Hoi allemaal
Het staat allemaal in de titel, ik ben er nog niet uit, maar ik stel mezelf steeds vaker de vraag...
Ik ben al bijna 10 jaar projectingenieur in industriële mechanica, de redenen die me ertoe aanzetten om zijn gedachten te hebben, zijn talrijk:
- Allereerst om dichter bij mijn partner te kunnen komen (we wonen al 4 jaar in verschillende steden en appartementen) om eindelijk mezelf te kunnen projecteren met persoonlijke projecten.
- Focus op wat ik leuk vind en wat ik kan.
- Ontmoet nieuwe mensen, nieuwe projecten, nieuwe problemen...
- Stap uit mijn comfortzone en ga op avontuur.
- Mijn agenda beheren
Mijn vaardigheden zijn van toepassing op pre-project, onderzoek en voorstel van conept, CdC-schrijven, risicoanalyse, gedetailleerde studie, modellering, dimensionering (Rdm, Eindige elementen), tekenen, montage-instructies, projectopvolging, kostenberekening, mechanische expertise...
Langzaam begin ik te informeren. De sprong wagen lijkt niet ingewikkeld, de procedures zijn vrij eenvoudig. De moeilijkheden komen later, wanneer u klanten en contracten moet vinden!
Ik maak gebruik van dit forum om advies en feedback te krijgen van mensen die al de sprong hebben gewaagd, of als je iemand in je omgeving hebt die zelfstandige is geworden, wat is dan je gevoel over zijn situatie?
Is het makkelijk om nieuwe klanten te vinden ? Nieuwe contracten?
Bestaat er op de lange termijn geen risico op isolement? Om je alleen te voelen in het aangezicht van moeilijkheden?
Hoe vang je de klap van een Solidworks-licentie en het jaarlijkse onderhoud ervan op? Omdat het de belangrijkste uitgavenpost is, bijna onfatsoenlijk voor een zelfstandige!
Ter informatie: ik ben van plan om dichter bij Avignon te komen, dus met een actieradius tussen Nîmes, Orange, Salon de Provence, Alès, Montpellier, Martigues, Fos, Aix, Marseille...
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden die mij in staat kunnen stellen uit deze periode van vragen te komen!