[TOLERIE] - Vormtools en foutmelding

Hallo

Ik zou graag een cirkelvormig stuk plaatwerk willen maken (muziekinstrument dat erg lijkt op de handpan, maar niet helemaal) dat er als volgt uit zou zien:

Hier is het eerste bestand dat het hoofdblad is (afgeplat) met 2 muzieknoten gestempeld via vormgereedschappen: DemiCoqueHauteNotees.SLDPRT (564,2 Kb)

en hier is het tweede vormgereedschap om het instrument te trainen: FT-DemiCoqueHaute.zip (163,7 KB).

Solidworks weigert dit onderdeel voor mij te maken en hier is de foutmelding die naar mij wordt teruggestuurd:

" Deze functie zal disjuncte lichamen creëren. Meerdere plaatwerklichamen worden niet ondersteund "

De grote muzieknoot bovenop is gemakkelijk te doen omdat ik op een vlakke ondergrond, maar de andere noten, niet kan vormen op het plaatwerk als ze eenmaal zijn gestempeld met het grote vormgereedschap.
Aan de andere kant is het met het platte plaatwerk gemakkelijk om de noten te stempelen, maar het is onmogelijk om het instrument te vormen met het tweede vormgereedschap.

Kunt u mij alstublieft helpen, mij begeleiden om te slagen in het vormen van dit plaatwerkonderdeel?

Bij voorbaat dank.

1 like

Hallo Ludovic,

Ik zie het nut niet in van het gebruik van de SolidWorks-plaatwerkmodule om dit instrument te modelleren.
Deze module is niet erg efficiënt voor stempelen, ook al biedt hij enkele vormfuncties.

Van wat we ons van uw onderdeel kunnen voorstellen, maakt een volumedefinitie het mogelijk om in een paar functies een zeer vergelijkbare geometrie te verkrijgen. Voldoende?

2022 SW pakking model.
HalfHighShell.SLDPRT (1.9 MB)

Vriendelijke groeten.

3 likes

Hallo

Ik kijk je ogen uit!! Inderdaad, het zou er ongeveer zo uitzien!!

In feite heb ik voor plaatwerk gekozen omdat het heel eenvoudig van plaatwerk zal worden gemaakt en ik heb geprobeerd het te ontwerpen alsof ik het plaatwerk in mijn handen had.

Wat heeft het voor zin om 2 oppervlakteverschuivingen uit te voeren? Is het om de 2 toonhoogtes van noten te maken en een baas-extrusie te maken tot aan deze offsets?

Met de 3D-schets kunt u rechte lijnen tekenen die loodrecht op de schetsvlakken staan?

In mijn idee zal ik de notities in de andere richting moeten sturen, dat wil zeggen in de schaal en niet naar buiten, hiervoor zou ik waarschijnlijk een geëxtrudeerd materiaal moeten verwijderen en dan zou een schaal, zoals je die hebt, moeten werken.

Het is een geweldige baan, heel erg bedankt, ik zie al veel duidelijker om te "proberen" mijn stuk te maken!! Heel erg bedankt, want ik worstelde met mijn plaatwerkonderdeel.

Ik ben hier terug om mijn eindresultaat te publiceren en uw deskundige mening te krijgen.

Met vriendelijke groet.

Uw analyse is perfect:

• De twee verspringende oppervlakken dienen als limieten voor extrusies om de algehele vorm van de schaal te " volgen ". Esthetisch gezien lijkt het te verkiezen boven een vlakke achtergrond. Het is een kwestie van smaak...
  • 3D-schetsen maakt het gemakkelijk om schetsplannen voor notities te genereren.

De oplossing is vergelijkbaar voor diepdruknoten, door de grensvlakken naar binnen te verschuiven en de schetsvlakken buiten de basisvorm te plaatsen (omkering van de afmeting met 10 mm in de schets5).

"Decessed" model toegetreden in SW 2022.
HalfShellHighIndented.SLDPRT (1.7 MB)

Bedankt, het is een genoegen :wink:

Oké, ik zal doen wat je me vertelt, ik heb het onderste deel al opnieuw gedaan omdat het minder complex is.
Ik werd duidelijk geïnspireerd door je bestand dat ik volledig opnieuw heb gedaan om te begrijpen wat ik aan het doen was, ik geef er de voorkeur aan.

Esthetisch gezien geef ik er de voorkeur aan dat het het offset-oppervlak volgt, het staat dichter bij de echte ontwerprealiteit.

Heel erg bedankt voor je hulp en voor de twee bestanden, het is echt cool voor je, vooral op een zondag :wink:

Fijne dag en ik kom hier bij je terug zodra ik goede vooruitgang heb geboekt in het project, als het iemand anders zou kunnen interesseren.

