Solidworks - Coaxialiteit tussen twee gaten zonder referentie-element

Hallo 

Is het mogelijk om een coaxialiteit te creëren direct tussen twee gaten of cyclinders op SW (zie PC)?

Bedankt

coaxialite.jpg

Hallo Gerome

Coaxialiteit wordt gedefinieerd door uw bestaande middellijn, maar als u coaxialiteit wilt specificeren volgens de nieuwe normen, wees dan explicieter, het is beter om de symboliek van de GPS-dimensie te gebruiken, die niet ver van uw bijgevoegde afbeelding ligt.

Wees voorzichtig, ik heb een versie die 5 jaar oud is voor de GPS-classificatie, kijk of deze is veranderd of niet ;-)

Vriendelijke groeten

tolerance_gps_coaxialite_2020-01-15_13_17_31.jpg
1 like

Hallo

Bedankt voor de snelle feedback, maar dat is niet echt het punt van mijn vraag.

Coaxiliteit wordt inderdaad bepaald door de middellijn, maar volgens de algemene toleranties die te ver van mijn behoeften liggen.

Mijn probleem is niet  de beoordeling van de coaxialiteit, maar eerder de transcriptie ervan op SW. 

Ik weet hoe ik het moet doen door een ref te gebruiken en door de % coaxialiteit naar de ref te maken, maar in een eenvoudig geval als dit overbelast het het plan en ik zou de referentie direct met een bijlageregel op mijn geo ISO GPS-tolerantie willen plaatsen ... (Creo doet het heel goed, maar niet solidworks blijkbaar)

@Gérome

Je hebt gelijk, de GPS-classificatie in Solidworks is een gedoe en zelfs de standaardnormen (ik word elke keer chagrijnig) om te geloven dat de Amerikanen het niet gebruiken!

Vriendelijke groeten

1 like

Als ik het goed begrijp, lukt het je om een beoordeling te maken zoals die bovenaan en zou je graag die onderaan willen hebben:

Om dit te doen, moet u het volgende pictogram aan uw werkbalk toevoegen:

Met deze tool klik je voor de eerste keer op je onderdeel en dan kom je dicht bij je geometrische tolerantie en, op magische wijze, zal SW zich eraan vastklampen.

2 likes

Ja, het idee is er en ik heb het al geprobeerd met deze tool, maar het neemt niet alle entiteiten als bevestigingspunt.

In mijn specifieke geval was ik genoodzaakt om de tweede bevestigingslijn in de leegte te plaatsen en deze te overlappen met de dimensiepijl (zie PC) omdat het niet weet hoe de bevestigingslijn aan de dimensie moet worden bevestigd.

Nu, volgens de norm, om de as van een vorm waarvan bekend is cilindrisch te zijn, te tolereren, moet de afbuiging van de tolerantie in overeenstemming zijn met de diameterdimensie.

Heeft u hetzelfde probleem?

coaxialite.jpg

Inderdaad, soms is het grillig.
In jouw geval moet je naar de generator van het gat wijzen en er dan in slagen (neem een grote emmer geduld mee) om de pijl te verplaatsen zonder dat hij zijn bevestiging verliest... Idem om erin te slagen het uit te lijnen met de sidecut...

1 like

Hallo

Heb je geprobeerd vals te spelen door een lijn bovenop je tekening toe te voegen om de pijlen beter vast te houden?

Ik doe het regelmatig voor mijn wielen om de grond (tangenslijn) te simuleren, omdat het positioneren van een dimensie op een cirkel nog steeds riskant is op SW.

2 likes

@Fuz3D: Ik heb geen specifiek probleem met het dimensioneren van tanities tot een cirkel. Maar ik geef toe dat het voor de wielen, omdat het een ringvormig oppervlak is, soms lastig is om de juiste cirkel te vangen.

1 like

Dank u allen voor uw antwoorden.

Als ik het samenvat: je moet sleutelen! op de een of andere manier, maar de software weet niet hoe wat normaal te doen ^^ 

Een klein interessant detail voor degenen die het niet weten: het is mogelijk om de pijl van het symbool voor geometrische afmetingen te dupliceren: selecteer de pijl van het symbool en druk vervolgens op ctrl door de muis te bewegen: je hebt nu twee pijlen gekoppeld aan de geometrische maatvoering. Het enige dat overblijft is om alles op de best mogelijke manier te plaatsen (de loodrechte lijnoptie op het niveau van de symboolparameters helpt een beetje ..) en om een pijl in een driehoek te veranderen om een referentie te hebben.

2 likes

Of klik met de rechtermuisknop op de tak en voeg een nieuwe tak in.

1 like

@sbadenis: Ik gebruik vaak de methode die u voorstelt, maar het is me nooit gelukt om de lijnen in dit geval naar wens te rangschikken.