Ik ben op zoek naar een snelle manier om het maken van MEP's te automatiseren.
Om dit te doen, maak ik een 3D-model, dat ik met de functie "intelligent dimensioneren" direct op de 3D dimensioneer met behulp van referentievlakken.
Dan maak ik een tekening waar ik de "Preset..." " die ik opsla als "Tekensjablonen". Met dit bestand kan ik dezelfde kaarttram verkrijgen, ongeacht het 3D-model.
Als mijn 3D-model open is, open ik het bestand om te tekenen in een nieuw SW-tabblad. Ik klik met de rechtermuisknop op een van de vooraf gedefinieerde weergaven en plaats mijn model erin. Het enige wat ik nu nog moet doen is de functie "Modelobjecten" gebruiken en als bron "Alleen assemblage" om mijn afmetingen te laten verschijnen. Er verschijnen echter enkele dimensies die ik niet wil zien als bijvoorbeeld stressafstanden.
Eerst probeer ik mijn 3D-model automatisch te dimensioneren met behulp van vooraf gemaakte plannen. Ik zag dat er al een manier was om het met een macro te doen, maar ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.
Ten tweede zou ik graag willen weten of u andere methoden kent om de dimensie van het 3D-model naar het 2D-model over te brengen.
Voor het eenvoudige deel gebruik ik het object van het model dat de afmetingen uit de 3D-schetsen importeert. Voor- of nadeel: je kunt ook de kust vliegen vanuit de MEP.
Om ervoor te zorgen dat een afmeting niet in een MEP wordt geplaatst, moet u in het 3D-model het vinkje weghalen in de maatvoeringsopties: Markeren voor tekenen.
Als u een automatische dimensie wilt maken, moet u een macro maken die niet werkt
Dank u voor uw antwoord. Het is waar dat de DimXpert-tool de beste manier is om een onderdeel in het 3D-model te dimensioneren. Het is echter een assemblage die ik moet dimensioneren en het lijkt erop dat de DimXpert-tool niet werkt met dit soort bestanden...
@sbadenis,
Bedankt, ik gebruik deze methode voor mijn behoefte
@Yves.T,
Bedankt voor deze informatie, helaas heb ik geen toegang tot deze optie omdat het geen heuvel is. Laat me het uitleggen, wanneer ik in mijn vergadering een onderdeel met een hoek van 45° beperk tot een vlak van een ander onderdeel, verschijnt deze hoek op mijn MEP. Ik zal daarom dezelfde opties vinden als het beperkingsmenu zoals weergegeven in de bijgevoegde afbeelding.
Markeer de afmeting die u in een tekening wilt importeren.
Deze optie is alleen beschikbaar in montagedocumenten. Wanneer u objecten uit het model in een tekening invoegt, kunt u alle afmetingen invoegen of alleen de afmetingen die zijn gemarkeerd.
Ja, ik maak al gebruik van deze optie. Dit selectievakje wordt automatisch ingeschakeld bij het toevoegen van een dimensie aan de assemblage. Mijn probleem is echt het genereren van de waarde van een beperking die in mijn assemblage zit.
SolidWorks plaatst wel een functiedimensie in assemblages voor afstands- en hoekbeperkingen. Om ze weer te geven, klikt u met de rechtermuisknop op Annotaties in de functiebeheerder en Functiedimensies weergeven.
Hartelijk dank! Inderdaad, ik hoef alleen maar dit vakje in mijn bestand "Tekeningssjablonen" uit te vinken, zodat deze afmetingen niet meer verschijnen!
Het enige wat ik nu nog moet doen is een manier vinden om mijn assemblage automatisch in 3D te dimensioneren