Hallo
Ik zou graag willen weten wat de resolutie (0,001 mm?) van een STEP-bestand is, en of het configureerbaar is.
Bij voorbaat dank.
Hallo
Ik zou graag willen weten wat de resolutie (0,001 mm?) van een STEP-bestand is, en of het configureerbaar is.
Bij voorbaat dank.
Hallo
De theoretische resolutie van een STEP-bestand heeft niet veel zin, aangezien het vooral een eenduidig uitwisselingsformaat is, wat het acroniem STandard voor Exchange of Product model data aangeeft .
Hierdoor geeft het bestand zelf neutraal de maattolerantie weer die u in uw originele CAD-bestand hebt aangegeven.
U moet hier echter niet te veel in verstrikt raken, aangezien het de precisie of de mogelijkheid van precisie van de machine is die de nauwkeurigheid van het afgewerkte onderdeel zal bepalen.
Voor laser zult u dus geen H7-boring kunnen garanderen en nog minder een honderdste hartafstand met een fijne afmeting. Voor alles wat 3D-printen is, is het erger, omdat het in het beste geval 1/10e is en nog meer op alle afmetingen van de geometrie.
Met andere woorden, als u op zoek bent naar een nauwkeurigheid in de orde van grootte van een honderdste, moet u denken aan machinale nabewerking door materiaalverwijdering. Aan de andere kant is het voor CNC-machines een ander verhaal omdat er een interfacesoftware zal zijn tussen uw STEP-bestand en de machinebesturingssoftware die over het algemeen een bestandsformaat gebruikt dat specifiek is voor de machine.
Aangezien het STEP-bestand als neutraal wordt beschouwd, wordt het naar de machine verzonden zoals het is als uw afmeting correct is ingesteld in het originele CAD-bestand.
Daarna is het allemaal de kunst van de machinist die toch op een Europarlementariër vertrouwt om u de beoordeling te garanderen op basis van wat hij over zijn machine weet.
Vriendelijke groeten
Hallo
Het gaat hier niet om een fabricage, maar om een uitwisseling naar een andere software die botsingen zou kunnen veroorzaken die zeker klein, maar vervelend zijn.
Vriendelijke groeten
Hello@fthereze
Wat je zegt verandert niets aan wat ik je eerder vertelde.
STEP is een neutraal formaat: dus als je in je 3D CAD een boring of een maatketting in A hebt gedefinieerd, vind je deze terug in de B-software.
Trouwens, je zult ons moeten vertellen hoe je kunt zien dat er kleine botsingen zijn in software B.
De minieme botsingen (welke waarden en aan hoeveel kanten ????) als die er zouden zijn, kunnen alleen worden gewaardeerd als deze in de ontvangende software alle dimensies reproduceert en bovendien in staat is om de botsingen te detecteren en te kwantificeren zoals SolidWorks het heel goed doet.
Een simpele angst zonder concrete en onbetwistbare elementen kan niet worden opgelost. Persoonlijk speel ik nooit de lotto omdat ik bang ben om te winnen.
Serieuzer:
Software zoals SolidWorks voldoet aan de meest geavanceerde criteria om de meest nauwkeurige onderdelen ter wereld te vervaardigen.
Wat me ertoe brengt te zeggen dat de wereldwijde industriële normen voor productie of bestandsuitwisseling in uw geval geen Voodoo zijn.
Vriendelijke groeten
PS: je geeft geen informatie over de software die het STEP-bestand zal ontvangen en gebruiken.