Opzetten van je eigen bedrijf, freelance engineer

Hoi allemaal

Het staat allemaal in de titel, ik ben er nog niet uit, maar ik stel mezelf steeds vaker de vraag...

Ik ben al bijna 10 jaar projectingenieur in industriële mechanica, de redenen die me ertoe aanzetten om zijn gedachten te hebben, zijn talrijk:

- Allereerst om dichter bij mijn partner te kunnen komen (we wonen al 4 jaar in verschillende steden en appartementen) om eindelijk mezelf te kunnen projecteren met persoonlijke projecten.

- Focus op wat ik leuk vind en wat ik kan.

- Ontmoet nieuwe mensen, nieuwe projecten, nieuwe problemen...

- Stap uit mijn comfortzone en ga op avontuur.

- Mijn agenda beheren

Mijn vaardigheden zijn van toepassing op pre-project, onderzoek en voorstel van conept, CdC-schrijven, risicoanalyse, gedetailleerde studie, modellering, dimensionering (Rdm, Eindige elementen), tekenen, montage-instructies, projectopvolging, kostenberekening, mechanische expertise...  

Langzaam begin ik te informeren. De sprong wagen lijkt niet ingewikkeld, de procedures zijn vrij eenvoudig. De moeilijkheden komen later, wanneer u klanten en contracten moet vinden!

Ik maak gebruik van dit forum om advies en feedback te krijgen van mensen die al de sprong hebben gewaagd, of als je iemand in je omgeving hebt die zelfstandige is geworden, wat is dan je gevoel over zijn situatie?

Is het makkelijk om nieuwe klanten te vinden ? Nieuwe contracten?

Bestaat er op de lange termijn geen risico op isolement? Om je alleen te voelen in het aangezicht van moeilijkheden?

Hoe vang je de klap van een Solidworks-licentie en het jaarlijkse onderhoud ervan op? Omdat het de belangrijkste uitgavenpost is, bijna onfatsoenlijk voor een zelfstandige!

Ter informatie: ik ben van plan om dichter bij Avignon te komen, dus met een actieradius tussen Nîmes, Orange, Salon de Provence, Alès, Montpellier, Martigues, Fos, Aix, Marseille...

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden die mij in staat kunnen stellen uit deze periode van vragen te komen!

2 likes

Hallo

Soms doen we een beroep op een persoon die zelfstandige was en deze persoon kwam in onze lokalen werken voor welomschreven opdrachten. Geen investering in hardware en software. Aan de andere kant weet ik niet hoe we hem hebben gerekruteerd. Mogelijk moet u kijken of u e-mails of post naar de dozen in de regio kunt sturen of wilt u het installeren om een kleine enquête te houden over hun onderaannemingsbehoeften op dit gebied.

2 likes

Er was deze vraag die je kan helpen:

http://www.lynkoa.com/forum/import-export-formats-neutres/que-faut-il-faire-pour-%C3%AAtre-dessinateur-projeteur-ind%C3%A9pendant

1 like

Of beter, deze:

http://www.lynkoa.com/forum/solidworks/dessinateur-independent

1 like

Bedankt Alain, ik had deze verschillende onderwerpen al gelezen.
Maar niet genoeg om me gerust te stellen!

Sterker nog, ik heb meerdere keren op verschillende fora gelezen dat het voor een freelancer mogelijk is om met een minimum aan investering te werken. CAD-licenties en hardware van klanten gebruiken...

Maar eerlijk gezegd geloof ik er niet echt in! Laat het me uitleggen:

• Als een groot bedrijf een beroep doet op een freelancer, is dat omdat het een stipte overbelasting van het werk heeft, zodat iedereen in het bedrijf vol gas geeft en alle licenties worden gebruikt. Ik weet hoe het gaat, je kunt nooit genoeg licentie hebben als het haast heeft! Ik heb nog nooit een bedrijf gezien met overtollige licenties!
  • Als een klein bedrijf een beroep doet op een freelancer, is dat omdat het geen CAD-middelen heeft, of zelfs helemaal geen ontwerpbureau...

Kortom, ik heb de indruk dat de aanschaf van een solidworks licentie essentieel is (misschien heb ik het mis...). Wetende dat een van mijn vaardigheden, die ik graag zou willen benutten, ligt in het dimensioneren en berekenen door oneindige elementen, zou ik daarom moeten overstappen op een Premium-licentie met simulatie-optie waaraan ik jaarlijks onderhoud moet toevoegen.... glups... als ik een goede werkplek toevoeg die standhoudt... re-glups! Ik laat je de wiskunde doen, je hebt een enorm budget nodig om aan de slag te gaan!

Waarom geen lening afsluiten, maar ik kan me voorstellen dat het op het niveau van de banken ingewikkeld wordt als je niet elke maand een vast salaris hebt...

Kortom, een hoop vragen!

1 like

Vergeet dat niet als je zelfstandige bent en je werkt met je apparatuur en rijbewijs

De versie van de licenties moet in lijn zijn met de versie van uw client

dus je hebt X-versie nodig om je klantenbestand tevreden te stellen

aangezien de versie alleen via +1 werkt

Voorbeeld: je hebt een 2016 premium licentie geweldig

Uw klant heeft een versie uit 2014, u kunt eraan werken, maar hij kan geen creatieboom van uw deel hebben

Hetzelfde geldt voor bibliotheken

@+

2 likes

En jawel! Het eeuwige probleem van versiebeheer!

