Ik behaalde een bac +2 diploma in industrieel ontwerp, en ik volgde een AUTOCAD en SOLIDWORKS opleiding om mijn kennis te vervolledigen.
Ik heb al 6 maanden gewerkt in een methodenkantoor waar ik de plannen van de vervaardigde producten heb gemaakt , ik heb de plannen van de gereedschappen van de productiemachines aangepast op verzoek van de onderhoudstechnici en hun superieuren. Ik vond het leuk, maar er was geen "ontwerp", "RDM en maatvoering" dimensie,... kortom, het contract liep af en ik kon SW en Autocad verbeteren.
Ik ben nu op zoek naar een baan, en vreemd genoeg schrikken de aanbiedingen waar het over Design gaat me af (terwijl ik het in mijn vorige baan miste).
Ik voel me niet in staat om een onderzoek als dit meteen te ontwerpen en uit te voeren, ondanks mijn opleiding! Word je als beginner meteen gevraagd om vanaf het begin de leiding te nemen en oplossingen te vinden, of gaat het geleidelijk, bijvoorbeeld door in 3D te gaan transcriberen wat de projectmanagers ons geven, daarna de tekening,...? Wat ik mis, is dat ik niet in staat ben geweest om een ontwerpbureau te benaderen en te zien hoe de mensen daar werken (mijn eindestudiestage duurde 6 weken en het was in mijn opleidingscentrum...)
Ik weet niet naar welk type structuur ik moet streven: ingenieursbureaus lijken me interessant vanwege de veelzijdigheid en diversiteit van studies, maar het is niet voor beginners denk ik? Hoe zit het met grote bedrijven?
Bovendien blijkt uit de "vereiste ervaring" in de vacatures dat werkgevers mensen willen die meteen operationeel zijn, wat ik natuurlijk kan begrijpen). Hoe krijg je deze ervaring? Ik dacht aan een professionele licentie in werk-studie ...
Kortom, een terugkoppeling van uw ervaringen kan me misschien helpen om helderder te zien en weer vertrouwen te krijgen in mijn capaciteiten. Wat waren je angsten in het begin, de moeilijkheden die je als junior tegenkwam,...?
van mijn kant werk al meer dan 6 jaar in een ontwerpbureau, maar heb niet al te veel gestudeerd. Ik heb in 1997 een BEP gedaan en in 2014 een BAC pro TCI gedaan en nu ga ik mijn BTS CRCI nemen. Ik heb alle sleutelposities van het bedrijf doorlopen (lasser 2jaar + monteur 2jaar + CNC-buigoperator 8 jaar toen en laseroperator) om bij de BE uit te komen. Ik heb een paar dat alleen theoretisch is (geen ervaring in het veld) We vullen elkaar echt aan. Hij voor alle berekeningen en ik voor het fabricageaspect en zorg ervoor dat de montage in de werkplaats wordt vergemakkelijkt; positioneringsmarkering en pen-en-gatmarkering. Ik denk dat het voor jou prima moet zijn, je hebt diploma's en al een beetje ervaring in een BE en dan zullen er altijd de ouderlingen en je leidinggevende zijn die er zullen zijn om je te helpen en te begeleiden zodat je een goede ervaring kunt smeden.
Een ontwerpbureau is in de eerste plaats een team. Je zult niet de enige zijn die de volgende Ariane-raket ontwerpt (lacht). Een ontwerp maak je niet af door halsoverkop in het stuur te rennen tot je een mooie 3D krijgt. Dat is maar een klein deel van het werk. Het belangrijkste is de communicatie tussen alle leden van het ontwerpbureau (en andere afdelingen, afhankelijk van het bedrijf). Wees aandachtig voor wat de ouderen je vertellen, maar wees ook overtuigd van je ideeën, zelfs als je bang bent om belachelijk te worden (spot doodt niet) en soms (vaak zelfs misschien) blijven de ouderen verankerd in oude methoden (die zeker werken, maar die kunnen worden geoptimaliseerd door de technische middelen die we hebben en door de ideeën van de jongeren).
Kortom, wees niet bang, heb vertrouwen in jezelf en het zal het doen zoals het voor de rest van ons werkte.
Ik zit in mijn 7e jaar van BE, zo is het mij ook vergaan.
Ik zou er zelfs aan willen toevoegen dat het allemaal afhangt van de Be Targeted...
Het hangt er allemaal van af of het een groot bedrijf is of niet, met andere woorden een fabriek of niet...
