Zou graag negatieve afstandsbeperkingen willen doen in een catia-schets

Hallo

In de schetsmodus van catia heeft de afstandsbeperking hetzelfde logo als de offset-beperking van de assemblage en ik dacht dat ik terug zou keren naar mijn gewoonten van de offset-beperking. Er is echter, lijkt mij, een groot verschil dat me stoort voor wat ik wil doen. Het lijkt erop dat de afstandsbeperking in een catia-schets niet negatief kan zijn. Om de positie van bepaalde punten ten opzichte van het schetscoördinatensysteem te definiëren, zou ik soms negatieve afstandsbeperkingen willen gebruiken.

1) Is het mogelijk om negatieve afstandsbeperkingen te definiëren in een catia-schets?

2) Als dit niet mogelijk is, heeft u dan een oplossing?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Hallo:

1 ) Nee, het is niet mogelijk om in de schets een negatieve beperking te definiëren.

2 ) We gebruiken een formule die de absolute waarde van een (negatieve) parameter berekent:

ABS (mijn parameter)

Ik snap het.

Aan de andere kant stoort het me veel omdat ik soms parameters heb met waarden die variëren tussen positieve en negatieve waarden. Dus als ik een absolute waarde instel, zal de parameter die aan mijn afstandsbeperking is gekoppeld positief zijn en dat is niet per se wat ik wil.

OK

Ik corrigeer:

De gebruikersparameter van het type lengte neemt de gewenste waarde (positief, negatief).

De bijbehorende schets door formule (berekening van de absolute waarde) zal altijd positief zijn.

Als je probeert het beginpunt van de lijn te zien evolueren (in mijn voorbeeld) als een functie van een waarde die varieert van -n tot + n.

Je moet door een externe referentie gaan  (een vliegtuig bijvoorbeeld), dit vlak is gekoppeld aan de gebruikersparameter en in de schets maak je een toeval  van het einde van de regel op dit vlak.

1 like