Bruikbaarheid van opgeslagen assemblages in onderdeelformaat - SOLIDWORKS

Hallo

Een merk kan worden opgeslagen in deelformaat (*. PRT) met 3 mogelijke opties (buitenvlakken, buitencomponenten of alle componenten)

Kan iemand mij vertellen waar deze SolidWorks-mogelijkheid voor wordt gebruikt en wie deze gebruikt?

Bedankt

2 likes

Hallo

In feite gebruiken we externe zijden wanneer we ons ontwerp willen beschermen en naar klanten willen sturen:
Ze kunnen het uiterlijk zien, het gebruiken om het in een meer algemene lay-out te plaatsen (met andere machines of in een gemodelleerde fabriek), maar hebben helemaal geen toegang tot het interne ontwerp.

Externe componenten zorgen ervoor dat het ontwerp "een beetje" kan worden verborgen.

In feite hangt de keuze tussen deze twee opties af van de handel, voor ons in speciale machines laten "externe vlakken" soms niet toe om een correct resultaat te hebben en zijn er problemen met de weergave van bepaalde oppervlakken. Maar voor bijvoorbeeld een volledig geïntegreerde of waterdichte montage is dat voldoende.

Met alle componenten kunt u de totaliteit hebben, handig als u het ontwerp niet wilt verbergen en dwarsdoorsnedes wilt maken!

Voor meer opties werd later de Defeature-tool ontwikkeld:

http://help.solidworks.com/2012/French/SolidWorks/sldworks/HIDD_DVE_DEFEATURE_3_KEEP.htm

https://www.youtube.com/watch?v=I-O4dGqihWA

6 likes

Hoi Alain,

Ik gebruik deze mogelijkheid vrij regelmatig, en bijna alleen bij de eerste en laatste optie.

De optie "buitenvlakken", ik gebruik deze wanneer ik een 3D naar de buitenkant van mijn doos MOET sturen, dus in het algemeen om het volume van de apparatuur te zien en zodat de klant passages kan controleren. Ik gebruik deze optie omdat ik heel gemakkelijk een bestand kan krijgen dat moeilijk te gebruiken is als het in handen van een concurrent zou zijn. Je hebt de optie waarschijnlijk al geprobeerd, het resulterende bestand heeft veel ontbrekende oppervlakken. Als je ze al hebt ontvangen, is het geen genot om mee te werken!

De optie "alle componenten", die gebruik ik bijvoorbeeld voor commerciële onderdelen. Cilinders die soms in samenstellingen van verschillende onderdelen zitten (cilinder, voorflens, achterflens, stang, zuiger, schroef, ...), motorreductoren die uit een tiental delen bestaan, ... Dus voor mijn cilinder, mijn staafconstructie en mijn lichaamsassemblage bewaar ik ze in delen, om een assemblage van slechts 2 delen te maken. En mijn motorreductor wordt een enkel stuk uit meerdere lichamen. Met dit alles kunt u het aantal te beheren bestanden beperken.

Daar heb je het! :)

Edit: Ah, antwoord van .PL in de tussentijd!

9 likes

Hallo

Om de vorige antwoorden te voltooien, ook voor intern gebruik, wanneer u alleen een voetafdruk nodig heeft, stellen de opties voor externe vlakken of componenten u ook in staat om bestanden te hebben die lichter van formaat zijn en te hanteren.

Het vermijdt het hele ontwerp te moeten belasten met de beperkingen, ... en het risico lopen dat een onderdeel per ongeluk wordt gewijzigd.

3 likes