TolAnalyst

Hallo

Het doel van mijn berekening op Tolanalyst zal zijn om de gele hoogte te bepalen (van de onderkant van het rode deel tot de verzonken van het grijze deel). Deze afmeting is afhankelijk van verschillende metingen, waaronder degene die ik in de afbeelding heb aangegeven (de straal, de hoek en de diameter op het rode gedeelte). Zal het mogelijk zijn om deze berekening van de maximale en minimale hoogte uit te voeren op basis van de andere maattoleranties die ermee gepaard gaan (straal, hoek en Ø)? Uit mijn onderzoek blijkt dat Tolanalyst moeite heeft om rekening te houden met stralen en hoeken. Dank u voor uw hulp.
Image

Hallo @Winny10 ,

Waarom maak je niet gewoon een schets met de afmetingen als parameters, en vraag je naar de waarde van de resulterende (gestuurde) dimensie?

Dit laat zien dat er 3 dimensies ontbreken in je diagram...
Als dat niet lukt, geven een geometrische berekening en Excel het antwoord.

Vriendelijke groeten.

1 like

Hallo @m_blt ,
Bedankt voor je idee, dat erg interessant is, maar het past om verschillende redenen niet in mijn proces. Ten eerste zijn grote afmetingen onderhevig aan toleranties. Mijn doel is daarom om de gele hoogte op zijn maximum en minimum te bepalen volgens deze belangrijke afmetingen wanneer deze op hun maximum- of minimumwaarden liggen. Ten tweede is dit een tweedelige assemblage en heb ik ongeveer honderd vergelijkbare assemblages met kleine verschillen in afmetingen. Als u deze aanpak volgt, zou u dus voor elke assemblage een nieuwe schets moeten maken, waarbij de twee onderdelen alleen voor deze berekening worden gegroepeerd.
Inderdaad, mijn diagram mist afmetingen, maar ik had deze montage alleen gemaakt om een geval weer te geven dat vergelijkbaar is met mijn geval / verzoek.
Wat betreft de Excel-spreadsheet, ik heb er ook over nagedacht, maar het voldoet niet aan mijn specificaties die vereisen dat het op SolidWorks wordt gedaan...

In vergelijking met het aantal voorziene situaties is de numerieke oplossing die bij Excel hoort ongetwijfeld geschikter dan de schets van SolidWorks.
Wat de toleranties betreft, zou het voldoende zijn om twee gevallen te beschouwen, waarbij het eerste de maximale afmeting geeft en het tweede de minimumafmeting.

Formules die gevalideerd moeten worden...

Als Excel niet geschikt is, is er nog steeds de mogelijkheid om de berekening in de assemblage met een macro uit te voeren. Op voorwaarde dat elke assemblage dezelfde notaties gebruikt...

2 likes

Ja, elke blend volgt hetzelfde principe, maar met variaties alleen in waarden. Een op macro's gebaseerde oplossing zou daarom mogelijk kunnen zijn om dit proces te automatiseren. Ik maak me echter zorgen dat TolAnalyst niet in staat zal zijn om dit soort berekeningen met stralen en hoeken uit te voeren. Ik heb contact opgenomen met mijn reseller en wacht momenteel op een reactie van de technische ondersteuning.

Kunt u mij meer vertellen over uw idee over macro's? Hartelijk dank voor uw medewerking.

Door middel van een macro is het mogelijk om de waarden van de afmetingen van de onderdelen van een assemblage en hun toleranties op te halen, en vervolgens de formule toe te passen die de resulterende afmeting geeft, in minimum- en maximumwaarden.

De ideale situatie : om het principe systematisch toe te passen, zou je moeten dat de twee onderdelen dezelfde naam hebben in elk van je assemblages, en de schetsen en afmetingen zouden ook dezelfde naam moeten hebben in de onderdelen van elke assemblage...

Als dat niet lukt: als dit niet het geval is, kunnen we ons voorstellen dat we elke assemblage openen, de 6 " parameter" -dimensies in volgorde selecteren en de formule toepassen voor het berekenen van de minimum/maximale dimensie.

Het is een oplossing die me zou kunnen interesseren. In mijn geval zijn de namen niet hetzelfde, maar ik zie dat uw oplossing nog steeds zou werken. Dus, als ik het goed begrijp, zou ik in mijn geval de assemblage moeten openen, handmatig de "6 parameterdimensies" moeten selecteren en ze in een macro moeten invoegen waarin ik eerder een berekeningsformule voor mini/maximale afmetingen zou hebben gemaakt. Is dit nog steeds haalbaar ondanks het feit dat ik de maximale en minimale berekening wil? Dit betekent dat wanneer ik de "6 parameterdimensies" selecteer, hoe de software dan weet hoe de afmetingen op het maximum / minimum moeten worden genomen en niet hun nominale waarde? Eenvoudiger gezegd, de vraag is of de software onderscheid kan maken tussen het minimum en het maximum wanneer ik selecteer in Solidworks? Is alles mogelijk op Solidworks of is een secundair platform noodzakelijk?

