Hallo
Ik wil graag een aantal afmetingen van mijn SolidWorks 3D-modellen afronden op 0,005 mm hoger.
Bijv.: 0,149 → 0,150 // 0,154 → 0,155
En vind dezelfde afrondingen terug in de tekeningen.
Bij voorbaat dank.
Hallo
Ik wil graag een aantal afmetingen van mijn SolidWorks 3D-modellen afronden op 0,005 mm hoger.
Bijv.: 0,149 → 0,150 // 0,154 → 0,155
En vind dezelfde afrondingen terug in de tekeningen.
Bij voorbaat dank.
Extra-menu/Opties/Documenteigenschappen/Afmetingen/Primaire precisie==> drop-down menu met 2/3/4 enz... cijfers achter de komma.
Het is geen afronding naar 0,005, met deze methode hebben we: 0,154 → 0,15 en niet wat ik zoek, namelijk 0,154 → 0,155.
Hallo en welkom
De formule is:
=int("val" * 2 + 0.999) / 2
Dus als je wilt afronden op de duizendste geeft het:
=int(("val"*100) * 2 + 0.999) / 2 / 100
hetzij:
=int("val" * 200 + 0.999) / 200
waarbij " val " de waarde van de kansen is.
Als " val " is:
0,140 → 0,140
van 0,141 tot 0,144 → 0,145
van 0,146 tot 0,150 → 0,15
van 0,151 tot 0,155 → 0,155
enz
Aan de andere kant rondt het ook de waarde van de kansen af, niet alleen de weergave.
Maar als het nodig is om het te vinden, blijft de oorspronkelijke waarde zichtbaar in de vergelijking.
@Sylk had ik ook goed nagedacht via de vergelijkingen, maar voor mij voldoet het niet echt aan de vraag om bepaalde odds van de 3D en vervolgens de MEP af te ronden.
Aan de andere kant lijkt de oplossing die u voorstelt mij de enige mogelijke, om te zien of deze geschikt kan zijn.
Dat gezegd hebbende, waarom zou je de waarde afronden op de MEP en niet op de 3D?
Sorry, ik heb het verzoek verkeerd gelezen
Ik heb een idee voor een concept, maar ik kan het bestand niet vinden dat dit zou toestaan. Als het in platte tekst is.
Mijn idee zou zijn om het definitiebestand van de in aanmerking komende variabelen te vinden in de " Ratingtekst ", zoals de <DIM>
, om een nieuwe variabele te maken met de naam <RND-SUP-MILLI>
en waarvan de definitie zou zijn:
int( <DIM> * 200 + 0.999 ) / 200
Als iemand weet waar het bestand met deze variabeledefinities is, ben ik geïnteresseerd.
In de praktijk zouden <RND-SUP-MILLI>
we in de dimensietekst in plaats van <DIM>
, , invoeren, wat tot gevolg zou hebben dat de afgeronde waarde op de dimensie wordt weergegeven, maar zonder de waarde te beïnvloeden.
@Sylk ik denk dat het idee erg goed is, dus het is niet nodig om de dimensie op het 3D-model af te ronden, het zal "net" genoeg zijn om de dimensie te vervangen in de dimensie(s) die u op de MEP wilt afronden.
@Sylk Het pad naar het bestand dat u zoekt, bevindt zich mogelijk op dezelfde locatie als de " Ø ".
Ik plaats je een link die je kan helpen: MOD-DIAM in plaats van het Ø-symbool in SOLIDWORKS? Hier leest u hoe u het kunt oplossen! - Visiativ CH
Helaas, nee
Ik betwijfel of het toegankelijk is in een bestand, voor mij is het moeilijk in de software (en dus nog minder mogelijk om een formule in de vorm van een variabele toe te voegen)
Bovendien lijkt het mij gevaarlijk (zeer verschillende dimensies in elkaar) om een tekstwaarde te hebben die verschilt van de dimensie, vandaar de onmogelijkheid om formules in deze dimensietekst te plaatsen en de verplichting om dit stroomopwaarts in de 3D te doen via een vergelijking.
Een mogelijkheid zou misschien zijn om door een familie van kamers te gaan. (Eenvoudiger om formules in Excel te schrijven.)
De formule is een eenvoudige handeling en de int() value casting is waarschijnlijk de meest universele functie bij het programmeren, daar maak ik me niet al te veel zorgen over. Waar ik meer bang voor ben, is dat de definitie van de DIM in een binair bestand staat, en/of erger nog, dat het gewoon een simpele aanroep is naar een interne variabele of functie (het ophalen van de dimensiewaarde) van SW. Dit zou het gebruik van een berekeningsformule uitsluiten.
Wat het " gevaar " betreft, is het enige " risico " dat de waarde niet wordt weergegeven als het document wordt geëxporteerd naar een werkstation dat de wijziging niet heeft.