Hulp bij het ontwerpen van een onderdeel

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, ik kom een beetje dringend....

Ik zit in het laatste jaar van STI2D met de optie van ITEC in mijn laatste jaar, dus ik doe mijn project dat coef 12 is voor het baccalaureaat. Ons project bestaat uit het maken van een systeem om een bewakingscamera te laten bewegen voor een groter actieveld.

Grofweg zul je dus een vaste rail moeten gebruiken, met een soort verrijdbaar trolleytje dat zich dankzij een motoriseringssysteem langs de rail vertaalt.

Mijn onderdelen zijn klaar (SolidWorks) en normaal correct, maar ik had geen tijd om de 3D-mecha-sim te doen, ik zou geen tijd hebben om de volledige prototyping te doen omdat het printen van mijn 3 onderdelen duur en lang gaat duren (juist, dat heeft maar één kans om te printen vanwege de grootte van de onderdelen) wat betekent dat ik de montage niet kan doen en Dus maak het project af.

Dan komt mijn verzoek om hulp, hoewel ik dat niet graag doe, voor het ontwerp van mijn stukken: laat me het uitleggen

Tijdens dit project zullen we alleen prototyping kunnen doen met een 3D-printmachine, maar we moeten nog steeds doen alsof we deze onderdelen in massa gaan produceren. Wegens gebrek aan tijd om deze stap correct uit te voeren en door een onoplettendheid van mijn kant (en 1 week vanaf het einde) zou ik graag hulp willen hebben bij de fabricagemethode van de onderdelen die ik heb gemaakt (zie bijlagen)

Of het nu gaat om spuitgieten, machinale bewerking etc... Ik moet de meest geschikte methode vinden voor mijn stukken en idealiter in welk materiaal ik ze moet maken.

Dus hier is als je me advies kunt geven en me kunt helpen dit deel van mijn project te bepalen, ik zal erg dankbaar zijn, wetende dat ik het in 1 week moet doen, en het is...

Bij voorbaat dank voor  je hulp, en excuseer me als ik off-topic ben, ik weet niet waar ik deze vraag moet stellen, en aangezien ik haast heb... Hier

Ik moet de omgekeerde T-rail, de slede en de motorsteun doen.

De rail is 2 meter lang en ongeveer 10 cm breed

De trolley is 19cm lang 

(Pardon, ik kon alleen schermen doen en ik had geen tijd om de trolley alleen te doen)

capture.png2_.png

Hallo Eric,

Als ik het goed begrijp, zou je dan onze mening willen hebben over de productiemethoden van de onderdelen die je op foto's hebt gezet?

Voor een eenvoudig vertaalsysteem vind ik dat dit principe erg duur zal zijn, er zijn eenvoudigere manieren om een object op een rail te laten bewegen:) Ik begrijp dat je een beetje tijd tekort komt om andere dingen te studeren.

Ik ben bereid je een helpende hand te bieden, maar je moet me gewoon meer vertellen wat je nodig hebt

3 likes

Hallo, bedankt voor je antwoord
Ja, ik wil graag advies over welke productiemethode het meest geschikt zou zijn, evenals het materiaal (ik had geen tijd om een simulatie op SW te doen) We moeten stoppen bij het prototypestadium (3D-printen ), maar we moeten ons voorstellen dat we de onderdelen in serie produceren voor echt gebruik

Hallo

Voor je prototype is 3D-printen goed, maar als je het moet industrialiseren. Het is een beetje ingewikkelder.

Wat betreft uw rek, voor de functie die u zoekt, kost het u veel geld. Misschien kun je het vervangen door een eenvoudige riem.

Probeer voor uw bewerkte onderdelen opnieuw te ontwerpen met de plaatwerkfunctie op solidworks, het is eenvoudiger en goedkoper. U kunt ruw plaatwerk nemen dat u gaat verzinken of verzinken, u kunt kijken bij de staalhandelaren bij u in de buurt en zelfs naar prijzen vragen.

Uw lagers, in de commercie.

Voor je T-vormige geleidingsprofiel gaat het je veel kosten , tenzij je het ook in de winkel vindt . Waarom gebruik je niet een aantal standaard dingen?
Aarzel niet als je vragen hebt.

Hallo

Ik weet niet of je project nog relevant is, maar er zit een klein botje in je ontwerp omdat je kiezelstenen niet de juiste vorm hebben en verschillende steunpunten zouden moeten hebben. Je deel van de koets gaat dus schuren en je riskeert een boog. Dit komt door het feit dat je ervan uitgaat  dat er alleen het effect van gewicht is dat een verticale kracht veroorzaakt en dat daarom alles op de kiezels zal rusten.

Maar dit is niet waar, want het tandwiel zal de neiging hebben om het uit de tandheugel te willen laten komen, wat een radiale kracht betekent en ook een lichte rotatie veroorzaakt waardoor uw koets overal wrijft.

Voor de rest beantwoordt een aluminium T-profiel perfect aan de behoefte of beter een vierkant profiel. Laat het rek vallen en pak een riem zoals al gezegd, maar een tandriem met een getande rondsel op de motor.

Wachten op je reactie :-)

Een truc die door bijna iedereen wordt gebruikt, is om de motor aan het ene uiteinde of midden te bevestigen en de  riem aan de kar te bevestigen. Dit vermijdt het probleem van de elektrische kabel en de traagheid als gevolg van het gewicht van de motor.

Voordat we het over simulatie hebben, is het noodzakelijk om een goed  ontwerp te maken, rekening houdend  met de volgende parameters: het gewicht van de camera,  de bewegingssnelheid (inclusief snelheid, acceleratie en vertraging), het totale gewicht van de trolley.

Een advies, in plaats van de trolley zelf te maken, kijk naar wat er in de schappen ligt (bijvoorbeeld bij igus https://www.igus.fr/product/930), het zal tegelijkertijd alle problemen oplossen die ik hierboven noem.

Aan Plutarchus

2 likes

Bedankt voor je antwoorden, maar helaas heb ik geen tijd om iets aan te passen qua ontwerp, ik moet aanstaande vrijdag mijn hele dossier inleveren.

Bedankt voor je hulp, ik zal proberen mijn best te doen om een goed cijfer te halen:) 

Dus ik wens je een goed cijfer

Dat is al zo'n beetje wat je hebt gedaan :-)

Vriendelijke groeten