Hallo
Deze vraag is gerelateerd aan die in de post:
https://www.lynkoa.com/forum/catia/d%C3%A9tection-des-taraudages-et-stl
Ik heb een dead volume deel (stl bestand) in CATIA. Deze kamer heeft gaten. Voor deze gaten zou ik graag tappen willen toevoegen. Dus ik probeer de "tik"-functie te gebruiken. Blijkbaar kun je hiermee draden toevoegen.
Probleem: Ik kan alleen halve cilinders selecteren voor de cilinders waarvoor ik schroefdraad wil toevoegen en ik kan niet de 2 halve cilinders selecteren om alle volledige cilinders te selecteren in de functie "taps".
Hoe kan ik meerdere oppervlakken selecteren voor de definitie van de cilinder die in de tapfunctie wordt gebruikt?
Als dat niet mogelijk is, heb ik misschien een idee als ik naar GSD ging. Ik zou een compleet oppervlak (cilinder) moeten maken van de 2 selecteerbare halve cilinders. Ik zie echter niet meer de functies die ik in GSD kan gebruiken om dit te doen. Kunt u mij informeren over deze bypass als u denkt dat het kan slagen?
Bij voorbaat dank voor uw advies.
Als ik op solidworks hetzelfde probleem heb door een stap of een ander neutraal formaat te importeren, vul ik het gat en vervolgens maak ik mijn boor + tap-functie.
1 like
Hallo
Ik deel de mening van @sbadenis over een RWZI, deze oplossing en de juiste, het is ook waar op een STL, maar het snijden van het oppervlak in verband met het gaas maakt de operatie vervelender.
1 like
Allereerst, zie een ander bericht, sorry maar ik verontschuldig me gisteren voor mijn fout. Mijn deel komt niet uit een stl bestand maar uit een step file.
Om terug te komen op mijn probleem (het toevoegen van tikken op gaten in een dood volume) ok voor uw suggesties.
Aan de andere kant vind ik het hier jammer omdat er een tapfunctie is. Kunt u mij ook helpen met het opzetten van oplossingen waarbij we de schroefdraad op de bestaande cilinders toevoegen?
Om dit te doen, zijn hier de elementen die ik nodig heb:
- Is het mogelijk om een meervoudige selectie van oppervlakken te maken voor het cilindrische oppervlak?
- hoe kan ik anders een cilindrisch oppervlak reconstrueren uit de 2 halve cilinders die selecteerbaar zijn uit de gaten van het dode volumedeel (uit de trede)?
Bij voorbaat dank voor uw ideeën.
In CATIA wordt de optie van multi-selectie in de bestelling aangegeven door een pictogram in de vorm van een zak knikkers.
Dit is niet het geval voor de draadcontrole, dus nee, je kunt de twee halve cilinders niet selecteren.
Je bent op een solide gesloten er zijn verschillende leads, ze gaan allemaal in de richting van het antwoord van @sbadenis
Hack oplossingen.
- Ik zal eerst het commando voor het verwijderen aan de voorkant proberen op een van de halve cilinders (het zou een enkele cilinder moeten nabootsen).
- Anders maak ik het middelpunt van het gat, dan maak ik een groter gat (1 mm) en vervolgens een extra dikte van (1 mm) om de initiële diameter te vinden.
Edit : als je de FR1 add-in kunt u ook proberen een functie herkenning op de gaten.
"Als je de FR1 add-on hebt , kun je ook een functieherkenning op de gaten proberen." Ik zit in de 3DExp, dus ik heb waarschijnlijk een aantal functies.
Kunt u u eraan herinneren wat het FR1-supplement is en waar het zich bevindt?
En ook, hoe ziet de functie "oppervlakteverwijdering" eruit en waar kunnen we deze aan uw kant vinden in V5?
Bedankt
Herkenning van functies
Functieherkenning Deze module wordt gebruikt om functies (een grafiek) na te bootsen. Op mechanische onderdelen was hij in staat om radius, afschuining, tocht, zak, enz. na te bootsen.
Wees voorzichtig voor gebruik, het is het beste om een kopie van het origineel te bewaren, al was het maar ter vergelijking.
Onder V5 is het geactiveerd in Tools/opties/beheer van deelbare producten.
Vervolgens worden de volgende cmd's toegevoegd onder PartDesign.

Bewerken : Gezicht intrekken functie

Hallo
De tool "Feature Recognition" werkte erg goed. Het enige punt om voorzichtig te zijn, is dat je ook de onderkant van het gat moet selecteren.
Toen kon ik het gat opnieuw bewerken en gemakkelijk het tikken toevoegen.
Bedankt voor je advies!