Simulatie van een kroon met een koppel van 180 Nm

Hallo

Bijgevoegd is het SW 2020 bestand van de kroon, ik heb een simulatie gemaakt - zie bijgevoegde afbeelding - maar ik ben niet zeker van het resultaat.....

met een koppel van 180 daN.m

Kan iemand me helpen om duidelijker te zien?

Bij voorbaat dank

couronne_cr_65_dents_courte.sldprt
1 like

Bijgevoegde printscreen van mijn simulatie

couple_150_newton_par_metre.jpg
1 like

Erratum: 150Nm KOPPEL!!!!

ALU 2024 - 0

Is er dan niets dat iemand kan doen?

Niet de tps misschien!

Ik wacht

Goedenavond @pierre32.debat 

Enkele kleine  problemen

1°) je hebt de resultaten van je simulatie niet bijgevoegd, dus we kunnen niets zeggen over de gebruikte parameters (maak een pakket en ga aan de slag met de toevoeging van de simulatieresultaten)

2°) u heeft een fout op de hoofdschets van uw kettingwiel (ongeldige geometrie lengte ?????)

3°) Als ik naar de afbeelding kijk, lijkt iets mij vreemd (te bevestigen door het lezen van uw parameters), maar ik heb de indruk dat de belastingen niet correct zijn.

4°) Ben  je zeker van je relatie (het lijkt niet veel)

5°) wat is het verschil tussen het koppel bij het opstarten en het koppel bij 5000 trs.mn of meer

Conclusie:  Snel een pak shut en ga Zipped wat minder moeilijk is dan het beklimmen van een onmogelijke helling ;-)

1 like

Hallo

De "statische" modellering is duidelijk niet representatief.

Omdat het een kettingoverbrenging is, is er niet meer dan de helft van de tanden die werken (a priori veel minder) en zal de inspanning voornamelijk via de eerste strakke schakels (en de bijbehorende tanden van uw kant) gaan.

Idealiter zou je een idee moeten hebben van deze krachtverdeling en deze afnemende krachten toepassen op de eerste 10 tot 15 tanden.

Als eerste benadering kun je alle moeite op een tand zetten (het kan pijn doen...). Het kan nodig zijn om het oppervlak te beperken om de kracht uit te oefenen (de bovenkant van de tand ziet bijvoorbeeld geen kracht omdat deze helemaal niet in contact komt met de ketting). Van wat ik zojuist over dit onderwerp heb gelezen, lijkt deze benadering meestal te worden gehandhaafd.

Persoonlijk, door 920N toe te passen op de volledige afronding van een holte van een tand (150Nm / 0.163m tand/as afstand), vind ik 26.59Mpa beperking die niet enorm ver ervan verwijderd is. Het was op een tand die voor een versteviging ligt die zo duidelijk een van de meest stijve is.

Lezen als u nauwkeuriger wilt zijn over de toepassing van krachten op elke tand: https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/148450/1/elmachopt.pdf

Succes

3 likes

Dank u voor uw antwoorden,

Er zijn inderdaad veel parameters waarmee rekening moet worden gehouden..... De actie van het paar op hoeveel tanden.... Ik denk er intern aan om je meer elementen te brengen en je de simulatiestudies te sturen die ik heb gedaan

Tot gauw

PS: de kroon is al gemaakt!! ! Zal ze zich verzetten?

iqkp85251.jpg
1 like

Goed

Ik kan niet vinden wat er mis is in de schets van de baas  - ik heb een 1e kroon gemaakt die ik voor de freesmachine heb gestuurd en deze is gewijzigd, vandaar dat de fout is opgetreden.... kort

dan is het voor het koppel niet 150 Nm maar 180 daNm en zijn werking op de helft van het totale gebit, d.w.z. 65/2 laten we zeggen 32 tanden

Ik voeg het SW 2020-bestand van de kroon toe waar ik een fout heb gevonden, maar niet de rest, arrrffff

Wordt morgen vervolgd

Bedankt

couronne_cr_65_dents_courte.sldprt

Hallo @pierre32.debat,

Heel wat punten zijn het met @froussel eens, vooral over het feit dat het aantal tanden dat daadwerkelijk wordt belast veel lager is dan dat van  de tanden die op de tandplaat zijn "gewonden". Ik nam nog steeds een iets ander standpunt in: bekend koppel dat op de naaf wordt uitgeoefend, vergrendeling bij de tanden.

De hypothese bleef behouden: te grote diameter van het kettingblad, te grote tandafstand, te veel tanden, het is waarschijnlijk geen fietscrankstel, maar het lijkt genoeg op elkaar om erdoor geïnspireerd te raken, bij gebrek aan meer informatie. Misschien een motorfiets...
- het "koppel" van de motor wordt uitgeoefend op een sternaaf met 6 pinnen die in de gaten van de plaat zijn gegrepen;
- De geleider wordt gemaakt door een draaipunt in het centrale deel van de naaf;
- Er is iets meer dan de helft van de tanden aan de linkerkant van het kettingblad die in contact staan met de kettingschakels. Maar er zijn er maar een paar aan het werk...

