Hallo allemaal,
Ik ben een beetje lui en vraag me af of er niet een functie is zoals voor de symmetrische weergave van onderdelen, de symmetriefunctie van tekenen...
Dank jullie wel allemaal!
Julia
Hallo,
Er is een functie, of beter gezegd een optie om weergaven te tekenen om de symmetrische versie weer te geven:
Wees echter voorzichtig met hoe het wordt gebruikt!
Persoonlijk gebruik ik het alleen in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld om een explosief beeld van een symmetrische deelverzameling weer te geven.
Dit voorkomt dat er een explosie ontstaat en de weergave volledig opnieuw wordt gedefinieerd: kopieer en plak de weergave, een selectievakje, en je bent klaar!
Als de vraag eerder was om het volledige plan te reconstrueren in een symmetrische versie en door ook naar het symmetrische component te verwijzen, dan is er helaas geen wonderoplossing.
Ik weet niet hoe het zit met de andere versies @Silver_Surfer , maar de optie " Symmetrie " is voor mij alleen beschikbaar op een plat patroon. (SW 2023)
Ik gebruik het als macro op dit soort ongevouwen stuk. (niet mogelijk voor een assemblage- of buigbeeld)
Hoi Silver,
Inderdaad, ik wil graag een 2D-plan in zijn geheel reproduceren met alle reeds gemaakte afmetingen, zodat ik het symmetrische model niet opnieuw hoef te maken.
Ik vind het jammer dat dit nog niet mogelijk is ![]()
Hoe dan ook, bedankt
Hoi
Het idee is niet om weergaven van een plattegrond te reproduceren, maar vooral de annotaties en aanzichten die een symmetrisch deel volgen; ik stel me voor dat als dat het geval is, het nodig zou zijn om het detailplan te maken en vervolgens de symmetrische kamer met het plan te creëren... Dat zou fijn zijn, want we maken vaak symmetrische onderdelen thuis ![]()
Voor mijn buigingsbeelden (normaal en sym) maak ik een symmetrie van mijn onderdeel in een configuratie (vanuit een assemblage).
Voorbeeld:

Ik kopieer mijn vouwtekening, pas de aanzichten aan volgens de sym-weergave, de afmetingen volgen (er moet nog wat kleine herpositionering worden gedaan).
En macro om deze manipulatie te automatiseren.
Je kunt beginnen met hetzelfde plan en er een kopie van maken.
Van SolidWorks: Bestand > openen
Ga naar de tekening om deze te selecteren en klik vervolgens op Referentie in het openen dialoogvenster.
Dit houdt in dat het 3D-model dat in de tekening wordt genoemd wordt omgeleid naar de symmetrische versie.
Om dit te doen, moet je dubbelklikken op de bestandsnaam in de referentielijst.
Navigeer door de exploirator naar het symmetrische model en selecteer openen.
Daarna verschijnt het groen in de referentielijst.
Valideer.
Open de tekening.
Let op, de manipulatie werkt, om een of andere onduidelijke reden, niet altijd de eerste keer. Als je de tekening opent, zie je dat dit het eerste model is. Sluit en begin opnieuw.
Maar als het werkt...
Je hebt dan een tekening identiek aan het origineel, met logisch alle afmetingen en aantekeningen gekoppeld aan de wiebelige modellen.
Neem je moed in twee handen en bevestig alle afmetingen en annotaties weer aan de juiste entiteiten.