De versies zijn niet echt een probleem, aangezien SW (in tegenstelling tot andere) wordt beheerd via een serienummer dat gemeenschappelijk is voor alle versies.
Het is mogelijk (en bijna eenvoudig) om alle versies die je nodig hebt te installeren als dat nodig is.

Het probleem dat zich kan voordoen is het mogelijk vinden van de installatiebestanden voor een versie die ouder is dan de n-2 (n is de nieuwste commerciële versie), maar het kan worden geregeld met de client.

6 likes

Bedrijf van 160 personen hebben we 23 standaard SW-licentie en 1 pro-licentie voor 13 of 14 permanente tekenaars en enkele andere tweedehands.

Wanneer een onderaannemer voor ons werkt, vragen we hem om in ons pand te werken met onze manier van tekenen, nummeren van de onderdelen, enz.

Aan de andere kant geven we hem de functie. In ons kantoor zijn er te allen tijde 2 of 3 functies beschikbaar voor onderaannemers.

Tot zover mijn persoonlijke ervaring.

3 likes

Hallo.

Zeer mooi professioneel project. 

Maar voordat we het hebben over materiële investeringen, denk ik dat je je moet concentreren op meer essentiële punten zoals de doelmarkt (niche- of volumesector), de duurzaamheid van je bedrijf, proberen klantcontacten te hebben die geïnteresseerd zijn in een samenwerking...  

Denk ook dat je zult concurreren met dienstverlenende bedrijven die reactiever, agressiever en autonomer zullen zijn dan jij...

Met al deze punten moet ruim van tevoren rekening worden gehouden, zodat cashflowproblemen voor investeringen niet mogelijk mogen zijn.

4 likes

@ Sbadenis

24 licenties voor 13 cartoonisten? :o Hoe verklaar je deze organisatie? Is het beter om onderaannemers in te schakelen? Tijdelijk werk in plaats van inhuren? (interessante feedback)

@ cbreban

We zijn het erover eens dat dit niet mijn enige vragen zijn! Verre van dat! Het is gewoon dat als we op het Lynkoa-forum zijn, ik mijn vragen heb gesteld met betrekking tot deze omgeving;)

@ Sbadenis : Het maakt ons dromen wat je ons vertelt ... Wij staan aan de andere kant (de dienstverleners), het gebeurt zelden dat we de machines van de klant gebruiken. Het is dus de IT'er van de klant die de paden installeert, het domein... op onze machine (dit is een bron van problemen op de lange termijn, er zijn altijd restjes van de ene klant naar de andere). Dus, we moeten een schone HDD plannen met een image / kloonsysteem, maar het is gewoon een beetje beheer om te plannen (SW-licentie om over te zetten, Windows Update ...).

Voor de rest (tekenwijze, nummering) is het in principe de basis in onderaanneming.

Om terug te komen op de basisvraag: klanten vinden is altijd lastig. Uw probleem zal tijd- en planningsbeheer zijn .
Timemanagement: Ik heb veel werk > ik heb geen tijd om klanten te zoeken
Planningsbeheer: ik heb een klant die me te eten geeft, ik krijg een ander contract aangeboden, er is haast met deadlines

En dan heb ik het niet over familieproblemen die verband houden met vermoeidheid of stress.

2 likes

Er is ook de methode-afdeling die een beetje tekent, de managers van de 2 BE die de assemblages openen voor validatie, en enkele mensen op de calculatieafdeling die regelmatig 3D-lay-outs tekenen. Als gevolg hiervan zijn er nog maar 3-4 vrije licenties over voor onderaannemers, stagiaires en leerlingen in leerwerkprogramma's.

Je kunt je ook wenden tot freelancebureaus of freelanceplatforms om je op weg te helpen als freelancer en om je te helpen gemakkelijker een opdracht te vinden. 

Hier is een blog die u mogelijk interesseert: https://yalink.fr/blog/guides/ingenieur-freelance-et-micro-entreprise/

Fijne dag

1 like

Dit opgraven!!  

Ik denk dat hij niet zal aarzelen om je te bedanken voor het beantwoorden van zijn vraag 6 jaar na zijn post... Nou ja, als het nog steeds op het forum staat.

3 likes

Freelancer zijn is over het algemeen een goede zaak, zolang je maar een fatsoenlijk inkomen behoudt. Een groot voordeel van deze oplossing is dat we veel tijd kunnen besteden aan huishoudelijke taken. Wat voor mij heel belangrijk is...

Ik haal een schop en kom terug!

3 likes

… Te laat...
image
… tot slechts 3 jaar.

3 likes

De bovenstaande afbeelding van @Maclane vertegenwoordigt:
1- Een freelancer die wacht op bestellingen
2 - een forumer die wacht op een antwoord voordat hij begint
3 - Een freelancer na 3 jaar activiteit
4 - een generatieve AI die bugs veroorzaakt

3 likes