In CATIA gebruik ik veel assystemen (coördinatensystemen).
Ik moet vaak de oorsprong van een coördinatensysteem selecteren. Ik weet echter geen andere manier dan de oorsprong op de grafiek (het CATIA-model) aan te klikken. Het is dus erg vervelend als er veel elementen in de buurt van de oorsprong zijn.
Zou er een techniek zijn om een oorsprong direct in de bouwboom te selecteren?
Ik kan mijn marker in de boom zien, evenals de coördinaten van de oorsprong, maar er is niets aanklikbaar om de oorsprong te selecteren.
Aan de andere kant, voor de publicatie van de oorsprong, kunt u bevestigen dat u de oorsprong in de grafiek moest selecteren omdat dit in de boom niet mogelijk is?
Ik heb de oorsprong (het punt op het coördinatensysteem) geselecteerd in de grafische ruimte, ja.
Standaard zijn er geen elementen om te selecteren op grafiekniveau.
Als we nu in de definitie van het coördinatensysteem een punt als oorsprong selecteren (het is op dit punt dat we de coördinaten invoeren en niet langer op de oorsprong van het coördinatensysteem), hebben we het punt op het niveau van de grafiek.
De truc om gebruiksvriendelijker te zijn, is om het punt on-the-fly te maken in het definitievenster van het oriëntatiepunt, wanneer u valideert dat het is gemaakt onder het knooppunt van de markering.
Als je de truc niet elke keer wilt doen, kun je het dupliceren door te kopiëren en plakken
Een truc om vanuit de weergaveruimte een functie in de boom te vinden. Klik op de entiteit, hier een plaatsmarkering en dan Centergraph en dat brengt je naar de functie in de boom. Als je de oorsprong neemt, zal het je ter zake brengen.
Wat betreft de release, het is alleen als de catia-omgeving is geconfigureerd met . Ik raad deze functie niet aan als je kunt. Dat heeft geen enkel voordeel. In mijn bedrijf is het op slot en het is erg beperkend.
We kunnen niet zeggen dat er geen voordeel is aan "publiceren"!!
Het eerste gebruik van de publicatie is het aanbieden van een "verkorte" link naar elementen van de catia-grafiek of geometrie (geef bijvoorbeeld aan andere gebruikers aan welke elementen moeten worden geselecteerd om het onderdeel in een assemblage te beperken).
De tweede (een van de meest gebruikte) is uitwisselbaarheid , of het nu gaat om montagebeperkingen, een vervanging van parameters, geometrie, enz.
De configuratie die specifiek is voor uw bedrijf waar u het over heeft, is waarschijnlijk de beperking tot het maken van koppelingen in het kader van assemblage (? ?).
Ik ben het volledig eens met Franck over de "publicatie";)
Ik zou zelfs zeggen dat het sterk wordt aanbevolen voor complexe assemblages, zoals motoren, waarbij de geometrie van de onderdelen tijdens de ontwikkeling evolueert, de hoofdassen en steunvlakken van elk onderdeel (krukas, drijfstangen, zuigers, enz...) worden "gepubliceerd". Om tijd (en gebruiksvriendelijkheid) te besparen, aangezien de publicaties het gemakkelijker maken om montagebeperkingen in het eindproduct opnieuw aan te sluiten (zelfs als de geometrie anders is).