Inhoud / graduatie waterkaraf

Hoi allemaal

Bedankt voor het lezen :)

Laten we het voorbeeld nemen van een karaf water van 2 liter met een complexe envelop.

Ik zou het graag elke 1 ml willen afstuderen. Om dit te doen, moet ik het volume evalueren en vervolgens de hoogte vanaf de bodem meten.

De karaf is hoog en het aantal schaalverdelingen is consequent. Ik zou graag willen kunnen automatiseren en het resultaat in de vorm van een tabel willen hebben: Volume ml | Hoogte mm  (of Hoogte in mm = f( Volume ml) )

Het lukt me om het te doen, maar... in de tegenovergestelde richting. !
Ik schets een rechthoek die 3/4 van mijn volume omvat met een afmeting die begint bij de onderkant van de karaf en vervolgens wordt verwijderd. van materie door beide;
Vervolgens kies ik in de ontwerpstudie deze afmeting als variabele, interval met toonhoogte, Min: karaf onder, Max: karaf boven, Steek: 5 mm.
Opgelegde limieten: volume van de vloeistof "te controleren"
Executeren

**magie**
Alle scenario's worden gespeeld,
Het schilderij verschijnt, en op elke hoogte voor een stap van 5 mm krijg ik het volume. Kopiëren/plakken in Excel is genoeg voor mij.

In de andere richting weet ik niet hoe ik het moet doen. We zouden het volume van het lichaam als een variabele moeten definiëren en hier loop ik vast. :/

Als iemand me een duim omhoog kan geven,
Bedankt.

Vriendelijke groeten
PA

NB: voor degenen die het niet weten, om op dit punt te komen, zijn deze tutorials nuttig voor mij geweest:
https://www.solidsolutions.co.uk/blog/2014/05/calculate-internal-fluid-volume-using-the-SOLIDWORKS-intersect-tool/
https://www.youtube.com/watch?v=jmQLRwoS-gs
https://www.youtube.com/watch?v=3MUMyT7DT-8

2 likes

Ik denk niet dat SW dit onderzoek kan doen:
De berekening die u momenteel doet is "eenvoudig" voor SW, het heeft een dimensie om te variëren met een bekende stap, van daaruit varieert het model en krijgt het een resultaat.
In uw verzoek zou het nodig zijn dat voor elke volumewaarde de hoogtedimensie per iteratie wordt berekend.

Dit kan haalbaar zijn met een macro die de berekeningstijd zou kunnen optimaliseren door de vorige waarde als uitgangspunt te nemen voor het volgende vinkje.
Daardoor zou je zelfs meteen je afstuderen kunnen doen.

3 likes

Hallo
Ik stel een manier voor om bij benadering tot een oplossing te komen: vertrouw Excel de taak toe om de hoogte H van de schaalverdeling uit te drukken als functie van het volume, en zo de functie van de SolidWorks-ontwerpstudie om te keren...

Beginpunt:
- een model van 2,5-liter karaf, met een vrij regelmatig profiel,
- het Excel-bestand van de ontwerpstudie over het principe dat je beschrijft. Het stelt u in staat om het volume V van de vloeistof te kennen als functie van de hoogte H (variërend van 2 tot 2 mm in mijn voorbeeld)

Procedure in Excel:
- teken de curve die de positie H van de tikken op de y-as voorstelt, als functie van het volume V op de x-as;
- Verzoek om de weergave van een trendlijn van het polynoomtype, waarvan de graad moet worden vastgesteld om de vorige curve zo goed mogelijk te volgen. Vink het vakje aan om de trendlijnvergelijking weer te geven;
- herstel deze vergelijking door te kopiëren en te plakken, en gebruik deze om de positie H' te berekenen van de schaalverdelingen die overeenkomen met "ronde" waarden V' van het volume (van 50 tot 50 cm3 op mijn voorbeeld);
- haal de waarden van deze kolom H' op om de vinkjes in SolidWorks te tekenen, via een macro (overgenomen en aangepast van een oude Lynkoa-thread...).

Zwakke punten van de methode:
Dit resultaat is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de SolidWorks-berekening, en vooral van de "kwaliteit" van de Excel-trendlijn in termen van het volgen van de initiële curve. Een polynoom van graad 4 of 5 is voldoende als het profiel van de karaf regelmatig is. Als hij erg gemarteld is, kan het nodig zijn om een stapsgewijze behandeling te overwegen.

Vriendelijke groeten
M. BLT

vcarafe.zip
2 likes

Geweldig om zo snel zo'n schoon antwoord te hebben gehad, een grote dank aan jullie beiden.

De oplossing van de heer Blt is zeer geschikt; Ik heb een oudere versie van SolidWorks, dus ik kan de assemblage niet openen, maar ik begrijp de essentie en het werkt heel goed.

Wat betreft de macro, ik heb er nog nooit een gedaan, dus ik zal het met wat meer tijd leren.

Vriendelijke groeten

Pa

1 like