Hoi allemaal
Op 3Dexp 2026.
In de scènes is er niet langer de effen witte achtergrond...
Het was handig om screenshots te maken!
Weet iemand de reden, of hoe je het kunt oplossen?
Hallo, hier is het antwoord van de De Lia:
Wat we weten — echte rapporten
- Er is een thread op het officiële gebruikersforum waarin precies wordt gerapporteerd wat jij beschrijft: sinds de update in 2026 geeft de gebruiker aan dat hij de "originele scènes" niet langer kan toepassen. 3DSwym-gemeenschappen
- In deze context lijkt "originele scène" overeen te komen met de vooraf gedefinieerde/standaard scènes (waarschijnlijk inclusief een eenvoudige of neutrale achtergrond). Het bericht zegt expliciet: "sinds de overstap naar SW 2026 kan ik de originele scènes niet meer in dit menu toepassen". 3DSwym-gemeenschappen
- In een recent bijgewerkte (december 2025) gebruikersdiscussie (onofficieel maar in de community) is er een bericht over een probleem met "ontbrekende" weergaven in de weergavemanager / "Scènes" voor de versie 2026:
"Als ik op View Manager of Scènes voor de werkruimte klik, verschijnen er geen opties, maar ik herinner me dat er veel opties zijn in de versie van 2025," Reddit
Dit soort feedback blijft hangen bij een interface/regressiebug — de gebruiker zelf zegt: "Ik zag dit ook en vond het erg waarom ze het veranderd hebben." Reddit
- Er zijn ook meldingen over de vorige versie (2025) over moeilijkheden bij het veranderen van de achtergrondkleur in het tabblad "Achtergrondkleur" van het Decors/Visualize-palet. 3DSwym-gemeenschappen+1
- De officiële documentatie van 2026 van het tabblad "Scènes" beschrijft de mechanismen goed: je kunt een "Achtergrondtype" definiëren (wanneer de HDR-omgeving en de backplate verborgen zijn, moet de gewone achtergrond via "Achtergrondkleur" worden weergegeven). SOLIDWORKS Online Hulp+1
Dus — ja, het probleem dat u waarneemt lijkt — of in ieder geval — door anderen gerapporteerd te worden. Het lijkt waarschijnlijk dat dit een bug/regressie is in scene-/achtergrondbeheer voor de 2026/3DEXPERIENCE release.
Wat we niet weten (of niet duidelijk) — de bug is niet "officieel"
- In de Recent Knowledge/Documentation/Patches Base van de Dassault Systèmes Publisher kon ik geen expliciete vermelding vinden van een bug met betrekking tot " ontbrekende witte achtergrond" of "originele scènes niet beschikbaar" in de patches voor 2025/2026. SOLIDWORKS+1
- De hulppagina "Documentation and Support Resources" van 2026 vermeldt de mogelijkheid om problemen te melden, maar stelt geen openbaar toegankelijke lijst samen van "open/bekende problemen" die tot nu toe zichtbaar zijn. SOLIDWORKS Online Hulp
- De beschikbare getuigenissen komen voornamelijk van forums of Reddit — de community, dus niet gegarandeerd, zonder formele bevestiging door de uitgever.
Wat te doen om zeker te zijn/hopen op een oplossing
- Controleer of de rendermodule (of "Visualize") tijdens de installatie is geïnstalleerd en up-to-date is: soms kunnen ontbrekende modules opties verbergen. Inderdaad, sommige incompatibiliteiten in de modules (of het ontbreken van "Visualize") kunnen leiden tot weergaveproblemen. De pagina "Rendering & Life After PhotoView 360" vermeldt dat 2026 veranderingen introduceert in het beheer van verschijningen/omgevingen. solidsolutions.co.uk+1
- Raadpleeg officiële technische ondersteuning via 3DEXPERIENCE Access — hoewel ik geen openbare oplossing heb gezien, is het mogelijk dat deze bug wordt opgelost, of dat hij gepatcht moet worden.
- Controleer of andere gebruikers in je bedrijf of netwerk hetzelfde probleem hebben — dit kan helpen om de bug te documenteren (soms gelden deze problemen alleen voor bepaalde hardware-/softwareconfiguraties).
- Pas in de tussentijd een workaround toe: maak handmatig een "scène" opnieuw met "Achtergrondtype = Geen + Achtergrondkleur = wit" — wat volgens de documentatie een eenvoudige achtergrond zou moeten geven, tenzij de bug toegang tot de instellingen verhindert. SOLIDWORKS Online Help+2SOLIDWORKS Online Hulp+2
Mijn oordeel: waarschijnlijke bug — maar niet officieel bevestigd
Ja — er zijn sterke signalen (gebruikersfeedback, wijzigingen bekend in 2026) — wat het redelijk maakt om te denken dat dit een bug / regressie is gerelateerd aan de 2026 / 3DEXPERIENCE versie met betrekking tot "originele scènes / witte achtergrond".
Maar — omdat het niet publiekelijk is gedocumenteerd in de patches of op officiële basis — kan het pas met 100% zekerheid worden gezegd als er een patch wordt uitgebracht.
Hallo
Dezelfde problemen bij deze nieuwe versie. Om het probleem te omzeilen (terwijl je op een update wacht) is om de scène op een oud pakket te halen en te gaan waar de optie uiterlijk aangevinkt zou zijn. (wat ik deed)
Of vraag je technische support van Visiativ om dit fonds naar je te sturen.
Als je op een SW Connected-versie zit, is het pad als volgt:
C:\Program Files\Dassault Systemes\SOLIDWORKS 3DEXPERIENCE R2026x\SOLIDWORKS\data\graphics\Scenes\Studio
Hallo
Ik los dit probleem op door het volgende te doen:
-Rechtsklik in het grafische venster,
- de scène bewerken,
- achtergrond: kies kleur in plaats van afbeelding,
-Wit
Vriendelijke groeten
4 likes