Hoi allemaal
Op dit moment ben ik bezig met de bewegingsstudie op Solidworks. Door enkele tutorials op youtube te volgen, merk ik een aantal problemen aan mijn kant, ik twijfel tussen een slecht gebruik van mijn kant, bugs in mijn software, of een solidworks Motion Study-tool die in feite in de praktijk veel minder effectief en nauwkeurig is dan op papier...
Ik begin met een heel eenvoudige test: een knikker valt op een dienblad met een licht komvormig oppervlak erop. Na vele pogingen (waarbij de bal een beetje door het materiaal ging , zoals deze nog hangende vragen vraag1 en vraag2 ) kom ik eindelijk tot dit (gif bijgevoegd).
De bal valt, maakt een reeks redelijk coherente stuiters en rolt dan op het bord naar het midden wanneer hij plotseling weer stuitert zonder reden...
Ik zal je de details van mijn opties geven in de volgende twee berichten.
rfrznsvcrh.gif
In "Eigenschap van de bewegingsstudie" heeft het aantal frames per seconde al een effect gehad op mijn bewegingsanalyse, afgezien van het feit dat de animatie uiteraard vloeiender wordt als ik deze verhoog, had deze factor ook een invloed op het fysieke resultaat van de studie... Is dit normaal?
Na mijn tests leek het me essentieel om "gebruik een nauwkeurig contact " aan te vinken , anders zou mijn bal elke andere keer door mijn bak gaan.
Wat is het verschil tussen de twee schuifregelaars met betrekking tot nauwkeurigheid (3D-contact en 0,1 nauwkeurigheid ... 0,000001) ?
sldworks_hhxfxiy1yl.png
Is het bij de configuratie van contacten niet mogelijk om de informatie die is toegewezen in deelmaterialen en vervolgens het SolidWorks-model direct op te halen? Deze materialen hebben al veel informatie zoals vloeigrens, enz. Raar om deze parameters hier weer in te moeten vullen, wetende dat de voorstellen super beperkt zijn (Ruber, staal, acryl....)
Wrijving lijkt me essentieel, anders glijden de stukken er bijna tot in het oneindige tussen, het is nogal belachelijk. Maar de berekeningstijden wanneer ik ze op twee eenvoudige delen activeer, zijn kolossaal, het maakt me bang voor de toekomst...
Ik heb ook een groep twijfels over de restitutiecoëfficiënt, het beïnvloedt de stuit van mijn bal, voor een realistische simulatie moet ik het activeren, maar tegen hoeveel? Ervan uitgaande dat mijn knikker van plexiglas is en mijn dienblad bijvoorbeeld van hout.
Zou je een heel andere methode aanbevelen voor mijn beweging + botsing + zwaartekracht test?
Dat zijn veel vragen voor een zondagavond, bij voorbaat dank aan degenen die de tijd zullen nemen om me te verduidelijken, ook al is het maar op een van de punten.
sldworks_s1hf8etto9.png