Methodologie enquête

Ik maak gebruik van deze rustige periode om een klein debat te leiden over de verschillende methodologieën voor het gebruik van SolidWorks. Iedereen heeft zijn eigen kleine technieken, afhankelijk van de soorten bewerkingen die op deze complexe software moeten worden uitgevoerd.

Vreemd genoeg ga ik beginnen met de tekening, wat in feite het doel is van het werk van de ontwerper.

1- Hoe organiseer je de tekeningen?

Van mijn kant een dossier voor de algemene vergadering, dan een dossier voor elke deelvergadering en tenslotte een dossier voor elk onderdeel.

2- Tekenen van multi-body onderdelen (gelaste constructies)? Er zijn 2 scholen en ik werk met beide.

De eerste is om het eerste vel te beginnen met de nomenclatuur en vervolgens platen met verschillende maten te maken.

De tweede zou zijn om één vel per lichaam te maken met de cartouche die overeenkomt met het lichaam (onderdeelnummer, aantal, ep enz.)

3- Kleur van de citaten, bubbels, nomenclaturen, annotaties...

Voor mij Beoordeling in blauw - Nomenclaturen/Bubbels en Annotatie in zwart - Opmerkingen in rood - Aslijn in zwart.

4- Cartridge: Heb je verschillende cartridges, afhankelijk van of het een Ass of een Part is? Welke informatie kunnen we daar vinden?

Thuis een unieke cartridge met, Onderdeelnummer of as, Aanduiding van het onderdeel of ass, materiaal, massa, afwerking.

1 like

Kom op, ik ga ervoor!

1- Hetzelfde als jij: Hoofdassemblage - subassemblage - onderdeel - Lichaam

2- Voor mij een gelast onderdeel = multibody. als het kan worden gedemonteerd = Montage. Eén multibody deel = 1 planbestanden met meerdere lagen. Als het je is gelukt om lichaamsnummereigenschappen in dezelfde kamer toe te wijzen, ben ik er helemaal voor!

3- Het gebruik van kleuren verbetert de zichtbaarheid en het lezen. Maar bovenal kun je met verschillende lagen lagen werken, wat erg handig kan zijn!

4- Ik heb verschillende cartridges: montage, machinaal bewerkt deel, keteldeel...   die niet dezelfde eigenschappen of annotaties gebruiken. (voorbeeld: het heeft geen zin om het veld "materie" in een Asm te laten verschijnen)

2 likes

1 Idem. 3D en tekenen op exact dezelfde plek op het netwerk. Dezelfde naam tussen het 3D-bestand en het 2D-bestand.

2 We hebben onszelf een regel gesteld: we beheren niet meer dan 5 lichamen in een kamer. Boven de 5 maken we een assemblage: het verlicht de creatieboom en het is vaak veel robuuster voor de wijziging. In onze mechanische assemblages (of onderdelen) maken we gebruik van een pilotschets en plannen die worden aangestuurd door de schets (voornamelijk afmetingen van afmetingen). Het belang van de pilotschets en de plannen: het bugt nooit in Solidworks :-). De onderdelen in de assemblage zijn meestal virtueel (dit vereenvoudigt het beheer en de daaropvolgende kopieën). Slechts één tekening per mechanisch gelast samenstel (of onderdeel). Mogelijk meerdere bladeren in de MEP. Onze mechanisch gelaste assemblages zijn zelden groter dan 30 verschillende onderdelen.

We gebruiken helemaal geen gelaste constructie omdat onze assemblages meer machinaal dan gelast zijn (dus het is niet echt geschikt). Er zijn nieuwe functies in de 2019-versie: structuursystemen (het is de moeite waard om ernaar te kijken).

3 monochroom MEP met uitzondering van een laag om belangrijke annotaties of geforceerde afmetingen aan te brengen (normaal gesproken zijn de toleranties op 3D). Aan de andere kant beheren we de soorten lijnen / drukdiktes.

4 verschillende cartridges tussen het totaalplan dat we naar de klant sturen en de detailplannen (die in eigen beheer of bij onze onderaannemers blijven). Verschillende nomenclaturen tussen het algemene plan en mechanisch gelaste onderdelen/samenstellingen.

1 like

Ter info: "icome" Ik transformeer mijn multibody onderdeel in een gelaste constructie en ik pas een eigenschap toe in de lijst van gelaste onderdelen. Dit maakt het mogelijk om de verschillende organen die in een nomenclatuur zijn opgenomen, te nummeren op uw lid van het Europees Parlement.

Anders +1 voor de verschillende cartridge volgens ASS of PART.

1 like

Voor lichamen heb ik maar één eigenschap die verschijnt.

Dus je bedoelt dat  je hier de naam van het lichaam verandert:

1 like

Geen klik met de rechtermuisknop op de bovenste rij, dan eigenschappen...

Er opent een venster waarin u het nummer van het betreffende onderdeel invoert.

capture1.png
1 like