Gelaste tafels - Ontbrekende maatkarakteristieken van de profielen

Hoi allemaal

Ik heb een probleem in de nomenclatuur/lijst van gelaste onderdelen in een tekening wanneer ik een onderdeel/assemblage maak op basis van profielen (vierkant, rond, ...). Mijn zorg is dat de afmetingen (bijv. 25x25x2 voor een vierkante buis) van het profiel niet in de tabel worden aangegeven.

Ik denk dat ik begrepen heb waar mijn probleem vandaan komt: in de schets (. SLDLFP) van het profiel, als ik naar de eigenschappen van het bestand kijk, tabblad Aanpassen (op de bovenste banner), kom ik de eigenschap "DESCRIPTION" tegen die alleen de tekst "TUBE CARRÉ" bevat. Informatie over de afmetingen van het profiel (bijv. 25x25x2) ontbreekt. Om het af te maken, terwijl ik in de cel "Tekstwaarde/Uitdrukking" blijf, klik ik op de verschillende dimensies van de schets en dit wijzigt de geëvalueerde waarde van de beschrijvingseigenschap, die daarom verandert in "TUBE SQUARE 25x25x2". Daarna vind ik de juiste omschrijving in de indeling van mijn kamer, dus het probleem is opgelost voor dit profiel.

Nu is het probleem groter, ik heb in totaal 1300 profielen in mijn bibliotheek en daar begin je het (grote) probleem te zien. Daarnaast zijn de profielschetsen ontworpen op SolidWorks Education

Mijn verschillende opties:

• Lazy: Ik hernoem de profielschetsen die ik gebruik naar het geproefde account;
  • Iets minder lui: ik neem de profielen die SolidWorks als basis levert en ik maak voor elke behoefte nieuwe;
  • Werknemer: Ik hernoem alle schetsen van alle profielen die in mijn bibliotheek staan. Mijn baas gaat me vermoorden;
  • Moedig en gelukkig: ik heb een aardige collega op Lynkoa die me zijn al goed geschreven bibliotheek ter beschikking stelt.

Tenzij ik iets gemist heb, ga ik voor de "Een beetje minder lui" oplossing, die mij vrij schoon lijkt. Zie je nog andere opties/ideeën?

Bijgevoegd, de bibliotheek en voorbeelden van stukken die ik gebruik.

Ter info, ik ben op SW 2020 SP4.0. De bibliotheek die ik gebruik komt van dit forum.

Bedankt voor je hulp

nomenclature_mecanosoude.zip

Op de nieuwe versies van solidworks (sinds 2016?) hoef je geen schets te maken op buismaat en kun je een schets maken met een familie van onderdelen.

Als gevolg hiervan zijn de beschrijving en afmetingen zeer snel aan te passen omdat je deze alleen maar in het Excel-bestand hoeft in te vullen.

Bovendien zijn de gezichten minder omgekeerd voor mijn ervaring bij het wisselen van secties.

Hier is een voorbeeld van een vierkante buis van roestvrij staal

tube_du_stock.sldlfp
4 likes

Dank you@sbadenis !!! Ik heb eindelijk jouw methode overgenomen. Het is veel sneller dan alles wat ik dacht dat ik zou doen! En vooral, veel efficiënter. Dus ik ga mijn deelfamilies rechtstreeks in Excel-spreadsheets bouwen. Zou het de moeite waard zijn om de bestanden van de Excel-onderdelenfamilie hier te delen?