[Solidworks 2021] Probleem met IFC-export

Hallo

Ik probeerde mijn antwoord te vinden op het Solidworks-forum, maar omdat ik niet tweetalig was en mijn weg niet kon vinden op hun site (labyrint liever?!), zocht ik iets anders en vond dit forum. Dus ik heb me aangemeld om hier mijn geluk te beproeven en je te vragen.

Mijn probleem is dit: ik heb een klein gebouw gemodelleerd op Solidworks en ik moet het omzetten naar een digitaal model in IFC-formaat om het te kunnen manipuleren met BIMVision.

Het probleem komt niet van de export, maar van het resultaat op BIM Vision. Mijn IFC-model is niet georiënteerd zoals mijn Solid-bestand, het is aan één kant 90° gekanteld en het is een groot gedoe om het te kunnen manipuleren en mijn digitale model in BIM Vision te kantelen (zo niet onmogelijk!!).   Het is alsof de XYZ-marker op een muur vastzit en rotatie en conventionele manipulatie voorkomt. Op Solidworks echter geen problemen.

Ik heb dit probleem niet als ik exporteer met Revit, dat, ik weet het, meer geschikt is voor het maken van bouwmodellen. Maar ik gebruik het zelden, beheers het niet en het is best ingewikkeld. Als ik dit IFC-bestandsprobleem met Solidworks zou kunnen oplossen, zou het me behoeden voor het modelleren van mijn gebouw met Revit en het zou erg handig voor mij zijn...

Dus  vragen: werkt Solidworks goed voor IFC-conversies? Heb ik iets gemist bij het exporteren? Ik heb IFC 4 geprobeerd, IFC 2x3, ik heb aan een aantal opties gesleuteld, maar altijd hetzelfde...

Nog een klein probleem (maar uiteindelijk slechts een detail), ik heb geen texturen, of zelfs kleurverschil tussen de elementen op mijn IFC-model, terwijl ik alles wat ik nodig heb op mijn Solidworks-bestand heb. Normaal?

Ik plaats 2 foto's van mijn model zodat je het ding beter kunt zien.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden,

MARTIN JC

solidworks_edition_etudiante_-_utilisation_universitaire_uniquement_-_garage_herve.sldasm.jpg
ifc_viewer.jpg

Hallo @jean-charles.martin34 

1°) moet u uw SW-bestand raadplegen om na te gaan of het beperkt is tot de goede plannen (1, 2 en 3).

2°) IFC-exports werken goed met REvit

3°) voor de texturen is het niet verwonderlijk omdat het vergulde afbeeldingen zijn, maar BImvision moet zijn eigen texturen hebben die, met een beetje geluk, niet in hetzelfde formaat zijn als SW (Bimvision proprietary format ???).

Je hoeft alleen maar  te kijken naar de locatie van de texturen van BIMvision, het type formaat van deze texturen en ten slotte, als het hetzelfde formaat is als solidworks, kopieer dan de textuur van SW naar BIM vision.

Vriendelijke groeten

1 like

Dank u voor uw antwoord @Zozo-mp, ging ik snel te zien voor deze verhalen van foto's op SW en mijn vooraanzicht is goed in tegenstelling tot mijn model op Bim Vision.

Ik ga niet 3 uur zoeken, jammer, het is een kans om Revit (opnieuw) op te starten en deze kleine garage zal de truc doen om te testen wat ik tijdens de training heb gezien.

SW hoeft niet super geschikt  of erg geoptimaliseerd te zijn voor IFC. Of heb ik dingen gemist:)

Bedankt!

1 like

Hallo

Meer dan de vlakken of de definities van het gezichtspunt, zou ik kijken naar de oriëntatie van de trihedron xyz, zelfs als dat betekende dat ik een andere moest namaken.
Sommige software plaatst het vooraanzicht in het xy-vlak, andere in het xz-vlak...

3 likes

Zeer relevant antwoord van onze vriend @stefbeno 

+1

@+

Oké, ik begrijp het, maar ik weet niet hoe ik de oriëntatie van de drievlakker moet veranderen...

Trouwens, vanmorgen, toen ik begon met 3D-printen, positioneert de Cura-software die de STL-bestanden van mijn SW-onderdelen ophaalt (uiteraard geregistreerd in STL) mijn onderdelen in mijn virtuele printer zoals in Bim Vision, d.w.z. de onderdelen aan de zijkant. Aan de andere kant, geen zorgen, want Cura herpositioneert de onderdelen gemakkelijk zoals u wilt.

Het lijkt erop dat het probleem hetzelfde is.

U kunt het standaardcoördinatensysteem niet heroriënteren, maar u kunt wel andere maken: https://help.solidworks.com/2021/French/SolidWorks/sldworks/t_Creating_a_Coordinate_System.htm

1 like