Hallo Als beginner in parametrisch 3D, vraag ik om uw ervaring voor een klein kattenbrokjesdispenserproject. Ik zou dit sjabloon eigenlijk willen verbeteren voor mijn gebruik, zowel qua ontwerp als functionaliteit : https://wikifab.org/wiki/Pet-feeder_:_distributeur_de_croquettes_Arduino_imprim%C3%A9_en_3D Maar op dit moment zit ik vast, ondanks mijn onderzoek naar het modelleren van een schil rond het distributiesysteem. Deze schaal, waarvan de schets op het plan1 te zien is, zou in feite de stabiliteit van de dispenser moeten verbeteren en de elektronica eronder moeten verbergen. Mijn vraag is: hoe kan ik doorgaan met het modelleren van mijn complexe oppervlak tussen de bovenkant van mijn buis parallel aan vlak1 en mijn spline van vlak1 door het geheel te bedekken met een koepel? Oprecht
Ook voor de koepelvorm is er de invoegfunctie > >koepelfunctie (of vrije vorm) na het sluiten van de schets en een baas, daarna is er de "shell"-functie die waarschijnlijk nuttig voor u zal zijn,
Hallo Wat betreft de revolutie is het een oplossing die na mijn tests niet werkt: de bovenkant van de koepel moet de rode lijn volgen: Voor de koepel en de schelpen probeer ik te begrijpen hoe deze functies werken. Ik zal er een paar dingen mee proberen. En de vrije vorm heeft niet de lucht die beschikbaar is in mijn versie van solidworks! Dank u voor uw antwoorden in ieder geval!
Als ik uw boodschap goed begrijp, is het de bedoeling om het T-shirt van de distributeur aan te kleden met een "body". Voor dit soort realisaties denk ik dat het oppervlak van SolidWorks meer geschikt is voor de definitie van complexe vormen dan het volumetrische. Dan betekent het verdikken van de oppervlakken om toegang te krijgen tot het volume.
Ik weet niet zeker of de vorm van de "puntenslijper" die ik heb gekozen in uw ogen in de smaak valt, vooral omdat ik me heb beperkt tot het definiëren van een envelop, zonder toegang te bieden tot de "doos", noch de verdeling ervan in verschillende delen, die zullen afhangen van de methode van fabricage en montage. Maar de gebruikte geometrische benadering kan u enkele aanwijzingen geven, met name de gladmakende functie die de algemene vorm creëert. Model gedefinieerd met SolidWorks 2018.
Hallo @m.blt Ik hou echt van deze oplossing. Ik heb een schetsstapel gemaakt voor de gladmakende vorm maar de laatste schets 19 (vlak 4) past niet in de functie, komt dat door de lijnen die erin zitten?
Geen puntenslijpers meer, plaats voor de schets van de helm van Darth Vader... ;o)
Enkele aanbevelingen voor het behandelen van uw geometrie... - Het is de bovenste schets (19), bestaande uit een cirkel en twee segmenten, die de weigering veroorzaakt om het gladmakende oppervlak te construeren. Over het algemeen verwacht deze functie meerdere profielen, allemaal gesloten of allemaal open. Sketch19 is noch het een noch het ander, en een beetje van beide... - Als je naar schetsen 15, 17, 18 met een recht segment kijkt, lijkt het alsof je op zoek bent naar een vlakke voorkant, die samenvalt met het uiteinde van de buis. Het is beter om het apart te behandelen, met gladmaken kunt u de gebogen zijvormen en de voorgrond niet gemakkelijk in één stap maken. - In dezelfde geest stel ik voor om de helft van het laterale oppervlak te behandelen en het vervolgens met symmetrie te voltooien.
Een tip voor het beheren van splines: als je dat nog niet hebt gedaan, vink dan het vakje "Handvatten voor tangentie en spielijnkromming inschakelen" aan in [Tools], [Opties], [Systeemopties] pagina, tak [Schets]. Het stelt u in staat om deze handvatten weer te geven die helpen bij het vormgeven van de splines, door te spelen met de oriëntatie van de raaklijnen en de krommingswaarden op de waypoints. Hetzelfde geldt voor de weergave van de controlepolygoon, net eronder.
Naast profielen die bestaan uit schetsen om een gladde te definiëren, kunt u geleidingscurven maken volgens een soortgelijk principe die de vormen beperken die moeten worden gerespecteerd in de tweede dimensie van het oppervlak.