Over het bouwen van een coördinatensysteem met behulp van de tool voor axiale rotatie

Hallo

Wanneer ik een coördinatensysteem ten opzichte van een ander ga roteren (met het axiale rotatiegereedschap bij het maken van een assensysteem) in de onderdeelwerkplaats, kom ik momenteel een klein probleem tegen dat lijkt terug te komen.

Als ik draai met een Z-as en met de X-ref-as, kan ik mijn tweede coördinatensysteem bouwen met bijvoorbeeld een hoekrotatie van 20°. 

Aan de andere kant, als ik nu de Y-as draai en als de X ref-as, kom ik mijn probleem tegen, de tweede marker als invoer met een hoek van 90°. Ik begrijp helemaal niet waar dit vandaan kan komen.

Trouwens, in de hulp van CATIA lijkt het er ook op dat er een typefout is, want hij geeft het voorbeeld van een rotatie langs de Y-as en een hoek van 15° en hij geeft een cijfer met een hoek van 90°+15°...

Ik heb een klein bestand gebouwd om mijn probleem te testen (in kopie) en dat jij ook kunt testen.

Heb je enig idee hoe ik deze Y-as rotatie en als een X-ref as kan bouwen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

rotationrepere.catpart

Hallo

Het is een rotatie tegen de klok in ten opzichte van een referentie, als je de verticale rotatie-as op het scherm oriënteert (wat het ook is) en je speelt op je hoekwaarde, zul je zien dat Catia tegen de klok in draait.

Als het invoeren van een negatieve waarde (-20°) je PB oplevert, is de enige oplossing om het coördinatensysteem te isoleren en het vervolgens te beperken (we gebruiken het kompas om het voor te oriënteren).

Hallo Franck,

Bedankt voor je feedback.

Er is meer dan alleen een 20° tekenprobleem, want de hoek van 20° die je ziet in het geval van rotatie rond de y-as is niet tussen twee x1 en x2 assen, maar tussen een x1 en y2 as. Dat maakt het een rare rotatie. Hier zijn enkele illustraties om dit gedrag van CATIA beter uit te leggen:

Anders, bedankt voor je bypass. Ik wist niet dat je deze beperkingen in de Part-werkbank kon gebruiken, dus gebruik ik in plaats daarvan de beperkingen in de Assembly-werkbank. 

Aan de andere kant vind ik het een beetje raar dat ik niet de rotaties kan doen die ik wil met deze "axiale rotatie" tool. Ik had graag (maar misschien is het een droom) de rotaties van mijn oriëntatiepunten in een kamer via deze tool gehad zonder gasplanten te maken voor een eenvoudige rotatie.

Als je nieuwe ideeën hebt om dit axiale rotatiehulpmiddel ons beter te laten gehoorzamen, ben ik er helemaal voor. 

Dank u voor uw hulp.

Je kunt niet zien dat CATIA me 20° tussen de X(1) en X(2) as zet.

We kunnen hem niet vertellen welke as van het coördinatensysteem dat we maken wordt gebruikt voor de hoekspanning, we kiezen gewoon de referentie-as op het coördinatensysteem waarop we vertrouwen.

In jouw geval, om figuur N°3 te krijgen, moet je Z1 als referentie kiezen en je krijgt 20° tussen Z1,Z2 en X1,X2

Grote Franck. Jij lost mijn probleem op.

Sterker nog, ik begrijp nu eindelijk hoe deze tool werkt.

Als we een direct coördinatensysteem nemen, is de volgorde van de assen YZXYZXYZXYZX ...

De rotatie-as die ik heb gekozen is Y.

Vervolgens hebben we twee roterende vectoren Z en X.

Om het gereedschap te laten werken, moet je de eerste van de roterende vectoren nemen om Z te zijn en niet X om op een directe drievlakker te blijven!

Een manier om het te zien, is ook door te tekenen wat mechanica de wijzerplaten noemt die we gebruiken bij het doen van kinematica.

Dank u voor uw hulp.

Goedenavond
Ik wil graag ons kanaal met u delen met   tutorials over de toonaangevende software gewijd aan engineering en ontwerp 
de meest gebruikte in de CATIA-wereld.
Als je wilt, strijk ons dan een eenvoudige blauwe duim onder de video's, vergeet je niet te abonneren op ons kanaal om de nieuwe video's te ontvangen.

PS: Ik wacht op uw opmerkingen en suggesties 

https://www.youtube.com/channel/UCjErSIGEneWY-60y7uwq0dg