trajecten controleren. Hierdoor kunt u de situatie rechtzetten als u een probleem opmerkt. De ontwerper is daardoor responsiever en bespaart tijd op zijn project.

Vervolgens kunnen we op deze schetsen vertrouwen om de onderdelen in 3D te maken (maar wees voorzichtig, er zijn externe referenties).

Alles ontwerpen met een schematische weergave is niet geschikt en noodzakelijk (naar mijn bescheiden mening). Aan de andere kant, voor een deel van het ontwerp, waarom niet, het kan heel goed zijn.

Het is in ieder geval een werkmethodiek. Het moet zich aanpassen aan de problemen van elke persoon en is niet "universeel" of een ontwerpstandaard.

Yves

4 likes

Het is dus vooral handig voor bewegende delen, die we niet gebruiken, dat beantwoordt mijn vraag perfect! Bedankt.

Herinner je je de kleine scharnierende poppetjes die je op de basisschool maakte met spijkers en karton? Door aan een enkel touw te trekken bewegen we de armen en benen!!

Welnu, de schematische weergave op SolidWorks is precies hetzelfde, in feite stelt het je in staat om een dynamisch besturingssysteem te valideren zonder dat je het volledige ontwerp hoeft uit te voeren.

3 likes