Vlakke simulatie

Hallo

Op dit moment simuleer ik de krachten die worden uitgeoefend op een POM-tandwiel met zijn stalen as. Het koppel van de as wordt overgebracht door middel van een plat vlak.

Mijn onderzoek:

• De simulatie is een samenstel van twee delen: het tandwiel en de as
  • Het tandwiel wordt gefixeerd met een vaste verplaatsing die aan de buitenkant van het tandwiel wordt opgelegd.
  • Tussen de twee cilindrische oppervlakken (as + tandwiel) wordt een asconnector geplaatst met verbindingstype: borgring en sleutel.
  • Op de as wordt een koppel van 0,2 Nm uitgeoefend.

Het doel van deze studie is om het plastic tandwiel te versterken als gevolg van een breuk in het vlakke gebied.

Mijn probleem:

Zoals te zien is in de simulatie, zijn er maar heel weinig spanningen op het niveau van de vlakke plek. Ik denk dat het komt door de connector en het type verbinding "sleutel" die de locatie van de laatste niet kent. Bovendien kunt u voor deze connector alleen cilindrische oppervlakken selecteren, ik kon het vlakke gebied niet selecteren, vandaar de lage beperkingen erop.

Om dit probleem op te lossen, heb ik de "sleutel" -optie uitgeschakeld om deze te vervangen door een vliegtuigdrukbeweging, maar de simulatie mislukt elke keer.

Als je een oplossing hebt om deze vlakheid correct te simuleren, ben ik er helemaal voor.

Bij voorbaat dank,

Corentin.

Hallo

Persoonlijk zou ik beginnen met het enigszins aanpassen van de flat. Ik stel voor dat je een straal maakt aan de twee randen op de kruising van de as en de flat.
In je huidige opstelling moet je een concentratie van spanning hebben op een punt (de lengte van de rand) die een scheur van de as naar de buitendiameter zal veroorzaken. Bovendien wordt de simulatie uitgevoerd in statisch, dynamisch het zou erger zijn omdat afhankelijk van de belasting en de versnellingssnelheid de gegevens heel verschillend zijn. Het is nog erger als je met hoge snelheid onmiddellijk van richting verandert.

Kunt u dit toelichten:
a) hoe is de as op het wiel gemonteerd (warm, gelijmd, strak gemonteerd, met welke toleranties)

b) maximale temperatuur van het samenstel in bedrijf omdat de uitzettingscoëfficiënt niet hetzelfde is tussen twee heterogene materialen. Het staal zet meer uit dan de POM-waaier, wat aanzienlijke spanningen kan veroorzaken. De wielboring is massief (zonder mini spline) wat betekent dat niets de uitzetting absorbeert.
c) hoeveel richtingsveranderingen per minuut en welke snelheid van versnelling en vertraging om te stoppen of van richting te veranderen.

Kijkend naar het vorige geruïneerde stuk zou mijn punt moeten bevestigen. We zien het begin van stressconcentratie op uw simulatie, het zou erger zijn met de parameters die ik hieronder voorstel!

Voor het configuratiegedeelte raad ik je aan om het in eerste instantie anders te doen om geen rekening te houden met de leider en de leider.

Plaats een vaste verbinding op de voorkant van het uiteinde van  de as  (plaats deze niet op het vlakke, want dan vervormt u het resultaat heel licht).
Oefen de kracht uit op een of twee tanden van het tandwiel door het draaipunt af te bakenen met een schets gemaakt met een scheidingslijn (normaal gesproken is het een contactlijn op een tand, maar we gaan niet kibbelen omdat het de asovergang is die het probleem is).

Vriendelijke groeten

2 likes

Dank u voor uw antwoord. Inderdaad, de flat breekt op dit punt goed, maar het doel van deze simulatie is om de verbetering van een mogelijke wijziging te vergelijken. Zelfs als de resultaten niet perfect zijn, is een vergelijking van voor/na wijzigingen voldoende.

Uw oplossing om over te schakelen naar een enkel onderdeel werkt veel beter, de simulatie komt veel meer overeen met de werkelijkheid.

Nogmaals bedankt en een fijne dag verder.