Vertaling naar het eindige-elementenmodel:
- Voor simulatie wordt het kettingblad in een geheel gestoken dat ook de naaf en enkele kettingschakels omvat.
- Alle onderdelen zijn gemaakt van staal, waarschijnlijk niet de juiste kwaliteit. Maar de ordes van grootte van de eigenschappen zijn min of meer de juiste, afgezien van de grenzen van de weerstand.
- Het standaardcontact (globaal contact) tussen componenten is ingesteld op "niet-penetratie". Hierdoor zijn de verschillende elementen vrij om te schuiven op het niveau van hun contacten.
- Een bepaald contact tussen componenten wordt gedefinieerd als "massief" tussen de naaf en het kettingblad, die dus volledig met elkaar verbonden zijn.
- Er wordt een scharniervaste verbinding (opgelegde verplaatsing) gemaakt op de naafboring. Op dit punt blijft er slechts één vrijheidsgraad over voor de naaf-schotelconstructie.
- het "motor"-koppel van 1800 Nm wordt toegepast op de buitenzijde van de naaf.
- 3 schakels zijn gepositioneerd en ingeklemd in de tandholtes in het bovenste deel van het kettingblad. Het totale contact zonder penetratie maakt de relatieve bewegingen van de schakels tussen hen en met de plaat mogelijk. Het aantal schakels is beperkt tot 3 (d.w.z. 4 rollen) om de berekening niet omslachtiger te maken. Het is waarschijnlijk dat deze eerste rollen het meest worden belast en dat de belasting snel afneemt langs de wikkeling van de ketting.
- Om de rotatie van de plaat te immobiliseren, wordt een opgelegde draaipuntvaste verplaatsing toegepast op de boring van de eerste schakel van de inkomende streng.
- Ook om redenen van berekeningssnelheid is het gebruikte maas vrij grof (standaardwaarden).

Omdat er microverplaatsingen bestaan tussen de verschillende componenten, wordt bij de berekening gebruik gemaakt van een iteratieve methode die de resolutiesnelheid bestraft. Het duurt ongeveer 2 minuten op dit "lichte" model.
Als het model eenmaal is geperfectioneerd, staat niets u meer in de weg om het gaas te verfijnen en schakels aan de ketting toe te voegen. Ongetwijfeld zou het nodig zijn om tot 8 of 10 tanden in grip te gaan om te oordelen...
Hieronder ziet u een afbeelding van von Mises' verplaatsings- en beperkingsvelden.

Nog een laatste punt: eerst 150 Nm, dan 1800 Nm... Dit impliceert een kettingspanning van 11 KN en een veiligheidsfactor van iets meer dan 2 ten opzichte van de breuklimiet  van een stalen ketting (DIN 8187). Coef 4.5 voor een motorfietsketting (525 DID ZVM-X).

Vriendelijke groeten.

pedalier.zip
4 likes

Hallo en geweldig bedankt,

Ja, de elementen die ik heb verstrekt, vooral het  1e koppel van 150 Nm is het motorkoppel bij de vilo, dan een cascade van overbrengingsverhoudingen, vandaar het 2e koppel berekend van 180 daN.m, ook de motor loopt op 10500 tpm +-1000 volgende

Carburateur afstelling, met concurrentie benzine en ook elektronische ontsteking, overigens waren we op dit punt verrast door deze 10500 tpm voor een tweecilinder met zuigers van 90 mm in diameter en 79 mm veerweg..... Zeer goede 2t olie nodig......

De kroon is gecentreerd op een schouder van de naaf die ook van aluminium is gemaakt. Wat betreft de krachten op de tanden, als de fabricageprecisie behouden blijft, moeten naar mijn mening alle tanden die een rol van de ketting ontvangen, worden belast met een gelijke verdeling, tenzij er een te grote rek is van de 1e schakels..... Ook de grip van het wiel komt om de hoek kijken....

Je hebt een opmerkelijk studie-simulatiewerk gedaan - heel dicht bij de realiteit denk ik - daar dank ik je hartelijk voor, evenals SOLIDWORKS - wat een hulpmiddel!! - en het LINKOA-forum is nog steeds even bekwaam dankzij u en anderen zeker - afhankelijk van de toepassingsgebieden-.

Zonder sycofantie, hartelijk

Pierre Debat

PS: Nog niet op de proef gesteld, als we de formule P = C x omega toepassen, zou het vermogen ongeveer 200 pk zijn bij 10000 tpm, na te kijken....

20220801_183304_2.jpg
20220801_183423.jpg
20220821_171002.jpg
3 likes

Waarom gebruik je uit nieuwsgierigheid geen kroon uit de winkel?

Mooi werk, ze ziet er goed uit.

Omdat de kroon niet bestaat, te groot, is het maximum dat er is 45 tanden.... Produceren met een CNC-freesmachine is eenvoudig, nauwkeurig en snel! 45mn ca.

Tot ziens voor nieuwe avonturen!!

PS: Ik heb al een paar jaar een ander hydraulisch en/of pneumatisch mechanisch project,  -zie bijgevoegde PDF- maar nu ik een cnc freesmachine tot mijn beschikking heb, zal ik dit project plaatsen omdat ik graag een simulatie wil maken..... Ik had het een paar jaar geleden al op het forum besproken.

assemblage1.pdf
1 like

Ook dank aan froussel voor de link naar het document