Solidworks: eigenschappen koppelen tussen onderdeelconfiguraties

Hallo, ik ben op zoek naar een oplossing om onze onderdeelmodellen te verbeteren.

Wij ontwerpen onderdelen van het type "geperforeerde plaat". De openingen worden volledig weergegeven ten behoeve van de fabricageplannen voor deze onderdelen. Maar voor assemblages waarbij deze onderdelen weer in elkaar worden gezet, gebruiken we een "vereenvoudigde" configuratie. De gedetailleerde weergave is veel te hebzuchtig.

Het vereist daarom nauwkeurigheid om het in configuratie te beheren, omdat u bij het wijzigen van de eigenschap op de ene configuratie (bijv. onderdeelmarkeringsnummer) moet nadenken over het doen ervan op de andere configuratie. Vandaar enkele mislukkingen. Wetende dat we de eigenschappen "gekoppeld aan de configuratie" gebruiken, kan een onderdeel verschillende configuraties bevatten die verschillende referentienummers vertegenwoordigen.

Is er een manier om bepaalde eigenschappen tussen configuraties te "koppelen" om ze slechts één keer te wijzigen op een van de twee configuraties ?

Voor degenen die onderdelen met vereenvoudigde versies ontwerpen, hebben jullie andere werkmethoden?

We hebben ook getest via een weergavestatus, waarmee je kon schakelen tussen de vereenvoudigde status en de gedetailleerde status. Maar het blijft arbeidsintensief, het feit dat de lichamen worden "verborgen" is alleen visueel.

Bedankt.

1 like

Hallo

Ik ben ook geïnteresseerd in de antwoorden.

Is het je trouwens opgevallen dat de waarde van de massa verandert afhankelijk van de opgevouwen of uitgevouwen toestand (?) 

Daarnaast had ik graag de massa-eigenschappen willen ophalen volgens verschillende configuraties en statussen van gerelateerde displays.

voorbeeld: Config "Default" => ik teken 1 tube Long=6m

dan Config 1 => lang = 3,5 m met gaten,  Config2 = > lang = 2,00 m met hoekige sneden, Config3....

Ik heb al geprobeerd om met het 1e eigenschappenpaneel (direct in de kamers en niet in de Property Manager) verschillende configuraties aan te passen, maar er is maar één configuratie tegelijk nodig...

Kortom, ik vind de vraag erg interessant en net als Drix49 is het waar (in zijn laatste zin) dat de weergavestaten alleen het visuele deel verlichten en niet de grootte van het bestand.

Bedankt en sorry dat je van dit bericht gebruik hebt gemaakt om een ander punt van zorg te uiten...    -;)

Hallo

Ik heb het niet getest, maar een idee waarom zou ik geen familie van onderdelen maken??? Want met excel  kun je gelijken tussen de cellen zetten.

Moge de kracht met je zijn

4 likes

Hallo
Ik ben het eens met @ OBI WAN,.

Aan de andere kant kan het gebruik van de familie van onderdelen behoorlijk pijnlijk zijn omdat de kleinste actie in de Excel-tabel veel tijd kost bij de reconstructie :-(

1 like

Hallo, bedankt voor je antwoorden.

Ik had de familie van onderdelen niet overwogen voor vragen over de "zwaarte" van het rijgedrag, maar het is inderdaad een idee! Voor de marker geen zorgen, het is een "vrije" waarde, maar de geschiedenis van het gewicht (variabele SW) is iets anders :(.

Voor de gedetailleerde versie is het het gewicht berekend door SW en voor de vereenvoudigde versie moet het de waarde zijn van het berekende gewicht van de eerste configuratie, het wordt ingewikkeld ! We gebruiken SmartProperties en deze laatste vervangt automatisch de massawaarde door de SolidWorks-variabele als we de smart opnieuw opstarten op de verkeerde configuratie.

Ik heb als volgt getest:

- Houd in de "gedetailleerde" configuratie de massavariabele ("SW-Mass@... ")

- In de "vereenvoudigde" configuratie vervangt u deze variabele door platte tekst (bijv. "56")

Onder de artikelfamilie vinden we voor de "gedetailleerde" configuratie in de kolom $PROPRIETE@Massa" de massawaarde berekend door SW, zet gewoon een gelijk aan deze cel voor de waarde van de "vereenvoudigde" configuratie.

het werkt tijdens updates , maar het voegt een stap toe via de onderdeelfamilie (die we niet gewend zijn) en wordt verouderd als we de Smarproperties gebruiken op de vereenvoudigde configuratie (RAZ van de massavariabele). Erf niet gemakkelijk!

