Ik ben bezig met het testen van geoptimaliseerde kopieën om te begrijpen hoe het werkt.
Er is een punt dat ik niet goed begrijp met betrekking tot de geometrische referentie-elementen die de positionering van het lichaam van het onderdeel dat we aan een onderdeel willen toevoegen, mogelijk maken.
Hier is het verloop van mijn procedure.
In het deel waar we een deellichaam willen kopiëren (we noemen het "modelonderdeel"), zijn de uitgevoerde stappen: 1) Invoegen --> Slimme sjablonen --> Geoptimaliseerde kopie 2) Selecteer het deel van het lichaam dat u wilt reproduceren: in het voorbeeld een bal die is gemaakt met behulp van een schets uit een coördinatensysteem (en niet uit basisplannen) 3) Controleer de geometrische elementen van de positionering van de geoptimaliseerde kopie: een vlak van het coördinatensysteem
In het deel waar we de geoptimaliseerde kopie willen kopiëren (de hoofdtekst van het onderdeel dat we zojuist hebben gekopieerd), zijn de uitgevoerde stappen: 1) Invoegen --> Instantiëren van selectie 2) Klik vervolgens op de geoptimaliseerde kopie van het "modeldeel" (deel waar het deellichaam is gelijmd). 3) Kies de geometrische referentie-elementen die de positionering van het gelijmde deellichaam mogelijk maken: in het voorbeeld kies ik het zuigervlak.
Hier is een screenshot van de uitgevoerde manipulatie:
Waarom bevindt het lichaam van het verkregen onderdeel zich niet op het geometrische referentie-element dat ik heb gekozen, namelijk het zuigervlak? Blijkbaar belandt het in de markering "basisplannen".
Het deel van het "modeldeel" (deel waar ik mijn deel van het lichaam wil kopiëren) is gemaakt op basis van een klassieke schets waarvan de ondersteuning een extra referentiepunt is
Met het Catia-bestand kon ik het PB beter zien, maar de opmerking van @BBpoulet is al een belangrijk punt. Bij een klassieke schets wordt de kopie gemaakt op de geselecteerde drager, maar de oorsprong van deze schets wordt gereconstrueerd op de normale projectie van de oorsprong van het absolute coördinatensysteem op het " zuiger " steunvlak.
OK. Ik zal proberen het te verduidelijken. Aan de andere kant zou ik graag een mooiere afbeelding willen invoegen, maar het werkt niet. Mijn imago. Gif ziet er mooi uit op mijn locatie op mijn bureaublad en wanneer ik het invoeg, wordt het erg onnauwkeurig.
Heeft u ideeën voor mij om een afbeelding van betere kwaliteit in te voegen?
Ik gebruik niet de Catia-tool voor het vastleggen van afbeeldingen, maar rechtstreeks afdrukken / screenen en vervolgens in Paint plakken, ik knip gewoon het deel dat me interesseert en sla het op in .png formaat.
OK. Ik was in staat om het beeld te veranderen. Het .png formaat werkt het beste op het forum.
Anders, in vergelijking met uw opmerking Franc "Met een klassieke schets wordt de kopie gedaan op de geselecteerde ondersteuning, maar de oorsprong van deze schets zal worden gereconstrueerd op de normale projectie van de oorsprong van het absolute coördinatensysteem op het " zuiger " ondersteuningsvlak., interessant!
Aan de andere kant heb ik een klassieke schets gemaakt om mijn lichaam van het deel op te bouwen uit het "model" -gedeelte. Maar deze klassieke schets die als schets wordt gebruikt, ondersteunt "een asmarkering" (niet de basisplannen).
In uw opmerking, als u zegt "absoluut coördinatensysteem", heeft u het dan echt over een referentiepunt in "coördinatensystemen" of basisreferentievlakken aan de ene kant?
Kun je me meer vertellen over je opmerking? Ik denk dat ik niet ver van het begrijpen ben.
De ondersteuning maakt niet uit, zolang hij maar plat is.
Ik heb het over de gemeenschappelijke benchmark die door CATIA is gecreëerd (naast de basisplannen).
Extra / Opties / Infrastructuur / Infrastructuurdeel / CATPart-document / Hoofdstuktitel (controleer bij het maken van het onderdeel " Assysteem maken").
Dit coördinatenstelsel staat standaard in X0, Y0, Z0 (de oorsprong van het onderdeel) en draagt de naam
Zoveel voor mij is het erger dan voorheen, het is echt glad !! Zie bijgevoegde video
De instantiatie van een glijdende schets geeft letterlijk alles, zelfs geïnstantieerd op het oorspronkelijke medium?
