Hallo hallo.
Nog een bètavraag en niet gerelateerd aan CAD (hoewel)
In mijn bedrijf voeren we IK-testen uit. Ik kan je dus vertellen hoeveel Joule je nodig hebt, afhankelijk van de gewenste index.
Maar hoe vertaal je dit alles naar het 'dagelijks leven'?
Want om het uit te leggen aan stagiairs en/of mensen die geen monteur zijn, is het nog steeds gemakkelijker om te zeggen dat IK2 als een klap is, terwijl IK11 een trein is die op volle snelheid wordt gelanceerd (fantasievol voorbeeld en zeker onwaar)
Tijdens het zoeken naar wat deze tests zijn, vond ik deze pagina: IK Index.
Aan de onderkant is er een kleine tabel met een equivalentie, maar deze is misschien niet concreet genoeg.
3 likes
Hallo
Als je het soort materiaal neemt
1°) een elektrische kast die ter plaatse is gemonteerd en ingericht met een statische bevestiging (geïnstalleerd of geschroefd en die nooit van deze locatie zal verschuiven), een index van IK één voor het geheel is voldoende.
2°) deze zelfde kast is gemonteerd op een bouwmachine (meestal een graaflaadcombinatie) die schokken en rotatieversnellingen ondergaat, dan moet de index hoger zijn en rekening houden met het totale gewicht.
3°) nog steeds deze kast maar gebruikt als laagspanningskast op een werf die zonder al te veel zorg uit vrachtwagens zal worden geladen en gelost je moet dus rekening houden met een verval van 1 à 2 meter.
ETC Hypothese = massa / hoogte = een kast van tweehonderd kilogram die twee meter valt, de bevestigingen van de componenten moeten weerstand bieden, zelfs als de kast volledig is gedeukt (VS verpletterd)
Vriendelijke groeten
2 likes
@stefbeno
Ik denk dat dat het juiste antwoord is.
De tabel geeft het verband tussen de massa en de hoogte van de val.
Een IK10-index betekent dus dat je 3 schokken kunt weerstaan met een massa van 25 kg, vallend van 800 mm (25 kg x 10x0,8 m = 200 J (er zijn nog steeds kleine afrondingen in de tabel op de g naar 10 in plaats van 9,8)).
Niet veel meer toe te voegen.
2 likes
Ja, nee, maar dat is oké
Het is alleen dat ik het niet erg veelzeggend vind voor niet-ingewijden.
Ik had een beeld gevonden dat een beetje in de richting gaat van wat ik wil. Maar ik vind het nog steeds te onduidelijk
1 like
Hallo @coin37coin
Er zijn twee dingen, lijkt mij, de impact die in de tabel wordt geïllustreerd en het synoptische diagram van wortelen en aardappelen.
Als je dat eenmaal weet, moet je weten of:
1°) U wilt weten wat de impact op de grond is en de vervorming ervan onder de impact.
2°) of het resultaat op het voorwerp dat viel
De impactkracht bij een schok is afhankelijk van de vervorming van uw object.
Daarom heb ik het geval genomen van dingen die uit de vrachtwagen vallen (een bekend fenomeen in de buitenwijken).
In feite hangt alles af van de manier waarop de kinetische energie in het object zal verdwijnen, wat de tijd voor de vertraging en de vorm van de vertraging bepaalt, wetende dat deze niet constant zal zijn.
Met andere woorden, het is goed om de impact in joule van een kubus van gehard staal van 1 m hoog te kennen, maar de vraag is waarom je het zou doen.
De vervorming van de grond, de vervorming van het object of beide.
In werkelijkheid lijkt het mij dat het probleem meer dat van een valtest is!
https://help.solidworks.com/2018/french/SolidWorks/cworks/c_Drop_Test_Studies
https://www.metropack.fr/tests-de-transport/contraintes-de-manutention
Met andere woorden, het is niet omdat iemand me een joule slaat dat ik de tweede ga rekken
Vriendelijke groeten
1 like