De familie van onderdelen maakt het gemakkelijker om te werken, het blijft mogelijk op solidworks door de functies in of uit te schakelen volgens de configuratie of de waarden te wijzigen volgens de configuraties.

Ik vind de familie van onderdelen gemakkelijker te gebruiken. Aan de andere kant kan het zwaar zijn, afhankelijk van de grootte van het bestand, ik raad aan om alle geopende Excels te sluiten voordat je de familie opent.

Voor massa-eigenschappen... Het is nog steeds onmogelijk te beheren denk ik, vooral als je vereenvoudigde / gedetailleerde zijn verschillende configuraties en geen weergavestatussen. Ik denk dat het het beste is om een vaste waarde in te voeren in een 'weight det' eigenschap en elke wijziging/creatie van configuratie in te vullen. Anders is het elke keer dat u een smart in vereenvoudigde modus opent, een vergissing.

3 likes

Hoi Waarom vul je de eigenschappen die je wilt niet alleen in op het tabblad "Aanpassen"

en verwijder alle variabelen in het tabblad "configuratiespecifiek"

Normaal gesproken, als er geen variabele in de configuratie is, zal het ernaar zoeken in "aanpassen"
Op deze manier hebben alle configuraties dezelfde variabele, die deze slechts één keer heeft gevuld

@+

Hoi, goed idee! Ik heb net getest.

Het is eigenaardig, het ophalen van eigenschappen wordt goed gedaan als er geen eigenschappen in het tabblad "configuratiespecifiek" staan. Aan de andere kant is het zeer verraderlijke deze massa-eigenschap: het hangt af van de laatste configuratie die tijdens de opname is geactiveerd.

Zozeer zelfs dat het aangegeven gewicht helemaal verkeerd kan zijn! :(

Hallo

Het is zo omslachtig als maar kan, maar als je door Excel gaat, kun je ook de massa van het onderdeel forceren zodat het gelijk is aan de waarde van het echte onderdeel (een kleine formule in je Excel-tabel).

Ik heb niet getest, maar het moet zeker mogelijk zijn om een massa-eigenschap automatisch te laten berekenen (voor het echte deel) of geforceerd (voor het verlichte deel), afhankelijk van de configuraties.

1 like

Voor de grond moet u de naam van uw configuratie toevoegen in de grondregel  op het tabblad "Aanpassen"
Voor
"SW-Mass@NOMDEPIECE.SLDPRT"
Na
"SW-Mass@@Default@NOMDEPIECE.SLDPRT"

Het is zeker haalbaar om een macro te maken die alle $PRP van alle configuraties + het tabblad "Aanpassen"  vervangt door de massa van de "huidige" configuratie
Ik heb al iets dergelijks gedaan, als  het je lukt om de huidige configuratie in sConfigName te krijgen
Ik heb dit als een variabele injectielijn
swModel.AddCustomInfo3 All, "Mass", swCustomInfoText, Chr(34) + "SW-Mass" + "@@" + sConfigName + "@" + sFileName + Chr(34) + "kg"

Het is altijd een operatie om te doen, maar je zet jezelf op je config en dat is prima, je klikt op de macro en presto, alles is OK;)

Bedankt voor al je feedback.

De voorgestelde oplossing voor deelgezinnen werkt. Het negatieve punt: een beetje klauteren om het te bereiken en voor gebruikersvragen (ik ga er meer dan één verliezen!) heb ik het niet onthouden.

De oplossing om de eigenschappen van het document te gebruiken en niet de eigenschappen van de configuratie werkt. Door een kleine verandering in de variabele van de teruggewonnen massa om de gewenste configuratie te kiezen. Het enige probleem is dat deze variabele elke keer dat de SmartProperties wordt gestart, wordt gereset. :(

Ik moet gewoon de macro proberen!

Hallo

Heb je geprobeerd de eigenschappen van gelaste constructies te gebruiken?

Jeremy.