Zeker om te verbannen in geoptimaliseerde kopieën, geef de voorkeur aan wireframe-constructie-elementen of gepositioneerde schetsen (merk op dat er in de laatste een richting blijft die ondanks alles niet controleerbaar is).
"Bij een klassieke schets wordt de kopie gemaakt op de geselecteerde drager, maar de oorsprong van deze schets wordt gereconstrueerd op de normale projectie van de oorsprong van het absolute coördinatensysteem op het " zuiger " steunvlak."
Het is duidelijk dat dit niet eens de normale projectieis van de oorsprong van het absolute coördinatensysteem, omdat het deellichaam niet op het steunvlak van de zuiger aankomt, maar gecentreerd is op het absolute coördinatensysteem. Met de projectie had het op mijn ondersteuningsvliegtuig kunnen zijn.
Ik kopieer je mijn aandelen om het uit te proberen.
Vraag (die nog steeds in eerste instantie gesteld wordt): Hoe kan ik met dit kogeldeel dat deze geoptimaliseerde kopie bevat, het gekopieerde onderdeellichaam in het "zuiger"-steunvlak plaatsen?
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Hou vol om deze geoptimaliseerde kopieën eindelijk onder de knie te krijgen!
De V-as van de schets volgt de Z-as van het coördinatensysteem (de vorm is een omwenteling rond Z, als de H-as van de schets wordt omgekeerd, is de impact klein, in tegenstelling tot V kan de survey omgekeerd of ronduit los zijn)
1) Punt 2 moet worden vervangen door de oorsprong van de merker.1 en worden geschrapt. 2) Punt.3 nutteloos (oorsprong Benchmark.1) In het Connecting Rod2-bestand zou ik Sketch.1 hebben vermeden, vooral omdat je het op de juiste afstand tussen de stang legt.
Ik begin beter te zien, ook al heb ik nog steeds punten om te begrijpen om geoptimaliseerde kopieën onder de knie te krijgen.
Als ik het goed begrijp, gaat de beheersing van geoptimaliseerde kopieën via de definitie van de "componentinvoer" van de geoptimaliseerde kopie. Dit zijn de referentie-elementen die de constructie van het onderdeellichaam dat we willen kopiëren mogelijk maken via geoptimaliseerd kopiëren.
Afbeelding 1: Visualisatie van binnenkomende componenten in de geoptimaliseerde kopie voordat de gepositioneerde schets wordt gebruikt
Afbeelding 2: Binnenkomende componenten weergeven in de geoptimaliseerde kopie na het bewerken
De binnenkomende elementen zijn dan: Coördinatensysteem.1\XY-vlak, Coördinatensysteem.1\Oorsprong, Coördinatensysteem.1\ Z-as
Vragen:
1) Hoe selecteert CATIA automatisch de referentie-elementen (inputs, componenten) van de geoptimaliseerde kopie? Is dit de uitputtende lijst van geometrische elementen die het mogelijk maakten om het lichaam te bouwen van het onderdeel dat we willen kopiëren?
2) Blijkbaar kunt u in het venster "Componentinvoer" (rechtervenster van afbeelding 1) op de reeds geselecteerde elementen "Componentinvoer" klikken. Wat kan er dan veranderd worden? Als je op de "componentvermeldingen" klikt, zie ik dat het deze kan verwijderen.
3) In het Bal-gedeelte zag ik dat je punt 2 hebt verwijderd. Maar dit werd gebruikt om de schaalfactor te definiëren. Hoe wordt de schaalfactorfunctie dan gedefinieerd?
Ja, de referentie-elementen zijn de "Parent" van de functies die we hebben ingebed in de geoptimaliseerde kopie.
Als we alle ouders insluiten (niets in het rechtervenster), maken we een kopie die opnieuw wordt opgebouwd op de locatie waar deze in het originele deel is gemaakt.
1) Het is geen automatische selectie zoals ik hierboven al zei, het is aan jou om te beslissen welke elementen je niet opneemt en welke dus moeten bestaan in het deel waar de kopie zal worden geïnstantieerd.
2) je kunt nogmaals klikken om de referentie te wijzigen als je het mis hebt of de oriëntatie te wijzigen waarin Catia opnieuw moet bouwen (zoom, het is een groene pijl op het element dat je hebt geselecteerd), je klikt op het einde van de pijl, het keert de richting om (daarom moet je altijd een voorbeeld van AV bekijken om te valideren.
3) In een geoptimaliseerde kopie moet je alle bovenliggende en onderliggende links beheersen, dus hoe minder elementen je hebt, hoe robuuster of gemakkelijker het is om opnieuw op te bouwen.
