Hulp bij Solidworks-project

Hoi allemaal. 

Ik begin in solidworks en ik ben van plan om een arcade machine te maken, daarvoor heb ik de plannen getekend om ze te laten bewerken door een timmerman die een CNC heeft.

De timmerman vertelt me dat ik niet het juiste gereedschap heb gebruikt voor mijn tekening en dat hij de bewerking met de plannen helaas niet kan doen zoals ze zijn.

Kun je me helpen ze te corrigeren?

Bij voorbaat dank. 

marquee.sldprt

Hallo

Om dit te doen, moeten we zowel uw assemblage als uw onderdelen zien om u te kunnen helpen.

Natuurlijk, hier is een van de stukken.

marquee.sldprt

Ik kan je bestand niet  openen omdat je een Sw-versie na 2016 moet hebben. Een collega gaat kijken met een nieuwere versie. 

Geen zorgen en heel erg bedankt dat je me hebt geholpen, want ik weet echt niet hoe ik het moet doen, als je de andere bestanden wilt, kan ik ze naar je sturen. 

Goedenavond

Een paar screenshots zijn welkom, zodat iedereen uw project kan zien

A+

Goedenavond

Hier is een screenshot van het rechterpaneel

panneau_droit.jpg

Nog een vangst

boutonsjoystick.jpg

Ik neem aan dat het probleem te maken heeft met het type vijl dat de timmerman nodig heeft voor zijn machine. De werking is vergelijkbaar met frezen, dus in 3D. Een simpele DWG DXF zou daarom niet genoeg zijn.

Welk type bestand heeft het nodig?

Ik ben verre van een expert, maar het stuk ziet er niet slecht uit

Hallo 

Hij vroeg me om de bestanden in DXF-formaat, hij bood me aan om de wijzigingen zelf aan te brengen, maar ik geef er de voorkeur aan om het zelf te doen en tegelijkertijd te leren. 

Hij vertelde me dat ik een polyline-gereedschap moest gebruiken, omdat van wat hij me vertelde, de freessoftware de lijnen niet herkent. 

Voor de goede orde, hij zou het hebben gewijzigd met behulp van autocad

Hello@pierrecolin056

Ik denk dat uw machinist twee opmerkingen heeft:

- het heeft een DXF (of DWG) bestand nodig

- Ik stel me voor dat uw onderdeel wordt gemaakt door te frezen? Het is daarom noodzakelijk om freesradiussen in scherpe hoeken te maken. omdat het onmogelijk te realiseren is zoals het is getekend.

Ik dacht ook aan het probleem van aardbeienkammen.

Een ander mogelijk probleem, waar je niets aan kunt doen, is dat bij het converteren van SW-DXF, SW lijnen genereert die elkaar overlappen en/of niet-gezamenlijk zijn. Het gevolg is dat je achteraf opnieuw moet beginnen, afhankelijk van de software die zich er daarna mee bezighoudt.

Hallo

Wij verspanen houten kisten en gaan niet als volgt te werk.

- Afvlakken van de onderdelen in de tekening.

- conversie van onderdelen naar DWG (van onze kant)

- Handmatig nesten van onderdelen om overeen te komen met een paneelformaat.

- Vervolgens gaan we onder de verspaningssoftware die het CNC-programma zal genereren.

In deze software (Alphacam voor ons) kunt u gemeenschappelijke lijnen verwijderen, de lijnen samenvoegen om een gereedschapspad te maken.

Gebruik in het ideale geval bogen en lijnen en vermijd spline-curves, waardoor in sommige gevallen bogen worden vermeden die te klein zijn voor digitaal.

Wat betreft de gereedschapsradiussen, normaal gesproken is het geen probleem, de software moet compenseren en een boog achterlaten waar je een scherpe hoek hebt getekend. Hierna kan de boog worden verkleind door een frees met een kleinere diameter of met de hand worden geslepen als het echt stoort. (in het geval van een vergrendeling bijvoorbeeld)

Wat betreft de dieptes en het bestandstype, alleen een 2D is genoeg zolang je geen 5axen gebruikt. De diepte moet worden doorgegeven aan de machinist /programmeur. Bijvoorbeeld de diepte van de verbindingsgroeven of de diepte van de decoraties.

Ik hoop wat aanknopingspunten te hebben gegeven.

2 likes

Ik heb naar je 1e stuk gekeken met de PAC MAN, je timmerman zal minimaal een boor  van 2 mm moeten gebruiken om iets corrects te hebben of een graveerboor  die een beter resultaat geeft, tenzij je echt de "holle" nodig hebt om de andere te schilderen.

Hallo

Dank u allen voor uw antwoorden.