Fijne dag allemaal.

Goedenavond

Ik ben op zoek naar manieren om de creatie van noten op dit instrument te verbeteren.
Wat je me voorstelde @m_blt was echt heel goed en om ervoor te zorgen dat het nog meer vasthoudt aan de realiteit van wat ik zou willen bereiken, zal ik elke gemaakte notitie moeten nemen om ze meer in overeenstemming te brengen met de realiteit van de camera.

Zou je me kunnen helpen, want ik probeer het al 2 dagen en ik geef toe dat ik de aantekeningen alsjeblieft niet kan maken?

Bijgevoegd is een scherm met 2 notities, een die je had gemaakt en een die ik wanhopig probeer te maken, blauw omcirkeld.

Met vriendelijke groet.

Het model van aantekeningen dat ik zou willen maken om te helpen bij het begrijpen :wink:

Goedenavond Ludovic,

Als bijlage werd mijn vorige voorstel aangevuld met twee " notities " (mappen van noot 3 en noot 4) die lijken op die van de foto van het instrument: centraal bolvormig deel, vlakke omtrek of offset ten opzichte van de algemene vorm.

We hopen dat dit aan uw verwachtingen voldoet.
Vriendelijke groeten.

HalfShellHighIndented.SLDPRT (979.6 kB)

1 like

Echt heel erg bedankt voor de snelheid van je werk.

De twee constructies van de perifere noten en die van de centrale noot hierboven zijn interessant omdat ik er niet aan had gedacht om ze te maken zoals jij.

Er is echter een klein detail dat niet 100% past, namelijk dat het systematisch ovale noten zijn en niet rond (nou ja, slechts één noot in het hele bereik is rond om precies te zijn). Ik had het moeten zeggen, maar ik heb er niet eerder over nagedacht.
NoteDimensions

En ik denk dat ik daarom zo hard worstel om deze verwijdering van materiaal te bereiken, ik heb geprobeerd een elliptisch profiel te tekenen om een geveegde baas te maken, beginnend met de eerder gemaakte sneden, maar ik merk dat ik oppervlakken heb die elkaar kruisen en die voorkomen dat ik de functie afmaak.

Ik zal proberen uw stappen te nemen en ze aan te passen aan de afmeting en vorm van de noten :wink: door een veeg materiaal te verwijderen met behulp van een " constructie " ellips.

Ik neem contact met je op om je te laten zien wat ik heb kunnen doen (nou, morgen is de dag druk en komt het werk snel dichterbij, dus als ik niet snel actief ben, spijt me).

Nogmaals hartelijk dank voor het werk. Het is geweldig, echt waar!!

(Ik heb mijn bericht 10 keer bewerkt, sorry, we geven het de schuld van vermoeidheid)

Hallo

3D-tekenen is één ding, het maken ervan is iets heel anders.
Dit type instrument wordt altijd gemaakt door te hameren om redenen van kosten eerst, maar vooral van geluid omdat de intonatie ook met een vlam wordt gedaan.

Succes! :innocent:

Hallo Ludovic,

De informatie komt altijd aan het einde: de vormen van de noten zijn gebaseerd op ellipsen...
Het bijgevoegde model stelt een oplossing voor (noot 3) op basis van een gladmakende verwijdering van materiaal. Het enige dat overblijft is het aanpassen van de diepte van de verschillende verwijderingen, evenals de positie, oriëntatie en afmetingen van de ellipsassen.

Vriendelijke groeten...
HalfHighShellIndented.SLDPRT (997,5 kB)

2 likes

Hallo @Zozo_mp , ja, ik weet dat het meer is om een zo exact mogelijke weergave te hebben om in de toekomst enkele wijzigingen aan het instrument aan te brengen :wink:

Hoi @m_blt , heel erg bedankt, ik zal hier 's avonds of morgen naar kijken en ik zal het je vertellen.
Het is echt geweldig, bedankt, bedankt !! Het ziet er op het eerste gezicht geweldig uit!!

En goedenavond, ik analyseer nauwkeurig wat je hebt gedaan en ik denk dat deze oplossing de juiste zal zijn om een zo waarheidsgetrouw mogelijke weergave te hebben.

Ik wist niets van de functie " SMOOTHED MATERIAL REMOVAL" en het is best interessant. Ik had niet gedacht dat ik op deze manier deze holte zou bereiken, heel erg bedankt voor de hulp en ontdekkingen die ik dankzij jou heb kunnen doen.

Ik ga mijn paar " aantekeningen " maken door dit te doen.

Echt bedankt aan dit forum en bedankt voor @m_blt !!