Ik voeg een foto van mijn probleem toe om het een beetje beter te begrijpen. Ik heb twee kunststof cilinders (contact: geen penetratie met wrijving). Ik zou graag willen weten welke kracht er nodig is (op twee plaatsen genomen: pijlen op de tekening) om een verplaatsing van de oranje cilinder van 5 cm te hebben. Hoe kan ik dit doen met een solidworks simulatie? Ik probeerde een verplaatsing van 5 cm op de oranje cilinder toe te passen en de cilinder te repareren, maar de oplosser gaf me een foutmelding met de vraag of ik wilde overschakelen naar een grote cilinderinhoud. Hoe kan ik daarna weer op krachten komen?
Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om u een andere vraag te stellen. Meestal, als ik aan andere eindige-elementensoftware werk, verklein ik mijn mesh totdat mijn resultaten convergeren. Hier doet Solidworks het automatisch?
De verplaatsing lijkt mij de juiste methode, nadat de oplosser aangeeft dat de grote verplaatsing geactiveerd moet worden verbaast me niet, want in een statische studie is 5cm verplaatsing enorm, dus of we activeren de grote verplaatsingen, of we veranderen het type OPUR studie dat wordt doorgegeven aan een dynamische studie.
Bedankt voor dit antwoord! Hoe kan ik daarna na verloop van tijd mijn kracht herstellen? De vraag die ik mezelf ook stel is of het de moeite waard is om een FEA-studie te doen als ik uiteindelijk niet zo geïnteresseerd ben in vervormingen. Wat vind je van het gebruik van Solidworks Motion? (nooit gebruikt)
Inderdaad, alleen de methode van opgelegde verplaatsing moet kunnen werken. Anders kan er geen sprake zijn van een evenwicht van krachten zoals je je geheel beschrijft.
Ik zou graag willen weten welke kracht nodig is om mijn oranje cilinder 5 cm te laten bewegen, wetende dat er een wrijvingscontact is met de andere cilinder. In werkelijkheid is mijn systeem iets ingewikkelder, maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te modelleren voor het moment om het te begrijpen.
Om de oranje cilinder te laten bewegen, moet de uitgeoefende kracht groter zijn dan de wrijvingskracht (plus eventueel de zwaartekracht). Daarna, tenzij je hoge snelheden wilt, waarbij de wrijving constant is, is er geen reden om de beweging te stoppen.
OK. De benodigde kracht zal tijdens de verplaatsing hetzelfde zijn. Dus ik zou graag deze kracht willen weten die ik op de oranje cilinder moet uitoefenen zodat deze een verplaatsing van 5 cm bereikt(ik heb het gevoel dat ik niet duidelijk ben) Het spijt me. Ik kan het met de hand doen in het geval van een eenvoudig voorbeeld, maar in werkelijkheid is mijn systeem geen eenvoudig cilinder-cilindercontact (helaas kan ik het niet posten voor vertrouwelijkheid...). Ik vraag me ook af of een FEA-studie uiteindelijk nodig is, want ik ben niet geïnteresseerd in vervorming... Welk deel van solidworks kan ik hiervoor gebruiken aangezien ik Solidworks Premium heb?
Heel erg bedankt voor je snelle antwoorden in ieder geval
Op SW weet ik het niet omdat ik het niet gebruik. Maar ik denk niet dat je een eindige-elementenmodel nodig hebt voor dit soort berekeningen.
Als je de wrijvingscoëfficiënt tussen de 2 cilinders en de contactkracht kent, vermenigvuldig je de een met de ander en ken je de wrijvingskracht die je ervan weerhoudt om vooruit te komen.
Zodra je deze waarde overschrijdt, begint de oranje cilinder vooruit te bewegen. Als geen enkele andere inspanning de beweging tegenwerkt, zal deze niet stoppen. Je zult dus moeten wachten op de verplaatsing van 5 cm.
Het is immers slechts een kwestie van tijd (som van krachten = m * a).
Het probleem is dat het contact niet simpelweg twee cilindrische oppervlakken is. Ik heb geprobeerd het probleem hier te vereenvoudigen. Welke software zouden jullie mij aanraden?
@Coyotte: Bedankt voor je antwoord, ik probeer Motion uit, maar zo gemakkelijk omdat het de eerste keer is dat ik het gebruik! Ik kan niet slechts één rit aanvragen? (Ik heb het gevoel dat ik alleen maar een kracht kan uitoefenen)
Na er over nagedacht te hebben, als ik het goed begrijp, wat je eigenlijk wilt is niet 1 cilinder over de andere schuiven maar de ene cilinder in de andere passen?
In dit geval is het probleem inderdaad anders, want naarmate de cilinder beweegt, neemt de hoeveelheid verplaatst materiaal toe en daarmee ook de klemkracht. Dit voorkomt dat je voor dezelfde inspanning een bepaalde afstand overschrijdt.
In dit geval zou ik je adviseren om
- kies een pasvorm tussen uw cilinders (H7m6 bijvoorbeeld)
- Maak een model met de 2 cilinders in echte afmetingen end-to-end als uitgangspunt
- Vergrendel het uiteinde van de ene cilinder en oefen kracht uit op het uiteinde van de andere
Het zou mogelijk moeten zijn om dit met SW-simulatie te doen door penetratie tussen de cilinders te verbieden. Voor een verplaatsing van enkele cm lijken grote verplaatsingen onvermijdelijk.
Het is een beetje een trial-and-error-methode, maar op het eerste gezicht lijkt het me het meest effectief.
Of als het ene deel veel dunner is dan het andere (dus de meeste vervorming zal er zijn), kun je misschien proberen om alleen dat deel te modelleren door druk uit te oefenen in het in elkaar grijpende gebied totdat je een vervorming hebt van de waarde van de pasvorm tussen de onderdelen.
Als je de waarde van de wrijving tussen de onderdelen kent, kun je afleiden welke kracht er moet worden uitgeoefend om deze wrijving te compenseren.