Ik vraag uw feedback over de migratie van een ontwerpbureau van AutoCAD naar Inventor en Vault of Solidworks en EPDM.
Ik zou graag de data van de verandering willen weten, uw fasen, mijlpalen, moeilijkheden, bijdragen, uitrusting, technieken, ondersteuning, ...
Kortom, in het besef dat deze informatie vertrouwelijk of moeilijk uit te leggen kan zijn, ben ik ook geïnteresseerd om u te ontmoeten en rechtstreeks over dit onderwerp uit te wisselen.
Aarzel dus niet om contact met me op te nemen als je dit soort ervaringen hebt gehad of leg jezelf gewoon uit in een paar regels.
Wat ook als leidraad voor onze antwoorden zou kunnen zijn, is:
- de 3D-ervaring van uw ontwerpbureau
- uw rol in deze migratie
- Wat is de status van de beslissing om over te schakelen naar 3D (de directie heeft beslist, het hoofd van het studiebureau wil erop overschakelen maar moet zijn management overtuigen, ...)
Aangezien ons bedrijf deel uitmaakt van een groep, hebben we niet de keuze van de reseller met wie we raamcontracten hebben. Zo hebben we een Inventor reseller en een Solidworks reseller.
Ik ga het document downloaden en het allemaal bij het vuur bekijken;)
Ons ontwerpbureau werkt al 15 jaar in 3D met de ontwikkeling van zeer geavanceerde LISP-programma's op AutoCAD.
Ik ben verantwoordelijk voor het migratieproject, ik werk al 6 maanden aan dit project met de IT-manager.
We hebben het project al voorgelegd aan het management, dat het volledig eens is (het belangrijkste verzoek komt van laatstgenoemde) en die de investering voor 2016 heeft begroot.
Ik doe dus onderzoek naar ons product, onze manier van plannen krijgen, interacties met andere diensten of software (SAP, Excel, Windows-omgeving, ...)
We zijn in januari 2014 overgestapt van Autocad naar Solidworks en ik moet zeggen dat ik persoonlijk, als pro-solidworks, zoals flegendre, er over het algemeen tevreden over ben, ondanks het feit dat het voor onze applicatie niet echt geschikt is.
Daarna, objectiever zijnde, gezien het feit dat we aan grote gebouwen en complexe assemblages werken, moet ik toegeven dat Solidworks niet echt optimaal is voor deze applicatie, zodra de bestanden een beetje groot zijn, de software extreem lang is en de neiging heeft om te crashen voor een ja of een nee. Bestandsexports zijn erg goed, maar de imports zijn nooit perfect en dragen in hoge mate bij aan het vertragen van de Dassault-machine een beetje meer.
Als je een paar machines wilt tekenen en opstellen in een gebouw dat niet al te groot is, kan dat heel goed zijn, maar je kunt snel de grenzen van de software zien als het gaat om iets grotere structuren (vooral als je werkt met geïmporteerde niet-native SW-bestanden die voor mij de grootste zwarte vlek van de software zijn).
Ik ben zo vrij geweest om wat onderzoek te doen naar je bedrijf om je werk beter te visualiseren en het lijkt erop dat je aan zeer grote projecten werkt... Het is aan jou om te zien, maar bij ons was de softwarekeuze in ieder geval niet erg verstandig voor de applicatie die we ervan maken en verlies ik veel tijd met crashen, laden, opnemen... Enz... Oh ja, en als je tekeningen hebt om uit te gaan, is het prima voor mechanische onderdelen en kleine plannen, maar zodra je aan grote gebouwen werkt, wordt het veel ingewikkelder.
Aan de andere kant gebruiken we geen EPDM en heb ik Inventor nooit getest, dus ik kan je geen eerlijke beoordeling geven.
@flegendre: Ik heb net de informatie van de groep gekregen, onze Solidworks-reseller is Axemble.
Ik heb ook de EPDM-presentatie bekeken die me veel informatie gaf, omdat ik iets meer over Vault wist, lijken de tools op het eerste gezicht vrij identiek.
@Joss: Hartelijk dank voor deze rijke getuigenis! Van onze kant houden we ons helemaal niet bezig met gebouwen (althans in mijn tak van de groep). We houden ons voornamelijk bezig met de mechanica, het grote ketelwerk, de metalen constructie en wat industrieel leidingwerk.
Door wie en hoe lang duurde het om de verandering door te voeren? En hoe groot is je B-E?
@Aurélien, we hebben een klein ontwerpbureau van 8 mensen en de overgang was vrij ingewikkeld, laat het me uitleggen.
Mijn bedrijf werkte altijd al in 2D op autocad en ze besloten om in 3D te stappen toen ze het aantal aanbestedingen zagen dat 3D oplegde. Dus rekruteerden ze mij als de eerste 3D-tekenaar van het bedrijf. Het probleem was dat ik nog nooit eerder had gewerkt, dit is mijn eerste baan in het veld en ik was ook niet gek op Solidworks, ik had net 4 jaar gestudeerd en ik heb een familielid dat leraar werktuigbouwkunde is op Solidworks (hij heeft me veel geholpen)... Dus daar heb je het, mijn bedrijf begon 3D een beetje op een weddenschap sinds ik merkte dat ik er alleen voor stond om zaken te beheren als ontwerper en niemand om me te begeleiden bij het uitbrengen van een 3D van goede kwaliteit.
Dus zonder enige hulp, alleen mijn hoofd en de tutorials van Lynkoa, heb ik 3D in mijn bedrijf opgezet. Na 4 maanden zelftraining met tutorials en forums, waren we in staat om ons eerste 3D-bedrijf aan te nemen, wat neerkomt op 1,2 miljoen voor ons kavel. Dus uiteindelijk was het vrij snel... Daarna, als jullie met meer zijn, zal het noodzakelijkerwijs meer tijd kosten, de tijd om het eens te worden over welke tekenprocedure moet worden ingevoerd, zodat iedereen het project van de ander kan overnemen...
Ik was in een grote BE (100 mensen in de BE alleen), ik kwam aan (in 2009) toen de overgang van 2D (Etell) naar 3D (SW) werd gemaakt. Ik was niet persoonlijk verantwoordelijk voor de overgang van 2D naar 3D, maar misschien kan ik je de contactgegevens vinden van een van de mensen die daar verantwoordelijk voor is. Op die manier kun je met hem ruilen.
Persoonlijke ervaring met het migreren van autocad naar solidworks met EPDM.
Wij zijn een ontwerpbureau van 8 fabrikanten en werken op het gebied van horloges.
Het kostte ons ongeveer een jaar om met de onschatbare hulp van Axemble (Zwitserland) het beheer van onze bestanden op te zetten.
Voor onze database hebben we besloten om onze standaard 2D-bestanden te nemen als er nieuwe ontwerpen worden gemaakt en deze te integreren in Solidworks en PDM, ik weet niet of dit de beste oplossing is, want ergens brengen we onze klanten in rekening voor de tijd die ze besteden aan het herbouwen van onze onderdelen...
We hebben ook het idee geopperd om een stagiair in te huren om hem op te leiden in Solidworks en horlogerie door hem alle plannen te geven om het over te nemen. Te dure oplossing ...
We werken nu allemaal al 6 jaar in 3d, ik kan zeggen dat onze oude software al zo'n drie jaar parallel loopt met de nieuwe. De fabrikanten zouden voor niets ter wereld terug de wereld in gaan.