Solidworks en autocad zijn totaal verschillend en hebben niet hetzelfde "principe" van tekenen! Maar solidworks is voor mij het meest intuïtief en het gemakkelijkst onder de knie te krijgen met CAD-software! Na een week wil je niet meer terug!!
Voor de test is er de studentenversie die bijna niet beperkt is, behalve de vermelding "Studentenlicentie die op de plannen verschijnt".
Bijgevoegd zijn de downloadlinks (je moet je eerst registreren, maar het gaat snel)
Wat mij betreft heb ik het tegenovergestelde pad: ik ben begonnen met parametrische 3D-software en vandaag werk ik aan AUTOCAD
Inventor of solidworks zijn redelijk betaalbaar voor beginners. De grafische interfaces zijn netjes en gebaseerd op de raambanners.
Wat de tekening zelf betreft, is parametrisch 3D veel intuïtiever. De enige moeilijkheid zal zijn om te wennen aan het gebruik van schetsen om naar een volume te gaan dankzij de verschillende functies zoals extrusie of andere ....
Autodesk biedt eenvoudige downloads van zijn volledige softwareaanbod voor studenten, maar er is ook een proefversie: http://www.autodesk.fr/products/autodesk-inventor-family/free-trial
Dassault biedt ook een proefversie aan: http://www.solidworks.fr/sw/purchase/solidworks-trial.htm
Na ook aan beide software te hebben gewerkt, kan ik bevestigen dat Solidworks voor 3D veel gemakkelijker en praktischer te gebruiken is en een zeer goede weergave biedt.
Zoals David be3 zegt, het proberen ervan is de geadopteerde :-) .
SolidWorks is vrij eenvoudig onder de knie te krijgen.
Aan de andere kant weet ik voor rendering niet veel over AutoCAD, maar de software die wordt aangeboden met SolidWorks, PhotoView 360 is alleen beschikbaar vanaf de professionele (of Premium) versie.
Maar het is nog steeds vrij beperkt en ik vind het een beetje ingewikkeld om te hanteren.
Om de verschillende opties te zien die beschikbaar zijn met de versies, zie deze matrix:
Ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord, als je er nog andere hebt, aarzel dan niet om een nieuwe vraag te openen.
Edit: zoals je in de matrix kunt zien, is de simulatie (of structurele analyse door eindige elementen) alleen beschikbaar met de Premium-versie, de duurste.
@flegendre, ik denk dat je humor niet wordt begrepen door anderen.... Ik rijd in A4 quattro en ik heb solidworks premium lol
Ik heb een test gedaan van autocad 3D op Mac (het was destijds de enige software die op Apple draaide) en ik zou zeggen dat het me niet lukte om het te gebruiken zoals ik wilde. Niet intuïtief genoeg in vergelijking met solidworks die ik in mijn oude bedrijf gebruikte.
Het moeilijkste om te assimileren met parametrische 3D-software (of het nu CATIA, SW, SolidEdge of Inventor is) is de notie van de link tussen functies, onderdelen en assemblages, van ouderschap.
Ik denk bijvoorbeeld aan de functie "boorassistent" waarmee je automatische herhalingen achteraf kunt beheren, maar die visueel hetzelfde doet als een functie "materiaalverwijdering door extrusie".
Ik raad je aan om de geïntegreerde tutorials door te nemen die de juiste basis geven en vooral om alles wat je weet over Autocad te vergeten om SW te benaderen.
Het is dit soort getuigenis van een persoon die de 2 lang genoeg heeft gebruikt om indrukken te geven.
Voor de proefversie die ik al een tijdje geen student meer ben, :p ik dacht dat het een probleem zou zijn, zal ik het zo testen.
Ik ben tevreden met het verschil tussen deze software, maar ik dacht dat het meer overeenkomsten zou hebben zoals Inventor en Autocad.
Flegendre, ik denk dat de software niet alles doet, het hangt allemaal af van zijn beheersing, ik denk dat ik meer dan één zou kunnen verrassen met autocad 3D...
Voor de auto is het hetzelfde, je zet een ezel achter je A3, die doet er niet veel mee;)
Hoe dan ook, humor terzijde, een software kan goed zijn op het ene gebied en slecht op een ander, voor mij is er geen perfecte software.
Maar waar ik hier naar op zoek ben, is de overgang tussen deze software en niet de vergelijking van deze 2 software die verschillende toepassingen hebben.
Ik was inderdaad van plan om een tutorial te gebruiken om aan de slag te gaan, heb je een adres waar er goede zijn?
Of zoek ik willekeurig op youtube?
Ik zal de komende dagen de test doen en jullie op de hoogte houden.
Compatibiliteit is niet gegarandeerd, maar dat betekent niet dat het niet zal werken!
SolidWorks ruimt zichzelf op van bugs die kunnen optreden op apparaten die ze niet hebben getest, omdat ze ook niet alles kunnen testen!
Een kleine zoekopdracht op Google met de naam van je bord en SolidWorks, hier is een fragment van de eerste link (het is niet erg prettig):
"Ik zou een GTX Titan aanradentenzij je veel OpenGL-prestaties nodig hebt. Als je regelmatig Maya, XSI, SolidWorks of andere professionele OpenGL-gebaseerde applicaties gebruikt, dan moet je het bij een Quadro-kaart houden.
Voor tutorials zijn er enkele geïntegreerd in SW (ga door de help).
Ze zullen je in staat stellen om de basis te verwerven, dan kun je doorgaan naar de anderen die, amha, zullen verliezen op punten van "details".
Voor de grafische kaart hangt het af van wat u van plan bent te doen. Als het alleen maar gaat om het modelleren van je keuken om aan mama te laten zien, is je kaart voldoende (misschien accepteer je een kwaliteit van behandeling die iets lager is dan wat je weet met een speciale kaart). Als het verder gaat (semi-professioneel gebruik), word je (zeer) snel beperkt.
Voor de vergelijking tussen autocad en SW is het een generatieverschil. Vooral als het gaat om het aanpassen van het model voel je het verschil. Ik ken de laatste ontwikkelingen van Autocad op dit gebied niet, maar voor mij is Autocad in feite een 2D-software die is geëvolueerd naar 3D. Het is deze 2D-basis die hem belemmert. Ter vergelijking: ik ga liever tussen MSDOS en Windows 3.1.
De grafische kaart die ik zag na een zoektocht dat SW beter was met een pro-kaart, we zullen zien hoe het zich gedraagt met de mijne.
Het is andersom, ik ben van een quarto 5000 naar de GTX Titan gegaan zonder spijt van Autocad en mijn andere GPU/CPU-renderingsoftware.
bedankt voor de info Lucas
Voor SW is het eerste verschil dat ik ken (bij naam) de 3D-parametrie die me interesseert en de mogelijke verbinding van de onderdelen met elkaar.
Omdat ik de 3D-functies van autocad goed ken, hoop ik dat ze er hetzelfde uitzien en intuïtief zijn als je aangeeft en dat ik niet gedwongen zou worden om een betaalde training te volgen, maar dat autodidact voldoende zal zijn.
Ik vermoed dat je moet oefenen om het te laten komen, maar ik wilde de wateren testen voordat ...
Kortom, het zal deze lancering in deze nieuwe interface waard zijn en temmen het ;)