Simulatie op 2 niet-samengevoegde liggers

Hoi allemaal

Ik heb je lampen nodig voor een probleem met een simulatiemodel met gemengde mazen.

Ik heb mijn probleem opzettelijk vereenvoudigd om te proberen te begrijpen:

Ik heb dus een multi-body gelast onderdeel dat bestaat uit 2 mechanisch gelaste profielen en 2 plaatwerkdelen.

Ik heb een globaal contact massief, ik repareer een gezicht en ik pas een zwaartekrachtbelasting toe (het maakt niet uit, het belangrijkste is gewoon om het model te draaien)

Mijn probleem zit hem in de contacten tussen de sets, uiteraard slecht gedefinieerd (ik voeg stevige contacten toe tussen het plaatwerk en de balken)

> Als ik één straal uitsluit van de analyse en er maar één behoud, => draait het model

> Als ik hetzelfde doe met 2 vierkante balken => onmogelijk om het model te draaien

> Als ik de 2 vierkante balken vervang door 2 cilindrische balken => draait het model!

Dus ik zal wel iets missen, maar wat? ^^
Hoe draai je dit model met 2 vierkante balken?

In PJ mijn "test" bestandsformaat 2020.

Bedankt

test_calcul_2_poutres.sldprt

Het beeld in betere resolutie

calcul_2_poutres_paralleles.jpg
1 like

Hallo @icome  ;-)

De kleur van de bol (in het geval van een balk) is geel in plaats van magenta, wat aangeeft dat de uiteinden van je twee buizen  niet verbonden zijn met een ander element, balk of andere.

Bovendien, als ik de diameter van de bollen zie, zijn ze te klein om een verband te leggen. De diameter van de hypothetische bollen die de bindingen definiëren, moet worden vergroot. (zie in de verbindingsgroep)

Zou je nog een afbeelding  kunnen maken waar de hele boom zou worden uitgevouwen zodat ik de parameters kan zien (of een pack and go van je ASM kunnen maken zodat ik kan kijken)?

Een vraag die losstaat van de oorzaak van de boodschap. Waarom leg je zowel globaal contact als ook contact tussen sets als je eigenlijk maar één set hebt. 
Van wat ik begreep (als ik niet zuigend ben) is dat er een groot verschil is in de manier waarop je berekent of je een enkele ASM hebt (wat jouw geval is) en de berekening van verschillende subassemblages in een wereldwijde ASM. In het tweede geval, dat niet uw voorbeeld is , zou het gepast zijn om contacten tussen ensembles te leggen.

[Off-topic op]
Waarom een gemengde modus gebruiken in plaats van alles in de volumemodus te behandelen.
Persoonlijk zou ik alleen gemengde modus doen op grote ketels waar er echte balken zijn met bovendelen van 200 mm x 200 mm met plaatwerk. Meestal een cycloon met een mix van plaatwerk en metaalstructuur (of metaalwerk ketelbouw). De gemengde modus is alleen interessant om te voorkomen dat er te veel elementen zijn en dus het aantal nodes en DDL's voor de berekening wordt vermenigvuldigd. In uw geval zal de winst op de berekeningssnelheid AMHA niet significant zijn.

Ik stel voor dat je voor zulke kleine stukjes helemaal in volume gaat, het zal gemakkelijker zijn:  tenzij je later een bijzondere interesse hebt om in de gemengde modus te blijven.
[HS /Uit]

Vriendelijke groeten

Welkom @Zozo_mp 

Ik zal proberen mijn woorden te verduidelijken met de onderstaande details:

- Ik zit op een multibody deel (profiel + plaatwerk), geen ASM!

- De gele bol is een visueel element dat een knooppunt  aangeeft dat niet is verbonden met een andere straal, zodat de gebruiker denkt een extra contact te maken. In mijn geval heb ik aan elk uiteinde van de balken wel contact met het plaatwerk toegevoegd. (de bol blijft altijd geel)

- In mijn geval heeft het geen zin om de diameter van de bol te vergroten, aangezien er geen knoop met een andere hoeft te worden samengevoegd.

- Het wereldwijde contact wordt automatisch gegenereerd. Maar de algehele contacten zijn nodig tussen elementen van verschillende typen (hier: schaal en balk)

- Ik heb hier een vereenvoudigd stuk gemaakt om mijn modelleringsprobleem te isoleren en te begrijpen. Omdat mijn deel veel complexer is met voornamelijk plaatwerk, ben ik niet eens van plan om op volume in te gaan (vooral met materiaaldiktes van 3 mm, ik zou kleine mazen nodig hebben ...)

Ik voeg een afbeelding toe met precies hetzelfde model, dezelfde omstandigheden, maar cilindrische balken (de bollen blijven geel!)
Maar zodra ik overstap naar een vierkant of rechthoekig profiel, draait het model niet meer!

piece_avec_tube.jpg
1 like

Hallo @icome 

Uw probleem komt voort uit de manier waarop u uw contacten tussen assemblages maakt (u moet de uiteinden van de balken associëren met de buitenzijde van het plaatwerk en dit voor elke plaat). De bediening is minder eenvoudig in het geval van gemengde modus.

Ik voeg mijn 2019-versie van mijn model toe.

Omdat je in versie 2020 bent, kon ik niet zien dat je shells had gebruikt en ik lette niet op het feit dat je in multi-body was terwijl je bijgevoegde bestand een PRT was.

Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord.

Vriendelijke groeten

PS voor het gaas gebruikte ik 89mm voor de max en 4.76 voor de min

test_calcul_2_poutres_zz.sldprt
1 like

Dank je wel @Zozo_mp 

Inderdaad, uw oplossing werkt. Maar op de lange termijn zal er op mijn complete model niet per se wat plaatwerk aan het einde van de balk zijn.

Na uitwisseling met de hotline:

- Het is het "globale contact" dat een probleem is, omdat al mijn "contacten tussen ensembles" voldoende zijn om het model volledig te definiëren. Alleen al door het te verwijderen, werkt het.

- Een ander alternatief: transformeer de "balken" in "shell"-elementen en voeg een enkel globaal contact toe om het model te laten werken.