Ik heb me in 2012 omgeschoold door een BTS TSCI te volgen. Vast alleen in 2014 na 2 jaar werkloosheid (het bekken van Brest helpt niet..)
Ik had een professioneel baccalaureaat in industriële productdefinitie vanaf 1997 en werkte pas in 2014 op dit gebied... Ik kan je net zo goed vertellen dat ik mijn hand kwijt was.
Ik verbleef in een bedrijf waar we meer een wever van lijnen waren dan een ontwerper... Ik vertrok heel snel en een week later vond ik een vaste baan niet ver van Nantes voor mechanisch ontwerp en veel plaatwerk.
Ik heb het al doende geleerd.
Zeg tegen jezelf dat in elk bedrijf waar je naartoe gaat, je verre van alles zult weten wat ik denk, er zijn basisprincipes die je moet weten over het vakgebied van het bedrijf....
Ik denk dat het essentieel is om tijdens het interview te specificeren... dat je dingen kunt brengen, een nieuwe look, verbeteringen dankzij JOUW eigen ervaring (die onder andere die van methoden is), maar dat je ook een beginner blijft in deze nieuwe baan voor jou.
Ik was openhartig en het heeft zijn vruchten afgeworpen...
Blijf dynamisch, optimistisch, sociaal en zoals anderen zeggen, een ontwerpbureau is een team.
Niet beter dan @Fab kamp.... Elk bedrijf is te specifiek om een algemene regel te kunnen trekken. Ik heb sinds het begin van mijn werkzame leven een paar bedrijven gedaan (8 in 8 jaar ... Dat is een goede verhouding^^) en ik kan je één ding vertellen: met elke nieuwe baan word je weer een beginner.
Je moet de cultuur van het bedrijf, de werkmethoden, de interpersoonlijke vaardigheden enz. leren kennen. Met andere woorden, je komt aan met je zekerheden en vertrekt met anderen.
De sleutelwoorden blijven voor mij "nederigheid". Je moet niet bang zijn om te zeggen "Ik weet het niet, maar ik wil het leren". Je collega's zullen je dankbaar zijn en je niet in de steek laten
Na voor je angst voor conceptie... Je baas zal een beginner inhuren (zonder enige pejoratie eh). Hij kan dus niet verwachten een oude avonturier met 20 jaar ervaring te hebben. En dat is precies waar hij naar op zoek is, je bent goedkoper, kneedbaarder en daardoor pas je beter in de mal van zijn bedrijf. Hij zal dus in staat zijn om uw capaciteit te vergroten en u het vak te leren.
Kortom, wees nooit bang om een contract aan te vragen of te maken. Als je bent geselecteerd is dat niet zonder reden en weet de recruiter voor je waar hij (normaal) mee bezig is
Je moet werkgevers laten zien dat je, zelfs als je niet de vereiste ervaring hebt, wilt leren, vooruitgang wilt boeken en dat je gemotiveerd bent.
Sommige werkgevers geven je misschien een kans......
Om snel vooruitgang te boeken, is een kleine structuur (bestaande uit een ontwerpbureau (2 of 3 ontwerpers) met een productie- en assemblage-eenheid ideaal.
Hieronder vindt u een aankondiging die u mogelijk interesseert:
Het is waar dat ik veel leuk vind... Dit aspect "zoeken naar oplossingen" verlamt me, gezien mijn gebrek aan technologische kennis. Ik heb helemaal geen industriële achtergrond... zelfs als hij me aantrekt...
Nou, ik ga diep ademhalen en wat zelfverzekerder naar mijn interview gaan!
In mijn ervaring is het "school" curriculum één ding, en de baan (de echte) is onvergelijkbaar.
Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd over de industrie (BAC STI mecha engineering + BTS ERO op een plastics georiënteerde middelbare school), ik gebruikte CATIA, Topsolid en verschillende ontwerp- en CAM-software.
Maar toen ik voor het eerst werd aangenomen, was het een metaalstempelbedrijf dat aan Solidworks, Tell en Autocad werkte. (met andere woorden, niets te maken met mijn opleiding). Dan realiseer je je dat je toch op alle punten vanaf 0 (of bijna) begint. Maar de tijd doet het goed en nu ben ik degene die op bepaalde punten advies geeft aan anderen, en de anderen blijven mij ook advies geven.
Dus een beetje stressen maar toch niet te veel. Het komt geleidelijk aan de hoek te spelen bij het beheer van de grotere projecten, maar het is waar dat je zeker niet de volledige verantwoordelijkheid hebt voor het ontwerp van de volgende Ariane, de anderen zullen er zijn om je te helpen en als een team te werken :p