Hoi allemaal!
In een professionele context ben ik op zoek naar een 3D-assemblage (een voertuig) gemodelleerd met Solidworks 2018 om aan bepaalde beperkingen te voldoen:
-mogelijkheid om van standpunt te veranderen (vooraf vastgestelde standpunten zouden perfect zijn)
- Verberg bepaalde componenten (transparant of bijna) zonder te selecteren op de tekening zelf (assemblageboom of filter op naam bijvoorbeeld)
-bovenal moet ik in staat zijn om bepaalde parameters te wijzigen (met name afmetingen, door het bestaan van bepaalde onderdelen of niet). Ik heb ook nodig dat het model snel wordt bijgewerkt (vergelijkingen geconfigureerd op solidworks). Elementen die mogelijk niet voorkomen, worden in de vergelijkingen geconfigureerd door 'dim*0' als ze niet bestaan of 'dim*1' als ze bestaan, waardoor alle dimensies van het model dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ik moet al deze parameters zo eenvoudig mogelijk configureren, dus indien mogelijk door een tabel...
- ten slotte mag het model niet rechtstreeks kunnen worden gewijzigd (verwijderen van een onderdeel of de afmetingen met de hand wijzigen ...). Het model zal inderdaad worden gehanteerd door mensen die 3d helemaal niet beheersen, het doel is alleen om klanten volgens de geselecteerde opties te laten zien hoe hun voertuig eruit zal zien.
Ik ben dus op zoek naar software waarmee ik aan al deze beperkingen of een maximum ervan kan voldoen, indien mogelijk gratis of bijna gratis (maximaal enkele tientallen euro's per maand). Natuurlijk ben ik bereid om op sommige punten toe te geven omdat het onmogelijk is om de perfecte software te vinden, maar ik zoek naar een zo dicht mogelijk compromis.
Voor nu heb ik veel onderzoek gedaan, hier zijn mijn doodlopende wegen: (sommige software is verre van mijn doel, maar ik overweeg alle oplossingen...)
-edrawings 2019: Ik kan de configuraties niet exporteren
-EDrawings bedienen vanaf een tabel (Excel, PowerPoint of Word), ik kan een assemblage openen maar ik heb geen manier gevonden om het model aan de tafel te koppelen. Ik heb echter de cad-tools aan mijn solidworks toegevoegd, waaronder de PilotAssembly waarmee ik mijn model vanuit excel kan besturen (precies zoals ik het eigenlijk wil, maar solidworks wordt betaald en is vooral 'te gevaarlijk' om toe te vertrouwen aan een beginner die een verkeerde manipulatie zou kunnen maken...). Ik heb niet gevonden hoe ik deze controle over een andere software kan behouden ... :/
-Solidworks Composer Player 2019: na problemen te hebben gehad met exporteren naar .smg, kan ik nu zonder problemen openen, maar ik kan de assemblageboom niet weergeven, en in de voorkeuren is het tabblad waarin 'boom' moet worden geselecteerd niet beschikbaar... Misschien een versieprobleem, maar ik heb niets gevonden om me te ontgrendelen.
-3d Builder: Ik zie niet in hoe ik het configureerbaar kan maken...
-Unity / Visual Studio: Ik heb een goede basis in Visual Studio, maar geen in Unity (het is op zich geen probleem), en ik heb er niet achter kunnen komen of deze software aan mijn beperkingen kan voldoen of bijna (deze configuratie dwingt me om het model op Unity te maken, omdat Unity geen enkele extensie opent die vanuit Solidworks kan worden geëxporteerd, lijkt het mij...
-Rhino 6/ Grasshopper: Ik heb geen kennis van deze 2 softwares, en wat Unity betreft, ik weet niet of ze mijn doelstellingen kunnen bereiken...
Ik werd ook Visio aanbevolen van de Office-licentie, als je me kunt vertellen of je denkt dat het geschikt kan zijn voor mijn project (betaald) en Winforms.
Dat is het, dus ik kan op dit moment geen oplossing voor mijn probleem vinden. Ik sta echt open voor alle oplossingen, meningen, adviezen, suggesties, compromissen! Zowel op de gepresenteerde software als op de andere ... Alles om me te helpen alstublieft :/
NB: Ik gebruik Windows 10, ik heb een x64-processor, het Office 32-bits pakket, ik heb op mijn computer Visual Studio 2017, Solidworks Student 2018, Solidworks Composer Player 2019, Unity, Visual Studio tools for Unity, Rhino 6 met Grasshopper-extensie, edrawings 64 (2012, 2018, 2019), 32bits edrawings (2014).
Ik kan het voertuig in andere formaten ontwerpen, gratis proefversies downloaden voor andere visualisatiesoftware, of elke gratis software die u voorstelt. Ik kan foto's van mijn problemen sturen als dat nodig is, maar ik kon niet alles sturen...
PS: Ik ben nieuw in CAD.
Fijne dag allemaal:)