Forum myCAD

Tolerantie centreergat

Hallo

Met behulp van de boorwizard maak ik een gat door een H7 fit aan te geven met het drop-down menu.

het leek mij dat wanneer ik het in zijn tekening dimensioneerde, de H7 automatisch zou moeten verschijnen, dit is ook niet het geval, zelfs niet met de afmeting "modelobject" en het symbool voor het boren. We kunnen er niet achter komen waarom het niet meer werkt!
Heeft iemand een voorsprong?

Hallo

In je boorfunctie moet je iets anders dan "Nominaal" in "Aanpassing" zetten:

Vriendelijke groeten

2 likes

Goedenavond @ d.roger

Het is nog steeds merkwaardig, aangezien H7 H7 is. Hier zijn de waarden al bekend sinds ik een klein kind was en het is niet het tolerantie-interval dat iets verandert: aangezien de IT (5 tot 13) ook bekend zijn en aan normen zijn onderworpen.

Het maakt de machinist niet uit of het F6 of G6 is, als hij de boring doet, moet deze binnen de tolerantie zijn die op het plan  staat en dat is alles.

Als je een verklaring hebt @d.roger over het feit dat je de waarde van de pasvorm (strak of anderszins) moet aangeven, ben ik er helemaal voor. Misschien heb ik iets gemist.

1 like

Goedenavond Zozo_mp,

Ik ben het met je eens, H7 is H7 en het is al heel erg ... lang.

Naar mijn mening is het te wijten aan een bug of aan een misverstand over de term "Centrerende gaten". Van mijn kant zie ik niet eens de noodzaak om de aanpassing te differentiëren in 4 subdelen (nominaal, met speling, aangepast en strak) omdat, wat de gemaakte keuze ook is, het de waarde van de aanpassing is die telt.

De mysteries van de moderne mechanica, denk ik...

Vriendelijke groeten

3 likes

Hallo
Bedankt d.roger, ik had deze kleine boekrol nooit opgemerkt, die naar mijn mening niet erg handig is!

Tot gauw

1 like

Hallo @Fifounet44  @d.roger

Dit kan handig zijn voor een ander SW-gereedschap, zoals boringcontrole.

Ik denk hier aan de EXpert DIM-tool in assemblages en in het bijzonder  MDB, waarmee je de tolerantie automatisch kunt koppelen om automatisch een van de twee componenten van de assemblage te annoteren. Idem voor Tool-analyse, die moet garanderen dat geldige tolerantiegegevens worden verkregen, gebruikt TolAnalyst een hulpinterface die een speciale procedure voor deze doeleinden biedt.

Merk op dat ik deze functies nooit heb geprobeerd omdat ik het nut  ervan niet inzie, het is waarschijnlijk voor het geval een as niet wordt getolereerd terwijl de boring dat wel is. In zekere zin een fixer van vergissingen, maar hey! Misschien is het mijn nadeel,  of was er geen hulp en de nodige nauwkeurigheid in de offertes.

Dit geldt waarschijnlijk voor grote assemblages om te controleren of bepaalde toleranties niet zijn vergeten, maar is het de afdeling methode en kwaliteitscontrole van de BE. Misschien vertelt @ F.Legendre ons meer ;-)

Vriendelijke groeten

1 like