Opzetten van je eigen bedrijf, freelance engineer

Hoi allemaal

Dus na dit opgraven voel ik me verplicht om te reageren op mijn eigen bericht!
Mijn status is veranderd, net als mijn Lynkoa-profiel!
Het is dus meer dan 7 jaar geleden dat ik de sprong waagde door de wereld van de loontrekkenden te verlaten voor die van de zelfstandigen.

Als ik mijn bericht uit 2016 herlees, zie ik dat mijn vragen en angsten in 2016 relatief gegrond waren.
Allereerst heb ik het geluk om in een veld te werken waar werk is en ik heb contact gehouden met voormalige vertrouwde medewerkers. Sommige van mijn voormalige werkgevers, collega's, vrienden of klasgenoten zijn mijn klanten geworden.
Wat de werkdruk betreft, heb ik zelfs het geluk dat ik mijn projecten kan kiezen en ik denk dat het niet iedereen gegeven is!
De crux van de zaak is het bijna onmogelijke beheer van het rooster! Elke klant stelt zich voor dat zijn project urgenter is dan dat van anderen! Je moet de werkdruk dus aankunnen. Ik heb zelden meer dan 15 dagen zicht in mijn schema. Op de lange termijn is het ultra stressvol! (we hebben te veel werk => stress / we hebben geen zicht meer => stress)
Natuurlijk kan ik op papier mijn planning beheren zoals ik wil, maar in werkelijkheid vindt het uitwisselen van klanten allemaal plaats tussen 9 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds. Er zijn factureerbare diensten, maar er is ook al het andere: administratief, bankieren, boekhouding, computeronderhoud, het schrijven van offertes... Tijdrovende onbetaalde taken die vaak onopgemerkt blijven door een medewerker. Uiteindelijk bevind ik me vaak 's avonds na het eten op kantoor en regelmatig in het weekend. Als ik met " verlof " ga (wat niet betaald wordt!) heb ik altijd de computer met een aansluiting onder mijn arm! Je hebt dus een metgezel nodig die begrip heeft voor het onderwerp!
In termen van werktijd is het bijna het dubbele van toen ik in loondienst was! Het bewijs is dat ik nauwelijks rondhang op dit forum waarop ik actief was!
Inderdaad, soms voelen we ons alleen in het aangezicht van een moeilijkheid. (enkele voorbeelden: een crashende pc / een softwareconflict / een klant die niet betaalt / een gezondheidsprobleem...)
Dus leerde ik delegeren en hulp zoeken, vooral bij andere freelancers zoals ik.

Ik ben bewust begonnen met de negatieve aspecten! De positieve punten zijn dat ik werk in een omgeving die ik kies, aan problemen waar ik gepassioneerd over ben en die me elke dag nieuwe dingen laten ontdekken. De voldoening van het verrichte werk is goed voor zijn ego. Werken met prettige en betrouwbare mensen is van onschatbare waarde. Het is een echte verbetering dat ik erin geslaagd ben de reistijd en de dagelijkse tijd die dagelijks in de file verloren gaat in de file zoveel mogelijk te beperken (in 2016 zat ik 2u30 per dag in de auto). Deze status stelde me ook in staat om een grote stad te verlaten om me te vestigen in een huis op het platteland. Ook financieel gezien heb ik mijn situatie aanzienlijk verbeterd.

Kortom, niet alles is rooskleurig, je moet autonoom en gemotiveerd zijn, weten hoe je met stress en vermoeidheid om moet gaan! Als ik het opnieuw zou moeten doen? Ik zal het nog een keer doen! Zou ik het lang doen? De toekomst zal het leren! Ik heb andere zakelijke ideeën in gedachten om te testen, maar mechanisch ontwerp is nog steeds een echte passie voor mij!

Ik kijk ernaar uit om het onderwerp te bespreken.

Thomas

7 likes

Bedankt voor deze mooie feedback die volgens mij voor meer dan één nuttig zal zijn :slight_smile:

4 likes

Hallo @icome
Bedankt voor de feedback en verheugd om te zien dat je floreert op het pad dat je hebt gekozen.

Ik concludeer dat om het beste van twee werelden te hebben, je moet weten hoe je projecten moet weigeren. Ik weet maar al te goed dat er niets frustrerender is, met de extra angst om een klant te verliezen, maar het is de prijs die moet worden betaald om de werkdruk en stress te verminderen. Een andere compensatie voor deze frustratie is dat er meer tijd kan worden besteed aan de geselecteerde projecten, wat bijdraagt aan meer efficiëntie en dus aan een grotere betrouwbaarheid van het eindresultaat.

4 likes

Van mijn kant nam ik de tegenovergestelde weg en paradoxaal genoeg om vrijheid te verwerven.
Maar ook op tijd om aan mijn kinderen te wijden.
Dat gezegd hebbende, het was na 30 jaar liberale + ambachtelijke leraar :wink:
In ieder geval leuke feedback

3 likes

Aan de andere kant moet je zeker zijn van je vaardigheden om je eigen bedrijf te starten!
Dat is wat ik mis... :pensive:

1 like