Uitgevouwen weergave van een opgerolde UPN-balk

Hoi allemaal

Als onderdeel van een professioneel project wil ik graag een gewalste UPN-balk laten vervaardigen. Om de 3D-weergave te maken (onder solidworks 2019) had ik geen problemen: 3D-schets → Gesloten cirkel → Gelaste constructie → Keuze uit UPN en schets.
Mijn leverancier vraagt mij echter om een uitgevouwen weergave van deze UPN. Omdat het bij plaatwerk niet wordt gedaan, kan ik de uitvouwfunctie niet gebruiken en biedt de tekening me ook geen uitgevouwen weergave.

Is er een oplossing om dit deel uit te vouwen voor een tekening of moet ik het plat opnieuw tekenen?

Bij voorbaat dank.

Ik vind het verrassend dat uw leverancier u vraagt om een ontwikkeld UPN.
Over het algemeen is de persoon die het berekent degene die het gereedschap kent dat wordt gebruikt om te buigen, dus hij.
Daarnaast is er over het algemeen overlengte gebogen en SL recht gepland en dat wordt op het laatste moment geknipt.
Tenzij je gaten of andere speciale uitsparingen in je profiel hebt (gezien de boomstructuur op de afbeelding lijkt het er niet op)

1 like

Voorlopig, ja er zitten gaten in het laatste stuk, die zijn gemaakt met behulp van een cirkelvormige herhaling en dus heeft hij op de voorgrond alleen hoeken om ze te positioneren. Met een straal van meer dan 700 mm voor dit gewalste onderdeel, kan ik me voorstellen dat het niet eenvoudig is om hoeken te gebruiken om de gaten te markeren.
Ik heb een snelle weergave van de vorm gemaakt om mijn vraag te illustreren, aangezien het afgewerkte onderdeel een groot chassis is met veel onderdelen en informatie.

Door gebruik te maken van flexie zou dit mogelijk moeten zijn.
Teken de rechter U met de uitsparingen en gebruik vervolgens het buiggereedschap. (Aan de andere kant zou je moeten vragen waar de neutrale vezel is voor jouw type profiel, of de lengte van het profiel.)

Of door de U in plaatwerk te tekenen, misschien ook.

Hallo meneer Collins,

Wat mij betreft, ik vind het vreemd dat een ketelmaker je om een ontwikkelde lengte vraagt.
Voor een ketelmaker is het het ABC van de ketelmaker, als hij niet weet hoe hij een dergelijke ontwikkeling uit het plaatje moet berekenen, moet hij onmiddellijk stoppen met zijn beroep.

Nou, hier is het een cirkel (PI x d = omtrek) = Ontwikkelde lengte van je onderdeel dat natuurlijk door de neutrale vezel gaat...

Inderdaad, het is ingewikkeld in uw geval voor de afvlakking ...
Succes.
@+.
AR

1 like

Hallo

Ik vind het geen sneeuwstorm want ik heb het hoesje al meerdere keren gehad vanwege de piercings. Ik zal je een kleine tutorial geven over hoe ik het doe, want ik ben jonger dan 2022 op het werk

1e: Ik maak mijn schets van de Ø EXT

2° Ik ben overgestapt op plaatwerk door hem meteen de dim van de UPN te geven

3° Ik maak mijn gaten

4° Ik maak mijn configuraties uitgevouwen (die ik meteen uitvouw) + gebogen

5° Ik pas in elke configuratie de materiaalafname toe die overeenkomt met mijn profiel

Dat zou je moeten helpen.

5 likes

Ik zou aan de oplossing van @ac_cobra_427 toevoegen om de coef k te kiezen voor de uitgevouwen volgens de neutrale vezel of de ontwikkelaar aangegeven door de leverancier.
Anders denk ik dat het de eenvoudigste oplossing is.
@ac_cobra_427 ik was precies op zoek naar je tutorial:
https://www.lynkoa.com/contenu/comment-déplier-un-tube-carré-les-configurations?tuto
Het is een vierkante buis, maar het principe is hetzelfde (zie hierboven voor het antwoord van de auteur)

4 likes

Hartelijk dank voor uw antwoorden!
Aangezien dit mijn eerste onderdeel is in een erg druk gelast onderdeel, denk ik niet dat ik tijd heb om het hele onderdeel opnieuw te tekenen/repareren als ik de eerste stap verander, maar dat zal ik de volgende keer doen!

Voor mijn huidige oplossing had ik mijn leverancier aan de telefoon en hij vertelde me dat het is om de hartafstanden van de gaten te hebben om ze te kunnen markeren/starten voordat ze buigen.
Hij stelde voor dat ik een gewalst plaatwerk zou toevoegen (dat ik uitsluit van mijn nomenclatuur voor gelaste onderdelen) en dat ik verberg in een configuratie die "eindproduct" wordt genoemd.
Maar het stelt me in staat om een vel te hebben dat ik kan uitvouwen met de gaten in dezelfde centra als in de UPN. Ik heb dit vel zo dicht mogelijk bij de theoretische neutrale vezel geplaatst.

@ac_cobra_427 Ik hou van je ac_cobra_427 oplossingen (zelfs sneeuwstorm), je fortiches en een echte pro daarbovenop!

Nou, we willen ons niet ergeren aan onze @A_R :rofl:

@m.collins
Welkom op ons forum. :smile:

U hebt de tijd genoteerd om u te antwoorden en de kwaliteit van de antwoorden.
Kom regelmatig bij ons langs! Persoonlijk leer ik elke dag iets bij en toch ben ik geen patrijs van het jaar.

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo,
Nee ZOZO, ik ben niet boos, alleen dat ik het een beetje raar vind het verzoek van de leverancier van meneer Collins...
Dus voor de goede orde, ik heb ook een 3D-model gemaakt met een ander profiel, maar dat alleen bruikbaar is voor dit IPN80-profiel (het zal opnieuw moeten worden ontworpen om met een ander profiel te doen), maar het idee is er, Bedankt m.collins...
@+.
AR
Deel 1.SLDPRT (1.2 MB)

4 likes

Als je de premium-versie hebt; U kunt ook de functie Afvlakken in het tabblad Polygoon gebruiken. Bijgevoegd is een tutorial die ik in 2016 :upside_down_face: :stuck_out_tongue_winking_eye: heb gedaan :crazy_face:
https://www.lynkoa.com/contenu/mise-à-plat-dune-pièce-complexe-0

3 likes