Hallo
Naar mijn mening is het enige probleem met de macro hoe de richting van de schakels in de dimensieketen moet worden aangegeven (wat autotolanalist kan doen) om te weten welke waarde moet worden genomen (min of max van de dimensie, afhankelijk van het gewenste resultaat)
Afgezien van het altijd in dezelfde volgorde selecteren of het toevoegen van selectievakjes om de betekenis te geven, zie ik geen "eenvoudige " oplossing.

Heb je het nog getest voor het geval dat?

Hallo Cyril,

Nee, ik heb het nog niet geprobeerd, omdat het de eerste keer is dat ik een macro in CAD gebruik. Ik begin met het bestuderen van de kenmerken van macro's om te bepalen of mijn doel haalbaar is. Naar uw mening zou het enige probleem dat ik zou kunnen tegenkomen zijn om de afmetingen in maxi/mini te definiëren, bijvoorbeeld als ik op zoek ben naar de maximale hoogte, alle afmetingen die in dezelfde richting gaan als de hoogte zou zijn in maxi, en die in de tegenovergestelde richting zouden in mini zijn?

Dank u voor uw hulp.

Ik had het over het testen van TolAnalyst op dit geval

Het probleem dat ik heb met TolAnalyst is de complexiteit van de assemblage. Het lijkt erop dat TolAnalyst moeite heeft met het hanteren van complexe vormen. In mijn geval zijn er radiussen en hoeken afhankelijk van... (Zie afbeelding bij mijn eerste bericht) en op dit moment ben ik niet in staat geweest om met behulp van TolAnalyst een correcte berekening uit te voeren op dit type assemblage. Als de berekening haalbaar is op TolAnalyst, zal het perfect zijn.

Hallo

Bijgevoegd, een macroschets op een montageschets...
De afmetingen (en hun "bilaterale" toleranties ) worden geselecteerd op basis van hun naam.
De minimum- en maximumwaarden worden weergegeven in de tekstvakken van het UserForm2-formulier.
De knop [Uitvoeren] berekent het minimum en maximum van de dimensie die moet worden geëvalueerd.

Het is duidelijk dat de berekening alleen zin heeft als de geometrie overeenkomt met uw illustratie, en hetzelfde voor alle samenstellingen, .
Voor het overige ben ik het eens met de opmerking van @Cyril_f over de richting van de afmetingen. SolidWorks definieert ze niet, dus er moet van worden uitgegaan dat de oriëntaties voor alle assemblages hetzelfde zullen zijn.

De zwakte van de methode is de selectie van parameterdimensies, op basis van hun namen.
De macro kan alleen werken op de samengevoegde assemblage. Wanneer namen in de loop van assemblages veranderen, moet de macro dienovereenkomstig worden aangepast. Galei!
De oplossing zou zijn om te zorgen voor een interactieve invoer van de kansen, maar dit is een complexere zaak...

TolAnalyst.zip (425.2 KB)

4 likes

Allereerst heel erg bedankt!

Ik heb nog een laatste korte vraag over je programmering, heb je alles met de hand geprogrammeerd of is er een iets eenvoudigere manier om het te doen? Hartelijk dank voor uw medewerking, ik zal proberen aan mijn kant te werken om het einddoel te bereiken...

Volledig ambachtelijk werk...
De API-hulp van SW is inspirerend met zijn veelheid aan voorbeelden.
Nog een bron van kwalitatieve inspiratie: https://www.codestack.net/solidworks-api/.

En als VBA de meest toegankelijke en wijdverspreide taal is, zijn andere efficiënter...
Succes. :sweat_smile:

3 likes

Hallo;

Wees echter voorzichtig, onze nationale @m_blt heeft een grote ervaring op het gebied van VBA-macro :student: (zie het aantal berichten op dit forum).

In plaats van u te ontmoedigen om deze taal te leren, integendeel, raad ik u ook sites aan zoals:

of meer in het algemeen:

Om nog maar te zwijgen van de hulp die in Solidworks is ingebouwd.

Het voordeel van VBA is dat deze taal vrij goed wordt becommentarieerd en het is niet ongewoon om goede tutorials op internet tegen te komen...

Vriendelijke groeten.

3 likes