Best passend systeem Pivot link? Op zoek naar de meest betrouwbare oplossing

Hallo allemaal, hier heb ik een vraag die voor sommigen misschien eenvoudig lijkt, ik heb een stalen plateau van Ø1000 mm of ik heb een lading van 5000N die ik met 1 tpm/mm moet draaien.

Welk taatssysteem is het meest geschikt voor mijn situatie? 

Ik had me een draaikrans voorgesteld met weinig wrijving met een diameter van 850 mm om de belasting over het hele oppervlak te verdelen. Met een 1000rpm motor, met koppelomvormer en koppelbegrenzer! 

Maar ik zou graag uw mening over de kwestie willen horen? 

Met vriendelijke groet, dank u voor al uw antwoorden.

Koevoet 

23.png

Hallo Jimmy

500 kg is helemaal niets voor een kogellager aan de onderkant en een lager op de centrale as op een bepaalde hoogte met een as van 50 mm en zelfs minder zou voldoende moeten zijn, maar het hangt er allemaal van af of de belasting altijd min of meer gecentreerd is en of deze nooit op een helling staat. De wrijving op een kogellager is zeer laag: kronen worden alleen gebruikt voor veel grotere lasten en vooral wanneer de belasting onderhevig is aan een steile  helling van meer dan 3%  of als er geen hoogte is (zoals bij een mechanische graafmachine).

Voor de aandrijving, als uw motor op het ringwiel wordt geplaatst, vermindert u het aantal N/m in feite. Als je ook geen motor hebt maar een motorreductor. Dan heb je gemakkelijk je 1 tpm: Kwestie van verhoudingsberekening die niet erg ingewikkeld is.

Let op, een kettingaandrijving kost je veel minder omdat je het kettingtandwiel kunt maken door middel van lasersnijden en vooral met het gewenste aantal tanden (aantal stappen).

Aan de andere kant lijkt de kwestie van de koppelomvormer te betekenen dat u niet op zoek bent naar een constant toerental. Ik merk echter op dat je de Min- en Max-waarde niet geeft. Heb je echt een aandrijving met variabele snelheid nodig.
Opmerking : De omvormer werkt niet op het koppel , maar alleen op het toerental.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo @Zozo_mp, 

Bedankt, voor je antwoord, nee, ik heb geen constante snelheid nodig.

De belasting zelf is niet belangrijk, maar het is wel zo dat een kettingaandrijving veel goedkoper is.

Bedankt voor je antwoord, ik vind het prima.

Vriendelijke groeten.

1 like

Ik zou nog een vraag hebben, ik wilde een aandrijving met variabele snelheid gebruiken en geen koppelvariator zoals ik had bepaald,  om mijn aantal tpm te verlagen, aangezien ik begin met 1000 tpm, zou het een te grote verhouding zijn om 1/1000 te verlagen, dus ik wilde dit aantal tpm verlagen om een lagere en goedkopere overbrengingsverhouding te hebben. Wat denk je? Heb je een idee?