Het punt viel samen met de oorsprong van de markering aan boord, dus ik vervang het door deze oorsprong en vernietig het vervolgens.
We zouden het coördinatensysteem kunnen insluiten en het definiëren op 1 punt en 1 richting van de cilinderas (in Z), het zou voldoende zijn, maar je opmerkingen zijn juist (het is + gepast om dezelfde soorten elementen te hebben als die beschikbaar zijn om opnieuw op te bouwen.
1 Isoleer de as (anders update lus deze is gebouwd op de cilinder)
2 Creëert een punt (isoleren voor de veiligheid).
3 Klik met de rechtermuisknop op de schets / definieer de schetsondersteuning opnieuw.
4 in het venster verwijderen we de oriëntatie van een van de assen van de schets (geen cirkel nodig, geen risico als de assen worden omgekeerd en het een invoer minder maakt)
5 herdefiniëren we het punt dat zich op de oorsprong van het coördinatensysteem1 bevond (op het geïsoleerde punt zal het het beginpunt van de kopie zijn)
6 we gaan het schetsondersteuningsplan dat oorspronkelijk op XY van coördinaat 1 stond, opnieuw definiëren (in plaats van een plan te hebben gemaakt dat we insluiten, is het de truc om het automatisch onder de schets te maken)
Klik met de rechtermuisknop in het venster op het mediaselectievak / maak het vliegtuig - het opent een venster voor het maken van plannen, selecteer vlak /normaal heeft een curve (de as 1-curve en vervolgens het punt1) en OK
Het enige dat overblijft is om de oorsprong van de schaalfactor op punt 1 opnieuw te definiëren om deze te volgen
En daar heb je het, de reconstructie-ingangen van de kopie zijn een punt en een lijn
We zijn er bijna. Ik heb nog maar een paar kleine punten om toe te lichten.
1) Voor punt 1 dat je hebt gemaakt, waar heb je het gemaakt? Ik heb het op de oorsprong van de marker gezet.
2) Trouwens, waarom creëren we dit punt en gebruiken we niet de oorsprong van het coördinatensysteem?
3) Moeten we de as opnieuw definiëren die werd gebruikt om het loodrechte vlak voor de schetsondersteuning te maken en die werd geïsoleerd? En zo ja, hoe?
2 ) Ja, dat kunnen we, maar het is leesbaarder om alle refs in de geometrische set te hebben. (trouwens, we zouden eerst het punt hebben gemaakt en daarna de as (rechte punt / richting) Ik was de snelste door de as te isoleren die al was gemaakt.
3 ) het is niet nodig om de as opnieuw te definiëren (In het deel dat de geoptimaliseerde kopie maakt, heb ik vaak de gewoonte om de referenties te isoleren zodra ze zijn gebouwd, het voorkomt dat deze referenties per ongeluk worden gewijzigd.
Als u opnieuw wilt definiëren, klikt u met de rechtermuisknop op het element in het venster, klikt u op het element, normaal gesproken is dit de laatste regel , en klikt u vervolgens op definitie.
Opmerking met betrekking tot geoptimaliseerde kopieën en ontwerp in het algemeen:
In de schets die de cilinder maakt, heb je 2 cirkels getekend, het verdient de voorkeur om een enkele cirkel te maken (intern of extern, afhankelijk van de functie (bijv. als het de buitenkant van de cirkel is die de leiding geeft, wordt de buitenste cirkel gemaakt).
Vervolgens kiezen we in de extrusie verdikken en vervolgens in het rechterbenedenste deel van het venster plaatsen we de dikte (binnen voor het hierboven genoemde geval).
Kopieer geoptimaliseerde bol herdefinieer op slechts 1 middelpunt en rotatie-as.
Aangezien je geen vlak (schetsondersteuning) kunt maken op 1 punt en 1 samenvallende lijn, zul je andere elementen moeten maken.
Een normaal vlak heeft een kromming, dan 1 punt op een vlak waarmee we een vlak (ondersteuning voor de schets) kunnen maken dat door dit punt en de lijn gaat. (Plannen vallen samen met de omwentelingsas van de schets).
Om ze onder de schets in te sluiten, nemen we deze reeks en maken we deze achterstevoren.
1 punt/recht vlak (z-as) Klik op veldpunt (punt maken)
2 Punt op plan klik op planveld (maak het plan)
3 vlak Normaal heeft een kromme (puntoorsprongscoördinatensysteem, z-askromme)
4 Punt op het plan (we hebben zojuist het vlak gemaakt, moet nog worden gedefinieerd (referentie, oorsprong van het coördinatensysteem, oppervlakteprojectie van het vlak dat we zojuist hebben gemaakt.