Ik ben op zoek naar de meest relevante methode om een vrij eenvoudig geval van non-slippage onder SW-simulatie te controleren: We hebben een hanteringskraag die bestaat uit 2 halve schalen die met elkaar zijn verbonden door 4 bouten. Deze klem maakt het mogelijk om een leidingonderdeel op te tillen, in het geval dat dit onderdeel verticaal moet worden gehanteerd, wordt het onderhoud van de slang tijdens het heffen verzekerd door de wrijving tussen kraag/slang die zelf afhangt van het aanhaalmoment van de 4 bouten van de 2 halve schalen op de slang.
Ik heb geprobeerd dit probleem op SW Simu op de volgende manier te transcriberen:
Statische berekening,
Modelleren van een cilinder (pijp) met vaste randvoorwaarde Diam 273mm,
Modellering van de kraag (breedte 100 mm) met contactinteractie tussen schalen en buis (wrijvingscoëfficiënt 0,2),
*4-bouts connector met aanhaalmoment,
10kN krachten uitgeoefend op de kraag in de richting van de pijpas.
Door te itereren op de waarde van de aanhaalmomenten, begint de berekening te convergeren wanneer een koppel van 10 Nm wordt toegepast op de 4 bouten (fout " Langzame convergentie naar evenwicht. Verlaag de wrijvingscoëfficiënt en probeer het opnieuw." voor elk koppel <10 Nm).
Analytisch door middel van een vrij vereenvoudigde RDM-analyse zou een koppel van 25Nm voldoende zijn.
Kunt u mij feedback geven over de relevantie van deze aanpak voor de verificatie van dit soort problemen? Is er een andere manier om deze casus te bestuderen onder Simulatie?
Bedankt voor je feedback, ik zal ernaar kijken. De bouten zijn M12, maar naast het controleren van mijn berekening, zou ik vooral willen zien of de methodo-aanpak de juiste is of dat er een andere manier is om dit probleem te controleren.
Ik weet niet zeker of ik de verschillen tussen deze 2 opties beheers, maar ik heb toegang tot SW-simulatie met alle modules en het type studies mogelijk.
Simulatie gaat dit soort ' ' problemen niet alleen oplossen, waarbij je alleen een heleboel onbekenden hebt: buis/kraag wrijving, wrijving in de schroefdraad van je bouten, wrijving onder je schroefkoppen, onzekerheid over het aandraaien...
Voor mij is het probleem om achterstevoren te nemen: veiligheidscoëfficiënt op de slip, veilige wrijvingswaarde (0,2 is vrij hoog voor een metaal/metaal) - > minimale inspanning om op uw klem te zetten → te vermenigvuldigen met uw veiligheidscoëfficiënt → berekening van het aanhaalmoment van uw bouten.
Zodra u weet hoeveel u aandraait om geen risico te lopen op slippen, kunt u optioneel de weerstand van uw buis tegen beknelling controleren via een simulatieberekening.
NB: Solidworks gaat uit van aannames om de axiale kracht van uw bout om te zetten in koppel (zie de simulatiehulp). Je kunt de voorspanning vervangen door een koppel door een axiale voorspanning (die je ernaast kunt berekenen met aannames die je hebt gevalideerd).
NB: het is niet ongebruikelijk dat simulaties iets doen aan wrijving (knopen die met name grip hebben → het kan worden gezien met zeer hoge lokale beperkingen)