Ik probeer de ruwweg geschetste vorm in de bijgevoegde afbeelding te creëren.
Het startprofiel is 2 concentrische cirkels met een buitendiameter van 80 mm en het aankomstprofiel is ook opgebouwd uit 2 concentrische cirkels van 40 mm.
Ik heb hier de functie "geveegd" gebruikt, maar aan de ene kant kan ik het aankomstprofiel niet selecteren, dus ik heb een buis met een constante dikte, dus ik zou graag willen dat de uiteindelijke diameter kleiner is en aan de andere kant zou ik graag in staat zijn om het profiel te maken volgens de richtlijn in grijs die de diameter aan het begin van de bocht voordat u het naar het einde toe verfijnt.
Ik hoop dat dat min of meer duidelijk is.
Maar goed, ik heb de functie "geveegd" of "loft" geprobeerd, maar het was onmogelijk om te krijgen wat ik wilde.
Het probleem is dat je Bossage: Swept Base gebruikt in plaats van Bossage/Smoothed Base. Er moet een tweede schets worden gemaakt met de diameter 40 mm. Voor de geleidingscurve geldt, omdat je een beetje een krappe bocht hebt, niet uitgesloten dat je in dit stuk mankementen hebt. Als dat het geval zou zijn, zouden de twee bestaande richtsnoeren moeten worden gebruikt in plaats van één.
Ik heb de 2 in feite getest en met de Bossage-basis gladgestreken, wanneer ik de eerste cirkel van 80 selecteer en vervolgens de laatste cirkel van 40, krijg ik de foutmelding "
Houd er rekening mee dat wanneer u verschillende sectieverminderingen of bochten maakt, er meestal geen andere keuze is dan tussenliggende schetsen of zelfs extra hulplijnen te plaatsen, anders wordt het onderdeel vervormd. De eerste afbeelding is gemaakt met twee parallelle geleidingscurves, de tweede is gemaakt met vier geleidingscurven die 90° van elkaar zijn geplaatst. De kleuren van beide oplossingen geven aan dat hetzelfde resultaat wordt verkregen.
Nou, ik heb een beetje aan mijn vorm gewerkt en ik ging door oppervlakken omdat ik denk dat ik er niet uit zou komen.
Ik heb zo'n beetje wat ik wil, maar het lukt me niet om iets heel elegants te doen.
Met name de bovenkant van mijn stuk is vrij hoekig en het is misschien daarom dat ik geen dikte, in dit geval aan de binnenkant, aan mijn envelop kan geven.
Ik heb geprobeerd de tangentievectoren te gebruiken, dat is me vrijwel gelukt voor de bodem, maar niet voor de top
De vorm is heel anders dan wat je ons in het begin vertelde: ik begrijp waarom het oppervlak nodig is ;-)
In ieder geval erg leuk werk en vooral met de methode die je hebt gebruikt (curve to curve). We hebben onze collega @gt22 die goed thuis is in het oppervlak, hij moet u oplossingen geven.
Gezien de complexiteit van het stuk denk ik dat we zo lang mogelijk moeten werken in het oppervlak dat meer mogelijkheden biedt dan het volume (met name beperken en naaien), en de oppervlakken pas aan het einde van het proces dikker moeten maken. Een mogelijk resultaat (ca. 2018) uitgaande van uw model staat in het bijgevoegde bestand, maar met één zwak punt: de verdikking van de binnenkant van het oppervlak wordt koppig geweigerd door SolidWorks, waarschijnlijk vanwege de kleine kromtestraal van de ellipsen aan het einde van de voeten. Aan de andere kant wordt het van buitenaf geaccepteerd. Als de buitenafmetingen moeten worden gerespecteerd, kan het nodig zijn om het modelleren van de basisoppervlakken te hervatten door de binnenkant van het onderdeel te definiëren.
Vriendelijke groeten M.Blt
PS: Ik kan de vorm van het onderstel zien, hoe komt de zitting eruit zien?
In feite moet de symmetriefunctie de optie "lichaamssymmetrie" gebruiken om op het hele rechterdeel van het onderdeel in te werken. Het lichaam moet worden geselecteerd in de tak "Solid body" van de constructieschacht. Wat je voor de gek hield, is dat het lichaam tijdens zijn creatie de naam aanneemt van de laatste functie van zijn constructieboom (in jouw geval zal het de Cut-Extrude5 zijn). De bijgevoegde afbeelding zal explicieter zijn dan mijn gebrabbel.