Ik weet niet echt wat ik moet doen om mijn probleem op te lossen en erin te slagen de verschillende onderdelen te laten bewerken.

Ik heb mijn verschillende stukken gemaakt met behulp van de gereedschappen om lijnen, cirkels in 3pts, rechthoeken te maken... (Ik heb de indruk dat dit is wat hem problemen bezorgt.).

daarna zette ik het in 3D met behulp van een baasfunctie en met dezelfde gereedschappen tekende ik wat ik gegraveerd wilde hebben en met een extrusiefunctie ingesteld op 2 mm modelleerde ik de gravures op mijn tekening.

Om de vraag van FUZ3D te beantwoorden, wil ik nu de gravures schilderen. 

Trouwens , FUZ3D, zou je in staat zijn om zonder aanpassingen te produceren wat ik wil van deze plannen?

Voor mij zie ik niet waar het blokkeert buiten de gereedschapsplanken.

Ik zou het kunnen doen, maar in V-gravure. anders heb je een lont van 1 - 2 mm nodig. (wij gaan niet onder de 10mm voor bijvoorbeeld hout en 6mm voor schuim)

Dus of hij heeft niet het juiste bestand (DXF of DWG in 2D) of hij heeft niet de computertools om de verschillende toolpaths in elkaar te zetten (maar ik betwijfel het) of hij heeft niet de fysieke tools op zijn CNC (diameter te groot)

Of juist niet... om dit te doen (wat niet is uitgesloten... maar dat is een ander verhaal)

Ik denk dat ik alle mogelijke problemen heb gedaan, maar zoek uit welke de juiste is.

1 like

ok op dit moment is hier het DXF-bestand dat hij me als voorbeeld gaf dat problemen veroorzaakte

selectiekader.dxf

Dus hier is hoe het eruit ziet, in eerste instantie in feite een gravure en helemaal aan het einde door een zak te maken zoals op de 3D (door vals te spelen op een schaal van 2 met een streng van 6 op de kleinste om een streng van 3 mm te simuleren).

Verkrijgbaar als bijlage.

Dus de allereerste 1e laat in bruin zien dat sommige letters in curve zijn en niet in boog, maar het is mijn bewerkingssoftware die ze voor mij kan converteren.

In 2 de gereedschapsbanen in gravure. (niets bijzonders, alles is in orde)

In 3 de simulatie van verspaning. Alles is ook in orde.

In 4 is de simulatie in 3mm frees op een schaal van 1. En daar kunnen we de afwerkingsproblemen zien vanwege de straal. Ik heb de letters niet gemaakt omdat er niet genoeg ruimte is voor de snijder om er doorheen te gaan (idealiter 1 mm, wat bijvoorbeeld een probleem kan zijn voor de timmerman)

Dus samenvattend past de DXF heel goed bij mij, gewoon wat gebogen conversie in boog van een cirkel, maar voor mij is het klassiek om veel logo's te graveren. Aan de andere kant, als u een bewerking zoals 3d wilt met 2 mm diepe groeven om ze te schilderen, kan er een probleem zijn met de gereedschappen.

arcade.png
2 likes

Hallo

Ik ben het eens met alles wat al is gezegd (SW2018-versie a priori). Als je een DXF (of DWG) aan de timmerman geeft, heb ik een paar opmerkingen:

1- De gravures worden in pocketuitsparingen bewerkt met een gereedschap (frees of andere) met een diameter kleiner dan of gelijk aan de minimumwaarde van uw gravures omdat er bredere vormen zijn. Over het algemeen wordt op CNC's het pad van het gereedschap verschoven met de waarde van de straal van het gereedschap en worden de gesloten scherpe hoeken automatisch vervangen door de vorm van het gereedschap.

2- Aan de andere kant kunnen we aan de buitencontouren van de A en de M zien dat er kleine segmenten van 0,24 mm zijn en daar zal de CNC een fout maken. Misschien is dat de reden waarom de timmerman je vertelde dat zijn CNC je DXF (?) niet kon accepteren.

3- Ik denk dat het overschakelen naar polylijnen (splines) voor de gebogen delen een probleem zal vormen voor de CNC, omdat het mogelijk is dat:

- Of de CNC weet niet hoe hij splines moet interpreteren.

- Of, als het deze accepteert, kunnen sommige splines krommingsstralen bevatten die kleiner zijn dan de straal van het gereedschap.

Afgeronde vormen moeten gemakkelijk kunnen worden vervangen door raakbogen of cirkels voor de letters O en C in uw tekst, evenals voor "PackMan"-vormen.

Vriendelijke groeten

2 likes