Ik weet dat de titel van het bericht je kan laten glimlachen, en met een goede reden... Als ik weet wat ik wil bereiken, weet ik niet hoe ik het precies moet definiëren (uw hulp is ook hierbij welkom). Maar dat is niet het belangrijkste punt....
Mijn probleem is het volgende: ik heb een "boon" in elkaar grijpende (een soort gebogen groef) in een buis gemaakt met behulp van een verwijdering van materiaal door een lichaam dat ook cilindrisch is (zie bijgevoegde afbeelding). Tot dusverre goed.
Nu wil ik een ander onderdeel maken (het tegenhanger, het complementaire deel) dat in deze gebogen groef past en waarvan de vorm vergelijkbaar moet zijn met het reeds gemaakte deel (het blauwe profiel gevisualiseerd in Emboîtement_1.jpg). En hier wig ik ;-( Ik wil gewoon een "mannelijk" deel maken dat in de gebogen groef van de cilindrische buis past.
De extrusie van materiaal geeft niet het verwachte resultaat en ik zie niet welk gereedschap of het proces om mijn fns (de kruising?) te bereiken.
Elke suggestie/voorstel, idee... zal welkom zijn.
PS... SW2017 / het is een spoorwegmodel en stelt een stoomketelelement voor.
Hartelijk dank en bij voorbaat voor uw hulp. Fijne dag.
Gebruik de functie "Combineren" (invoegen-> -> combineren).
Je herhaalt dezelfde procedure als om je boon te krijgen (een buis, dan een cilinder loodrecht op de buis, maar schakel de samenvoegoptie uit). Je hebt 2 aparte lichamen, dan gebruik je de functie "Combineren" met de optie "Gemeenschappelijk". (zie bijgevoegde afbeelding)
Goed gedaan @Rim-b vol met functies die ik nog nooit heb gebruikt. ;-)
Het is een soort tutorial zoals het maken van bonensleutels die te vinden zijn in sommige beveiligingsmechanismen (zoals kluizen). Matrijzenmakers moeten deze functies gebruiken omdat ze altijd onderdelen hebben die in elkaar grijpen met complexe vormen, om niet te zeggen gekke vormen.
Bedankt voor het idee. Aan de andere kant is dit naar mijn mening niet helemaal de juiste aanpak, omdat mijn "gebogen groef" is gemaakt met behulp van een cilindrisch materiaalverwijderingsgereedschap met vegen dat beweegt op een vlak dat loodrecht staat op de as van de cilinder (zie bijgevoegde Emboitement.jpg).
De voorgestelde oplossing zal "terugwijkende" randen creëren (alsof we een kegel met de cilinder kruisen), en geen rechte randen zoals die worden gemaakt door mijn virtuele "cilindrische snijder" (gereedschap voor het verwijderen van materiaal).
OK ik vond .... Hartelijk dank. Om te krijgen wat ik wil, een gebogen groef maar waarvan de randen loodrecht op de as van de cilinder staan, heb ik een volume gemaakt en de "combine" -functie gebruikt zoals afgebeeld! Magie... Nogmaals bedankt voor je hulp.
PS Ik ben het maken van 2 andere berichten om de weergave te zetten voor de "combineren" en het resultaat.
Vergeet niet om het bericht te sluiten door de persoon te valideren die je het beste antwoord heeft gegeven of die je heeft geholpen het te vinden. Op die manier zal iemand, als hij hetzelfde probleem tegenkomt, snel het antwoord vinden zonder alle antwoorden te typen...